Oleh Zurairi AR
KUALA LUMPUR, 22 Dis — Pelajar Malaysia akan terus
tergelincir dalam Matematik dan Sains jika dasar pendidikan semasa tidak
berubah, sebuah kumpulan lobi pendidikan memberi amaran.
Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE) memberi respon
selepas keputusan terkini pada Rabu mendedahkan Malaysia terus
membimbangkan akibat penurunan dalam ranking penilaian Trend Pendidikan
Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) selama bertahun-tahun.
“Kami sudah jangka keputusan akan jadi begitu.. Jika kita teruskan
apa yang kita lakukan sekarang, kita akan terus merosot,” kata Pengerusi
PAGE Datin Noor Azimah Abdul Rahim (gambar) kepada The Malaysian Insider.
Menurut Azimah, sistem pendidikan Malaysia hanya mengajar kandungan
pengetahuan, mengingat pengetahuan dan pembelajaran hafalan, yang
malangnya hanya membentuk sebahagian kecil TIMSS, tidak seperti
mempersoalkan dan penyelesaian masalah.
“Kita tidak melakukan apa-apa untuk mempersiapkan anak-anak kita
untuk TIMSS ... Lebih baik kita tidak ambil ujian, ini sangat
memalukan,” katanya.
TIMSS menilai pelajar gred empat dan lapan (bersamaan Darjah Empat
dan pelajar Tingkatan Dua di Malaysia) lebih daripada 63 negara dalam
empat penanda aras antarabangsa sejak tahun 1995.
Malaysia hanya menghantar pelajar Tingkatan Dua untuk mengambil
bahagian dalam kajian ini, dan 5773 orang pelajar dari 180 buah sekolah
mengambil bahagian tahun lepas.
Untuk kajian terbaru pada tahun 2011, Malaysia mendapat 440 mata
dalam Matematik dan 426 mata dalam Sains, di bawah Skala pertengahan
TIMSS sebanyak 500 mata.
Pada tahun 2007, Malaysia mendapat 474 mata dalam Matematik dan 471 mata bagi Sains.
Markah yang didapati adalah 519 mata dan 492 mata masing-masing pada tahun 1999, apabila kali pertama Malaysia menyertainya.
Azimah sinis terhadap rancangan kerajaan dalam Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan Baru untuk peperiksaan penanda aras Malaysia bagi
TIMSS, dan mencapai kedudukan ketiga teratas menjelang 2025.
“Jika kita serius melakukan dengan baik, berubahlah,” tegas Azimah
yang memperjuangkan Malaysia untuk meneruskan pengajaran Matematik dan
Sains dalam bahasa Inggeris.
Putrajaya memutuskan untuk membatalkan dasar yang dimulakan oleh
bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad walaupun terdapat
keputusan yang menggalakkan.
“Jangan hanya beri retorik, kita perlu duduk mengubah kurikulum ...
supaya ia lebih cenderung ke arah penyelesaian masalah dan pemikiran
mempersoalkan. Kita perlukan rombakan besar.
“Persoalannya sekarang … bagaimana kita akan kesana?” tanya Azimah.
Pengerusi PAGE mengakui kekurangan pemikiran mempersoalkan dan
penyelesaian masalah adalah akibat malang pendidikan konservatif
berpaksikan guru.
“Kanak-kanak harus digalakkan untuk bercakap dan bertanya soalan,” beliau mencadangkan.
“Mereka tidak melakukannya kerana guru akan menegur jika mereka bertanya soalan yang salah.
“Mereka takut untuk membuat kesilapan, mereka malu dan mereka tidak
mahu diejek oleh rakan-rakan, jadi jalan terbaik adalah untuk berdiam
diri.”
Penyelesaiannya, Azimah menjelaskan, adalah untuk kembali ke akar
masalah dan baik pulih latihan guru untuk bergerak ke arah menjadikan
pendidikan berpaksikan pelajar.
“Tumpuan harus diberikan kepada kanak-kanak itu, bukan kepada guru.
“Guru perlu menjadi lebih menarik, mereka harus menggalakkan pelajar, agar mereka mempunyai pandangan,” tambah Azimah.
TIMMS dijalankan setiap empat tahun oleh Pusat Kajian Antarabangsa Sekolah Pendidikan Lynch, Kolej Boston.
Selain peperiksaan, TIMSS juga mengumpul maklumat kontekstual di
persekitaran sekolah dan lokasi, bahasa ibunda, guru dan latar belakang
keluarga pelajar, guru dan pengetua.
Pada tahun 2011, Korea Selatan, Singapura, Taiwan, Hong Kong dan
Jepun mendahului kedua-dua mata pelajaran Matematik dan ranking Sains
dengan margin yang besar.
Negara-negara yang merosot dalam Sains selain Malaysia termasuk Hungary, Macedonia, Norway, Sweden dan Thailand.
Negara-negara yang sama juga merosot dalam mata pelajaran Matematik, dengan tambahan Jepun, Jordan, Romania dan Tunisia.
No comments:
Post a Comment