.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, December 18, 2010

Bahagianya kita tanpa Stress Melampau..

Kata orang stress itu tak bagus.. bagi saya stress melampau itu yang tak bagus. Stress yang baik selalui memotivasi diri itu menjadi apa yang kita buat semakin baik. Stress buruk yang kita tak nak.Kita mengalami stress kerana sesuatu atau sesorang.Bagaimana untuk menangani stress yang melampau ini yang merosak diri. Tips berikut banyak membantu:

1. Senyum :
Bila ada masalah, muka dari manis dah jadi masam. Kadangkala mengeluh salahkan itu salah kan ini. Maka senyumlah nescaya, redalah sikit stess tu, orang tak kan bencikan kita.

2. Sendiri :
Kadangkala baik juga kita ambil sedikit masa untuk bersendiri. Pergi ke tempat yang boleh menenangkan minda. Fikirkan yang positif bila memandang alam sikitar yang menghijau atau di pantai memandang laut luas terbentang membiru.Nyaman rasanya.

3. Cool :
Jangan tambah lagi keserabutan yang sedia ada. Rilek dengan ambil sedutlah nafas dalam-dalam dan hembuslah perlahan-lahan. jangan buat keputusan dalam masa tertekan. Ini memungkinkan keputusan emosi yang agak menyimpan dari keputusan rasional. Bimbang keputusan berkenaan akan merosakkan lagi keadaan.

4. Berbuat Baik :
Jika anda stress dengan seseorang yang berada didepan anda, tolonglah diri supaya diam, jangan lawan cakapnya. Jika lawan dengan emosi, nanti lain jadinya, entah penumbok singgah dimuka.Jadikan telinga yang suka mendengar itu pekak seketika,senyap seumpama kita mendengar arahan big bos.

5. Peluk:
Stress boleh diturunkan dengan tabiat suka memeluk makhluk. Boleh peluk kucing kesayangan kalau tak pun bantal peluk. Memeluk makhluk yang sama boleh tetapi yang halalun toyibba. Tengok pun boleh sebab tak boleh peluk, ikan peliharaan dalam akuarium.

6. Berkasih sayang:
Ingatlah ramai lagi manusia yang menyayangi diri kita, teman yang baik amat membantu mengurangkan stress ini. lantas berkasih sayanglah antara sesama manusia dan makhluk yang lain.

7. Ceria :
Sentiasa ceriakan hidup kita, jangan jadikan rakan dan persekitaran seolah mengamcam kita. Jangan tambah kusutkan lagi fikiran kita. Hidup di bumi fana ini hanya sekali saja.

8. Semuanya ada penyelesaian :
Sentiasa yakinkan diri bahawa setiap masalah yang menimpa ada penyelesainya. Kita dijadikan Allah sebagai khalifahnya dibumi ini didatangkan untuk menyelesai masalah bukan mencari masalah.

9. Haruman menenangkan:
Haruman aroma terapi minyak Levender boleh membantu mengurangkan sterss. Ia sungguh berkesan terutamnnya di waktu malam.

10. Irama Halua Telinga :
Mendengar muzik bagi setengah orang boleh mengurangkan stress. irama lagu lagi merdu alunan suara melodinya yang banyak pengajaran memberi kesan positif dalam mengurangkan stress yang dihadapi. Bersenam dengan mengikut rentak musik di telinga begitu menyeronokkan.

11. Main Game :
Permainan mengembirakan dan menyihatkan. Indoor Games atau outdoor Games,lepas tension, "menjerit sekuatnya' bersama teman. Jika tidakpun mainlah game di bawah ini. Tentu stress akan menurun. Tetapi janganlah bermain hingga lupakan yang wajib ditunaikan.

12. Hadir Majlis Ilmu:
Ada kelapangan, hadirlah dalam majlis ilmu, khususnya yang mebicarakan ilmu agama. Nescaya semakin tenang kita.

Ada lagi yang mempositifkan untuk mengurangkan gejala stress yang melampau ini dan yang teramat mustajab ialah

Sentiasa mengingat ALAH setiap waktu, patuh amal segala suruhannya dan jauhi larangannya , hayati setiap bait-bait ayat dari NYA, Insyallah kita selamat dunia dan akhirat. Ingat setiap yang berlaku itu ada hikmatnya tersendiri yang menguji kita.. hebatkah kita ini kerana kita adalah sebaik-baik kejadian. Frust tidak akan membawa kita kemana malah membebankan. Semua yang berlaku mematangkan fikiran dan diri kita.

juga sentisalah berserah kepada NYA setelah kita hebat berikhtiar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh