.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Wednesday, May 1, 2013

Mana satu yang benar ni ?..13 Mei

Isu 13 Mei: Veteran Gerakan pertahan Hadi
5:58PM Mei 1 2013
Seorang pemimpin veteran Gerakan hari ini tampil mempertahankan kenyataan presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menuduh Umno sebagai dalang rusuhan kaum 13 Mei 1969.
Hadi dalam satu ceramah di Kuala Kangsar, Perak pada hari Isnin lalu berkata perstiwa berdarah 44 thaun lalu didalangi Umno yang ingin terus berada di tampuk kuasa.

NONE"13 Mei bukan fenomena etnik. Ia ada kejadian politik," kata Goh Cheng Teik kepada Malaysiakini.

"Hanya mereka yang bukan anggota Umno atau sekutunya sahaja yang terlibat. Anggota PAS tiada kena mengena dengan 13 Mei," katanya.

Goh, 70, pernah berkhidmat sebagai timbalan menteri dan anggota exco Pulau Pinang selama 25 tahun, membuat kajian meluas mengenai rusuhan tersebut semasa menjadi pensyarah di Universiti Malaya dan turut menerbitkan buku ‘The May Thirteenth Incident and Democracy in Malaysia' pada 1971.

Beliau menyertai politik tidak tahun lalu kemudian dan dilantik sebagai setiausaha parlimen kepada perdana menteri waktu itu, Tun Abdul Razak Hussein.

NONEMenurut Goh, rusuhan di Kuala Lumpur itu bermula sejak sebelum perarakan balas yang dianjurkan Umno susulan perarakan oleh pembangkang selepas kemenangan PAS, DAP dan Gerakan dalam pilihan raya 1969.

"Anggota, penyokong dan pengirim ucap selamat kepada parti yang menjulang dirinya sebagai pendukung undang-undang merusuh sebelum permulaan perarakan kemenangan. di depan kediaman rasmi menteri besar (Selangor)," katanya.

Goh masih percaya bahawa perintah darurat tidak perlu dikuatkuasa ke seluruh negara memandangkan rusuhan itu hanya kejadian setempat, seperti pencerobohan militan di Lahad Datu Sabah.

Beliau juga berpandangan bahawa rusuhan itu bermotif politik.

"Sebab itulah gangguan tersebut bukan seluruh negara, menurut (bekas perdana menteri) Tunku Abdul Rahman, tetapi hanya terhad di Kuala Lumpur.

"Tiada kekacauan atau tindakan keganasan berlaku di tempat lain di semenanjung Malaysia pada atau selepas 13 mei," katanya.

Perisytiharan darurat itu membolehkan kerajaan menggantung Parlimen.

-------------------------------------
 
Isu 13 Mei, anak Tun Ghafar bela Kit Siang
 
JOHOR Bekas orang kuat Umno, Tamrin Tun Ghafar menjadi sekutu yang tidak diduga dalam usaha Pakatan Rakyat menangani dakwaan bahawa ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang adalah di sebalik rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Bekas Ahli Parlimen Batu Berendam itu, yang juga anak kedua bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Abdul Ghafar Baba mendakwa bahawa kejadian itu adalah ekoran "rampasan kuasa mini" yang dirancang oleh pemimpin Umno, termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri.

ghazali shafie king ghazKatanya, apa yang (bekas menteri dalam negeri ketika itu) Tan Sri Ghazali Shafie  (kiri) beritahu kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beliau sendiri ketika mereka berada dalam Pemuda Umno, adalah insiden tersebut ialah satu rampasan kuasa mini yang dirancang oleh orang Umno, dan Mahathir terlibat.

Berucap dalam ceramah Pakatan di Gelang Patah malam semalam, Tamrin berkata, Tunku Abdul Rahman (perdana menteri pertama) menulis dalam kolumnya 'As I See It' dalam akhbar The Star dua tahun sebelum beliau meninggal dunia, bahawa insiden itu adalah satu rampasan kuasa yang telah dirancang oleh pemimpin Umno, dan kemudian telah menyalahkanya pada DAP dan orang Cina.

Kit Siang bertanding kerusi Parlimen Gelang Patah dan berdepan dengan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, dengan harapan untuk mengulangi 'tsunami politik' Pakatan 2008 ke Johor.

NONEPendedahan Tamrin itu menyokong hujah ahli akademik Dr Kua Kia Soong bahawa rusuhan kaum yang berlaku pada tahun 1969 adalah ekoran rampasan kuasa yang telah dirancang oleh bekas Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein terhadap Tunku, dan Mahathir menyokongnya.

Tamrin berkata, Tunku telah memecat Mahathir daripada Umno selepas beliau menulis surat terbuka kepada Tunku menuntut Tunku meletakan jawatan selepas rusuhan itu berlaku.

Selepas Tunku meletak jawatan, tambahnya, Razak dilantik mengambil alih jawatan perdana menteri, dan beliau menerima semula Mahathir ke dalam Umno dan melantiknya sebagai menteri pendidikan.

NONEIni menunjukkan  bahawa Razak amat terhutang budi kepada Mahathir (untuk mendesak Tunku berundur), katanya, sambil menambah bahawa Kit Siang (kiri) tidak berada di Kuala Lumpur semasa rusuhan kaum itu berlaku.

Menurut Tamrin lagi, tindakan Umno yang berterusan menggunakan isu tersebut dengan bertujuan untuk menakut-nakukan pengundi Melayu, menunjukan bahawa BN dalam keadaan terdesak.

Dengan sentimen anti-establishmen yang semakin berkembang di kalangan pengundi Cina Johor yang memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat, maka pemimpin Umno telah mengunakan isu perkauman tersebut untuk mendapatkan sokongan di kalangan pengundi Melayu di Johor.

Tukang kempennya didapati mengedarkan bahan-bahan publisiti kepada pengundi melayu yang menuduh DAP dan Lim Kit Siang menjadi penyebab rusuhan kaum 13 Mei.

Untuk menangkis tuduhan tersebut, Pakatan telah menampilkan beberapa bekas pemimpin Umno, termasuk bekas Menteri di jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim dan bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, untuk mempertahankan DAP dan Kit Siang.

'Parti mana yang rasis'
Bercakap dalam ceramah pertamanya di Taman Skudai Indah di hadapan kira-kira 300 hadirin pelbagai kaum, Tamrin menampilkan beberapa rekod DAP dan MCA untuk membuktikan bahawa DAP "bukan parti perkauman".

NONEKatanya, sejak ditubuhkan pada tahun 1966, DAP mempunyai lebih
10,000 ahli Melayu, India dan Punjabi dan dalam pemilihan sulung parti itu, Daeng Ibrahim, seorang pemimpin Melayu, dipilih sebagai naib pengerusi parti tersebut.

Tambahnya, sejak penubuhan parti itu sehinggalah pilihan raya umum yang lalu, seramai 55 calon Melayu telah bertanding di kawasan parlimen atau negeri atas tiket DAP.

Bagaimanapun, Tamrin berkata, MCA tidak pernah membenarkan kalangan orang Melayu atau India menjadi ahlinya sejak ia ditubuhkan pada tahun 1951.

Oleh itu, Tamrin bertanya parti yang manakah yang bersifat perkauman.

Tamrin juga berkata beliau mengenali Kit Siang semenjak menjadi ahli Parlimen pada tahun 1986 dan menurutnya, Kit Siang tidak pernah menentang atau mempersoalkan hak-hak orang Melayu.

Menurutnya lagi, Kit Siang memperjuangkan prinsip Malaysian Malaysia dan Tamrin bertanya apakah bezanya daripada 1Malaysia?

"Apakah bezanya? Bezanya ialah Kit Siang tidak korup."

dap wong tack bentong ceramah 20130312 06 lim guan engTamrin juga menggesa orang Melayu supa berterima kasih kepada
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng (kanan), yang telah dihukum penjara selama tiga tahun selepas bersuara secara terbuka membela nasib seorang anak melayu yang didakwa telah dirogol oleh seorang Pemimpin Umno.

Beliau mendakwa bahawa bekas presiden MCA, Datuk Ong Ka Ting dan bekas Timbalan president MCA, Datuk Lim Ah Lek, yang bertemu dengannya baru-baru ini, meramalkan bahawa MCA hanya akan menang maksimum lima kerusi Parlimen dalam pilihanraya umum kali ini.

"Bagaimana hendak menang? (Presiden MCA Datuk Seri Dr) Chua Soi Lek adalah jeneral pertama semenjak Dinasti Ming yang tidak pergi berperang.

"Chua hanya memenangi satu peperangan iaitu peperangan Hotel Katerina,” tambahnya yang merujuk kepada hotel di Batu Pahat di mana Chua dirakam melakukan aksi seks bersama seorang wanita.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh