.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Mum-Number One For Me

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Monday, August 23, 2010

Memperkasakan Pedagogi - Inkuri Penemuan

Contoh Rancangan Mengajar

Tema : Menyiasat Alam Bahan
Tajuk : Sifat-sifat bahan
Sub Topik: Sifat bahan
Tempoh: 60 minit
Tahun : 4
Objektif Pembelajaran: Memahami sifst-sifat bahan
Hasil Pembelajaran: Pada akhir P&P, para pelajar akan dapat mengenalpasti bahan konduktor/penebat elektrik
Pendekatan/ Kaedah/Strategi:Pendekatan Inkuri Penemuan- Strategi: mengeksperimen dan Perbincangan

(Sepatutnya dalam bentuk jadual )
P & P mengikut Urutan

1.
Fasa(Masa): Set Induksi (5 minit)
Isi kandung: Mengapa terdapat jenis bahan dalam satu alat elektrik
Aktiviti P & P:
-Jenis aktiviti : Bercerita
- Guru menceritakan tentang pengalaman terkena kejutan elektrik yang kecil
- Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
Catatan:
- Kemahiran saintifik; Komunikasi
- Nilai murni- Berhati-hati

2.
Fasa(Masa): Meramal idea (10 minit)
Isi kandung: Mengenalpasti objek konduktor dan penebat elektrik
Aktiviti P & P:
- 1. Mengedarkan pelbagai jenis objek kepada murid seperti paku,kertas,buku,pensil,kayu,pembaris plastik,karbon pensil,duit syiling 10 sen,sudu plastik,getak pemadam dan rod kaca.
- 2. Murid mengelaskan bahan kepada 2 kumpulan konduktor dan penebat elektrik
Catatan:
- Kemahiran saintifik: Meramal, Mengelas
- nilai Murni: Kerjasama, berani

3.
Fasa(Masa): Pemerhatian(25 minit)
Isi kandung: Mengeksperimen bahan yang diberi dalam litar elektrik
Aktiviti P & P:
- 1. Murid membina litar lengkap
- 2. Murid menyambungkan objek yang diberi dalam satu litar yang lengkap
- 3. Murid membuat pemerhatian tentang nyalaan mentol bagi setiap objek yang disambung dalam litar lengkap
- 4. Murid merekodkan hasil pemerhatian dalam borang yang diberi
Catatan:
- Kemahiran saintifik: Mengeksperimen, Pemerhatian
- nilai Murni: Bekerjasama, jujur

4.
Fasa(Masa): Penjelasan (15 minit)
Isi kandung:
- bahan konduktor (pengalir elektrik)
- Bahan Penebat (bukan pengalir elektrik)
Aktiviti P & P:
- 1. Guru meminta setiap kumpulan murid membentangkan hasil keputusan eksperimen
- 2. Setiap kumpulan murid memberi kesimpulan berdasarkan hasil eksperimen masing-masing (Aras tinggi)
- 3. Guru mengukuhkan hasil dan memberi takrifan konduktor elektrik dan penebat elektrik
Catatan:

5.
Fasa(Masa): Refleksi ( 5 minit)
Isi kandung:
- Senarai bahan konduktor dan penebat elektrik
Aktiviti P & P:
- 1. Murid membuat peta minda i) Bahan Konduktor ii) Bahan penebat
- 2. lampiran kerja disediakan
Catatan:

Sekiranya Tuan pengamal P & P yang baik maka masa 60 minit itu penuh bermakna buat mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh