.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, April 6, 2013

Orang lain meraikan kehebatannya ..tidak kita

06 April 2013

Tan Sri Hassan Marican [bekas CEO Petronas] dilantik sebagai pengerusi Pavilion Energy Pte,

APRIL 05, 2013
Tan Sri Hassan Marican dilantik menyertai Temasek pada Mac. - Gambar fail
 
KUALA LUMPUR, 5 April — Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Petronas Tan Sri Hassan Marican, 58  telah dinamakan sebagai pengerusi Pavilion Energy Pte, anak syarikat tenaga baru di bawah Temasek Holdings yang menguruskan pelaburan Singapura.
Hassan yang meninggalkan syarikat minyak negara pada awal 2010 dikatakan mempunyai perbezaan pendapat dengan kerajaan, telah menerima jawatan lembaga pengarah beberapa syarikat antarabangsa dalam sektor tenaga, termasuk pengerusi Singapore Power Ltd semenjak Febuari tahun lalu.
Menurut laporan Bloomberg, Hassan dilantik bersama-sama dengan ketua eksekutif Temasek Seah Moon Hing yang menyertai Temasek pada Mac.
Laporan tersebut mengatakan, Pavilion Energy ditubuhkan dengan permulaan modal dibenarkan S$1 bilion (RM2.47 bilion), untuk mengambil kesempatan daripada permintaan yang semakin meningkat di Asia, terutamanya pada gas cecair asli (LNG).
Syarikat tenaga tersebut dijangka “akan melibatkan diri dan melabur di merata tempat yang mempunyai LNG untuk memastikan bekalan jangka pangjang LNG,” kata Seah dalam satu kenyataan.
“Ini termasuk perdagangan LNG; melabur di samping syarikat-syarikat minyak dan gas antarabangsa sebagai rakan kongsi untuk membangunkan projek-projek LNG; terminal bangunan penyimpanan dan pengegasan semula LNG dan melabur dalam perkapalan LNG.”
Syarikat itu akan memulakan operasi pada bulan September tahun ini.
Hassan telah menyertai beberapa syarikat berkaitan pemerintah Singapura dalam tahun-tahun kebelakangan ini, termasuk SembCorp Industries Limited dan SembCorp Marine Limited. Beliau juga merupakan pengarah di Sarawak Energy Berhad dan syarikat gergasi minyak dan gas Amerika Syarikat ConocoPhillips.
Hassan, 58, merupakan sebahagian daripada ahli lembaga pengarah yang muncul bercanggah dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada tahun 2009-an ke atas pelantikan seorang bekas pembantu kanannya sebagai ahli lembaga pengarah Petronas walaupun Perdana Menteri mempunyai kuasa mutlak dalam pelantikan ahli lembaga pengarah.
Dilaporkan bekas pembantu Najib, Omar Mustapha Ong, telah ditolak dua kali dan kemudiannya dilantik hanya selepas Najib campurtangan.
Hassan, dilihat sebagai orang yang membawa Petronas, sebuah syarikat milik kerajaan sebaris dengan syaraikat minyak dan gas asli dunia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh