KI : SATU KONSEP DALAM ELEMEN MERENTASI KURIKULUM (EMK)
Apa dia kreativiti dan inovasi?
•merupakan dua perkara yang
saling berkaitan.
•kreativiti merujuk kepada tindakan penghasilan
idea, pendekatan atau tindakan baru.
• inovasi ialah
proses menjana idea
dan mengaplikasi idea
kreatif dalam konteks tertentu.
• Dalam pendidikan, kreativiti dan inovasi saling bergandingan bagi memastikan kedua-dua
proses tersebut dilaksanakan dalam pembelajaran dan pengajaran bagi pembangunan
modal insan yang
dihasratkan.
Kreativiti dan inovasi boleh dijelaskan
•kebolehan atau kemampuan individu untuk menghasilkan atau mencipta sesuatu, menyelesaikan masalah dan mencapai sesuatu objektif.
•kebolehan atau kemampuan individu untuk menggunakan daya maginasi, idea kreatif dan pemikiran kreatif.
•kebolehan atau kemampuan individu untuk menghasilkan idea
yang tulen, asli atau baru.
•hasil kreativiti mempunyai nilai, kegunaan atau memenuhi sesuatu keperluan.
( Berdasarkan
kemampuan
murid
berusia
7 tahun)
Matlamat
Matlamat pembangunan kreativiti dalam kalangan murid bertujuan untuk menghasilkan
modal insan yang
kreatif dan inovatif melalui pelaksanaan kurikulum persekolahan.
Daya kreativiti dan inovatif murid perlu dibangunkan ke tahap
optimum supaya mereka berdaya cipta dan berkeupayaan menghasilkan idea
dan ciptaan yang
berkualiti, dan seterusnya menjadi amalan dan budaya dalam kehidupan warganegara
Malaysia pada masa hadapan.
Individu kreatif dan inovatif ini adalah aset negara yang
mampu menyumbang ke arah pembangunan masyarakat, bangsa, negara dan
agama.
Objektif
Objektif pembangunan kreativiti dan inovasi dalam kurikulum persekolahan adalah untuk membolehkan murid:
i.Mempunyai ketrampilan diri dan personaliti individu kreatif.
ii.Menguasai kemahiran dalam proses kreatif.
iii.Menghasilkan idea kreatif dan inovatif.
iv.Menguasai kemahiran komunikasi.
v.Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran secara kritis dan kreatif.
vi.Menyelesaikan masalah, membuat keputusan dan mengurus kehidupan harian secara
kreatif dan inovatif.
Mengapa Murid Perlu Kreatif dan Inovatif
Kreativiti
perlu dibangunkan
dalam kalangan
murid sejak peringkat
awal persekolahan. kreatif dan inovatif.
Mengapa Murid Perlu Kreatif dan Inovatif
Ia bertujuan untuk membolehkan mereka tahu potensi dan kecenderungan diri serta mencetuskan potensi yang tersembunyi dalam diri mereka.
Antara kepentingan kreativiti kepada murid adalah untuk
•Menggalakkan murid meneroka bidang dan teknologi baru.
•Membiasakan minda mencari jawapan yang bilazim dan tidak konvensional.
•Mencerna idea untuk menghasilkan penulisan bagi menyelesaikan tugasan dengan lebih lancar.
•Menilai kualiti hasil kerja yang dihasilkan dan membuat penambahbaikan.
•Menerahkan pemikiran bercapah dan ‘think
out of the box’
•Mencari penyelesaian berdasarkan penaakulan, imaginasi dan visualisasi.
•Menyerlah personaliti individu yang kreatif.
Konsep Kerangka
Pembangunan Domain Kreativiti
(PDK)
•a)
ETIKA
•b)
BUDAYA
•c)
KOMUNIKASI
•d)
PERSEKITARAN
•e)
KECERDASAN
•f) PENGETAHUAN
•g)
PERSONALITI
•h)
MOTIVASI
Apakah implikasi kepada
guru?
Guru perlu kreatif dan inovatif untuk menghasilkan pembelajaran dan pengajaran yang
berkesan dalam memainkan peranan sebagai pemangkin atau pengadang kepada keburukan hasil globalisasi, dan tidak menjadi mangsa kepada globalisasi.
Melalui pembelajaran dan pengajaran kreatif dan inovatif
guru, murid dapat memperoleh ilmu pengetahuan, menguasai kemahiran dan mengamalkan sikap dan nilai serta dapat mengembangkan daya kreativiti dan inovasi mereka.
STANDARD PENGAJARAN PEMBANGUNAN DOMAIN KREATIVITI
Lima Standard Pengajaran
yang digubal
terdiri
daripada:
•1. Merancang
Pembelajaran dan Pengajaran.
Guru merancang
P & P berasaskan
kepada
proses kreativiti.
•2. Membimbing
dan Menjadi
Fasilitator
Guru membimbing
dan menjadi
fasilitator
dalam pembelajaran murid.
•3. Mentaksir
Berterusan
Guru menjalankan pentaksiran secara berterusan tentang pengajarannya dan tentang
pembelajaran murid.
Guru menjalankan pentaksiran secara berterusan tentang pengajarannya dan tentang
pembelajaran murid.
•4. Mengurus
Persekitaran Pembelajaran
Guru merangka
dan mengurus
persekitaran pembelajaran supaya dapat menimbulkan
motivasi intrinsik murid.
motivasi intrinsik murid.
•5. Membangunkan Komuniti
Guru membangunkan komuniti murid yang kreatif yang menunjukkan sikap positif
terhadap
idea baru dan sentiasa
mempunyai
keinginan
untu berkreatif.
Bagaimana
kreativiti
dan
inovasi
dilaksanakan
dalam
pembelajaran
dan
pengajaran
sains
dan
Matematik?
Aktiviti pengajaran yang
menyeronokkan dan kreatif tidak semestinya meningkatkan daya
kreativiti dan inovasi murid sekiranya murid tidak berpeluang mengalami pemikiran kreatif
kreativiti dan inovasi murid sekiranya murid tidak berpeluang mengalami pemikiran kreatif
•Kreativiti dan inovasi dalam kalangan murid boleh dibangunkan dan dikembangkan secara terbimbing oleh guru
melalui
proses kreatif terarah.
MODEL PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KREATIF
Strategi
P&P yang bermakna dalam
pelaksanaan
dan
pembangunan
kreativiti
ialah:
•Konstruktivisme
•Inkuiri penemuan
•Pembelajaran
berasaskan
masalah
•Membuat keputusan
•Pembelajaran
berasaskan
projek
Proses kreatif
terarah
4 fasa
•Fasa Persediaan
•Fasa Imaginasi
•Fasa Perkembangan
•Fasa TindakanSumber : KPM
Maka bersamalah kita membimbing anak didik kita dengan KI ini beserta pelbagai kemahiran untuk 'mereka hidup di depan hari' - Ilmu tanpa kemahiran agak sukar bersaing bagi dunia masa depan.
No comments:
Post a Comment