.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Monday, December 13, 2010

Merancang Pengajaran Berkesan

Satu persediaan perancangan yang rapi perlu dirangka terlebih dahulu oleh seorang guru sebelum memasuki kelas melaksana P & P nya. Berkesannya P & P AMAT berkaitrapat dengan perancangan awal yang dibuat olehnya.

Mengikut kenyataan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia: Modal Insan Cemerlang Minda Kelas Pertama :Edisi 2008 muka surat 185 menyatakan bahawa pengajaran berkesan sangat memerlukan perancangan yang rapi oleh guru dengan mengambil kira
1. kesesuaian bahan pengajaran,
2. sumber pembelajaran,
3. penglibatan aktif murid,
4. penilaian prestasi,
5. pengukuran dan penambahbaikan.

Justeru, pengajaran yang idea haruslah membawa kesan penuh ke atas pembelajaran yang berlaku spertimana yang telah dirancangkan terlebih dahulu.

Serba sedikit mengenai 5 perkara di atas
1. Kesesuaian bahan pengajaran
Pengolahan bahan pengajaran mesti merujuk kepada bahan yang di keluarkan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum iaitu Sukatan Pelajaran (Bagi Tahun 2 dan seterusnya di bawah KBSR) dan Modul Pelajaran berteraskan Dokumen Standard ( Bagi Tahun 1 mulai 2011 di bawah KSSR). Penggunaan bahan mengajar konvensional serta TMK menjadi kunci utama untuk menentukan kesesuaian bahan pengajaran.

2. sumber pembelajaran,
Keberkesanan berdasarkan sumber pembelajaran bergantung kepada pemilihan dan pemusatan perbelajaran berasaskan tingkahlaku dan pemilihan pendekatan pembelajaran samada secara kontekstual,konstrukivisme,masteri dan secara bersemuka.

3. penglibatan aktif murid,
Keberkesanan perlu melibatkan keaktifan murid semasa berlangsungnya P & P. Murid perlu bersedia sama ada dalam aspek kognitif, afektif dan psikomotor. Penglibatan murid secara partisipatif dan kolaboratif akan memberi impak terbaik

4. penilaian prestasi,
Keberkesanan juga turut dipengaruhi oleh penilaian prestasi merangkumi Petaksiran Berasas Sekolah (PBS) melalui semakan Portfolio hasil kerja murid disamping refleksi kendiri oleh murid itu sendiri.

5. pengukuran dan penambahbaikan.
Pelaksanaan pengukuran secara berkala berdasarkan keupayaan memilih bentuk-bentuk soalan mengikut analisis item begitu penting dalam menentukan keberkesanan pengajaran guru. Penambahbaikan boleh dibuat melalui pelaksanaan kajian tindakan terhadap P & P yang telah dilaksanakan.

Sekian, semoga kita dapat menafaatnya...Insyallah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh