.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Tuesday, December 21, 2010

KSSR yang mendepani




Mengapa Transformasi?

Transformasi kurikulum persekolahan merupakan usaha menyusun semula dan manambah baik kurikulum sedia ada bagi memastikan murid dibekalkan dengan pengeahuan, kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi cabaran abad ke-21.

Dalam proses transformasi kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia telah membuat penandaarasan dengan kurikulum negara maju bagi memastikan kurikulum persekolahan kebangsaan setanding dengan pendidikan global.

Melalui transformasi kurikulum, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) diperkukuh sera ditambah baik dan dikenali sebagai Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).

Penambahbaikan
Dengan berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan mengekalkan prinsip KBSR, penambahbaikan dilakukan kepada reka bentuk,organisasi,pedagogi,penegasan kurikulum,peruntukan masa dan pengurusan kurikulum untuk membangunkan KSSR.

Prinsip KSSR
> Pendekatan Bersepadu
> Perkembangan individu secara menyeluruh
> Pendidikan yang sama untuk semua murid
> Pendidikan seumur hidup

Bentuk Kurikulum KSSR
Berdasarkan 6 Tunjang:
1. Komunikasi
- Pengabung jalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi
2. Perkembangan fizikal dan estetika
- Perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan diri
- Pemupukan daya imaginasi, kreativitim baat dan apresiasi
3. Kemanusiaan
- Penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara dan global
- Penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan
4. Keterampilan diri
- Pemupukan kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum
5. Sains dan Teknologi
- Penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik
- Penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik
- Penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi
6. Kerohanian, Sikap dan Nilai
- Penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap dan nilai

( Dalam KBSR hanya 3 Tunjang sahaja iaitu 1. Komunikasi 2. Manusia dan Alam sekeliling 3. Perkembangan Diri Individu )

Semua perkara ini dapat diterjemahkan melalui pemikiran kritis & kreatif serta inovatif yang akhirnya memanusiakan manusia itu dalam ertikata 'Insan Seimbang'

Bila Pelaksanaan KSSR ?
KSSR dilaksanakan secara berperingkat mulai 2011 bermula dengan Tahun 1 di semua sekolah rendah seluruh negara.

Fokus 4 M dalam KSSR
* Membaca
* Menulis
* Mengira
* Menaakul
(Dalam KBSR hanya 3 M iaitu 1. Membaca 2. Menulis 3. Mengira )

Dokumen Kurikulum
Dalam KSSR dikenali sebagai Dokumen Kurikulum yang terdiri dari:
Bahan Kurikulum
- Dokumen Standard Kurikulum
Bahan Sokongan Kurikulum
- Buku Teks
- Modul pengajaran
- Buku panduan kreativiti

Elemen Nilai Tambah
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)inilah yang membezakan dengan KBSR iaitu:
> Kreativiti dan Inovasi
> Keusahawanan
> Teknologi Maklumat dan Komunikasi


Sumber Rujukan : Risalah KSSR Keluaran BPK, KPM -Oktober 2010

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh