.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, August 28, 2010

Memperkasakan Pedagogi - Konstruktivisme

Contoh Rancangan Mengajar

Tahun: 4
Masa: 60 minit
Tema: Menyiasat Alam Bahan
Bidang Pembelajaran: Sifat Bahan
Objektif Umum: Memahami Sifat bahan
Hasil Pembelajaran: Diakhir pengajaran dan pembelajaran murid mengebalpasti bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik
Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran : Konstruktivisme
Strategi: Aktiviti "hands-on"

Pelaksanaan P & P mengikut Urutan

1.
Fasa Pengajaran: Set Induksi (5 minit)
Isi Kandungan: Membina litar elektrik
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- Simulasi
1. Guru memberi gambar bateri,mentol dan suis- digantungkan kepada murid untuk menghasilkan satu litar
2. Murid berpegang tangan untuk menunjukkan satu litar lengkap (Murid telah ada pengetahuan membina litar elektrik)
Soalan: Adakah mentol akan menyala?. Mengapa ?
3. Murid yang memakai gambar suis melepaskan tangan
Soalan: Adakah mentol akan menyala sekarang?. Mengapa?
catatan:
BBM: gambar mentol, bateri dan suis
KPS: Memerhati
KBKK: Membuat gambaran mental
Nilai Murni: Bekerjasama, minat,sifat ingin tahu tentang alam sekeliling
Pelbagai Kecerdasan: Visual dan pengerakan kinestatik
tahap Kognitif: pengetahuan


2.
Fasa Pengajaran: Perkembangan Langkal 1 (5 minit)
Isi Kandungan: Mengenalpasti objek yang boleh mengalirkan arus elektrik dsan tidak boleh mengalirkan arus elektrik
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- Mengelas
Soalan: Adakah murid-murid membawa objek diminta?
1. Murid meletakkan objek-objek yang dibawa di atas meja.
Soalan: daripada pengeahuan kamu, kelaskan objek mengikut kebolehan mengalirkan arus elektrik.
2. Murid mengelas objek kepada boleh mengalirkan arus elektrik dan tidak boleh mengalirkan arus elektrik.
catatan:
BBM: bahan yang sedia ada dan dibawa oleh murid: Sudu,plastik, limau, kunci, sapu tangan,pembaris kayu,gelas,pemadam, syiling satu sen,surat khabar, lid pensil,air kopi,gelang getah,klip kertas dan paku.
KPS: Mengelas
KBKK: Menghubungkait dan meramal
Nilai Murni: Sisteatik dan berfikir secara rasional
Tahap Kognitif: pengetahuan, pemahaman

3.
Fasa Pengajaran: Perkembangan Langkal 2 ( 17 minit)
Isi Kandungan: Menguji objek yang boleh mengalirkan arus elektrik
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- "Hands-on"
Arahan:
Guru meminta murid menguji objek yang dikelaskan tadi dan merekodkan pemerhatian.
1. Murid menguji objek yang telah dilelaskan dengan menggunakan litar velektrik.
2. Murid merekodkan hasil dapatan mengikut kreativiti kumpulan masing-masing.
Catatan:
BBM: bateri,wayar,mentol,suis, kad manila dan marker
KPS: Memerhati,inferens,mengelas,eksperimen dan komunikasi
KBKK: Membanding dan membeza, mengumpul
Nilai Murni: Jujur dalam merekod, sabar dalam menjalankan sesuatu perkara,kritis dan analitis, kerjasama
Pelnbagi Kecerdasan: verbal, visual danpergerakan kinestatik
Tahap Kognitif: Pengetahuan

4.
Fasa Pengajaran: Perkembangan Langkal 3 ( 15 minit)
Isi Kandungan: Laporan hasil dapatan murid
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- Pembentangan
1. wakil daripada setiap kupulan melaporkan hasil dapatan
2. Murid membuat perbandingan jawapan dengan ramalan yang telah dibuat
3. Guru membuat perbandingan hasil dapatan antara kumpulan ( cara merekod yang paling sesuai adalah jadual)
Catatan:
KPS: komunikasi
Nilai Murni: Berani, yakin dan berdikari
Peibagai Kecerdasana: Interpersonal

5.
Fasa Pengajaran: Perkembangan Langkal 4 ( 8 minit)
Isi Kandungan: Besi dan keluli boleh mengalirkan arus elektrik. Plastik,kain,getah,kayu,kaca tidak boleh mengaklirkan arus elektrik.
Air limau dan lid pensil (karbon) boleh mengalirkan arus elektrik.
Air paip adalah konduktor elektrik yang lemah
Plastik boleh mengelakkan daripada renjatan elektrik kerana boleh mengalirkan arus elektrik
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- Perbincangan
1. Guru membimbing murid menyenaraikan jenis bahan berdasarkan objek yang telah dikelaskan
2. Murid mengenalpasti bahan yang boleh mengalirkan arus elektrik
Soalan:
1. Apa akan ber;laku jika kita memegang suis dengan lengan yang basah?
2. Mengapa wayar elektrik disalut dengan bahan penenbat?
Catatan:
BBM: nebtol,bateri dan suis
KPS: Komunikasi
KBKK: Menilai dan membuat kesimpulan
Nilai Murni: Berfikir secara rasional,berhati-hati semasa mengendalikan alatan elektrik
Tahap Kognitif: aplikasi dan penilaian

6.
Fasa Pengajaran: Penutup ( 5 minit)
Isi Kandungan: Peneguhan
Aktiviti P & P:
Jenis aktiviti- Nyanyian
1. Murid menyanyi lagu
Catatan:

7.
Fasa Pengajaran: Refleksi ( 5 minit)
Isi Kandungan:
Aktiviti P & P:
1. Guru menunjukkan 10 objek satu persatu kepada murid untuk dikelaskan kepada yang boleh mengalir arus elektrik dan tidak boleh mengalirkan arus elektrik.
2. Murid mengangkat kad warna (merah-tidak, hijau-ya)
Catatan:
BBM: botol, plastik, majalah,sudu besar,straw,dawai,kertas,cermin,pembaris kelului,klip rambut besi,dan rod besi

Sekian.. itulah kaedah Konstruktivisme dalam memudahkan P & P guru pelajar. Tuan bisa melakukannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh