.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Wednesday, May 29, 2013

hAI... DULU LAIN LA NI LAIN

Isu Utusan: Kalimullah sanjung sikap bos AirAsia X
11:43AM Mei 21 2013  
Ahli perniagaan Datuk Seri Kalimullah Hassan tampil mempertahankan ketua pegawai eksekutif AirAsia X, Azran Osman-Rani, yang dikecam hebat Utusan Malaysia kerana mengkritik pemberitaan akhbar milik Umno itu.

Kalimullah, dalam tulisannya di Twitter malah menyanjung tindakan dan sikap Azran dan menyifatkan eksekutif muda di syarikat penerbangan tambang murah itu sebagai “warga Malaysia sebenar”.

“Hanya orang yang taksub akan melihat komen seperti yang diutarakan Azran Osman-Rani itu sebagai (komen) menyakitkan hati,” kata Kalimullah dalam tulisan bertarikh 18 Mei.

Beliau yang pernah memimpin akhbar New Straits Times sebagai ketua pengarang kumpulan juga menyatakan rasa hairan dengan sikap yang ditunjukkan Utusan dalam isu Azran itu.

“Kadang-kadang, saya terfikir dari celah batu mana sesetengah personaliti Utusan ini muncul,” katanya, pada 8 Mei.
Dalam satu lagi tulisan, juga pada 8 Mei, beliau turut menyatakan rasa gembira apabila melihat rakyat Malaysia bersatu mengutuk “sikap rasis” Utusan.

"Amat mengujakan apabila melihat rakyat Malaysia bersatu dalam mengutuk (sikap) rasis Utusan yang terang-terangan dan berterusan," katanya.
Kenyataan berkenaan dipercayai merujuk kepada laporan muka depan Utusan bertarikh 7 Mei dengan tajuk besar "Apa lagi Cina mahu?"
Azran juga mula mendapat perhatian Utusan apabila beliau meluahkan rasa jengkelnya terhadap isu perkauman dalam laporan akhbar berkenaan.
Dalam tulisan di laman sosial Facebook dan Twitter, Azran dilaporkan turut mengkritik Pertubuhan Peribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) sebagai pertubuhan tidak relevan yang menyebabkan orang Melayu berfikiran sempit.
Dalam reaksi balas, Utusan pada 14 Mei lalu menyiarkan kenyataan dari pemimpin PERKASA, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan juga kenyataan aktivis anti-PKR yang antara lainnya menyelar Azrin sebagai “bongkak” dan “lupa diri”.
Pengarang akhbar Utusan dalam pojok akhbar berkenaan seterusnya pada hujung minggu lalu mempertahankan laporan bertajuk 'Apa lagi Cina mahu' itu dengan kenyataan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.
Pengarang itu juga menonjolkan betapa wartawan yang hadir di satu sidang media Najib bertepuk tangan apabila perdana menteri berkata: "Awak salahkan Utusan, bagaimana pula akhbar berbahasa Cina?"
Dalam tulisan di pojok tersebut, pengarang Utusan turut menyatakan keyakinan bahawa akhbar berkenaan akan dapat bertahan walau tanpa iklan dari AirAsia.

Malah, nilai iklan tersebut lebih rendah daripada yang diperolehi mereka daripada iklan jamu atau rawatan rambut, kata pengarang berkenaan.
Dalam laporan hari ini pula, Utusan menonjolkan tuntutan dari satu NGO yang mahu pengerusi AirAsia X, Tan Sri Rafidah Aziz untuk memohon maaf bagi pihak Azran.
Presiden Badan Bertindak Anti Penyelewengan Negeri Kedah Khairul Anuar Ramli dalam laporan itu menyebut, bekas ketua Wanita Umno itu perlu berbuat demikian kerana Azran didakwanya "menghina maruah kaum sendiri".
"Tidak guna menjadi pengerusi AirAsia X jika hanya duduk macam tunggul kayu dan tidak mampu bertindak terhadap kesalahan tersebut," kata Khairul Anuar seperti dalam laporan itu.
Selain itu, Utusan turut melaporkan kenyataan dari persatuan pengguna yang mengkritik mutu perkhidmatan AirAsia.
Kritikan itu adalah berhubung tindakan AirAsia yang menghalang seorang bayi pengidap demam campak daripada menaiki penerbangan syarikat itu dari Ho Chi Minh pada Sabtu lalu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh