Pengajaran dan Pembelajaran ( P & P) berkesan adalah perlu dijadikan modal utama seorang guru apabila melaksanakan tugasnya. Perancangan awal sebelum memulakan tugasan perlu dibuat. Kita lebih kenalinya sebagai Perancangan Pengajaran yang perlu mengikuti kehendak Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran.
Bagi guru, pemantapan dalam mutu pengajaran mereka amatlah diharapkan. Guru baru perlulah menyediakan diri mereka dengan melengkapkan penguasaan dalam pedagogical-content-knowledge serta penggunaan peralatan ICT yang telah dibekalkan.
Pada 17-20 November 2008, pihak Unit Akademik Menengah, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengadakan bengkel pemantapan P & P untuk guru-guru di bawah program Pusat Pembelajaran Sains (PPS). Seramai 80 orang guru dari Negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang telah menghadiri bengkel ini. Guru dari Kelantan terdiri dari guru SMK Chiku 2, Gua Musang dan SMK Kemahang, Tanah Merah.
Mata pelajaran yang terlibat ialah Biologi, Fizik dan Matematik. Mereka dipandu oleh Moderator yang dipilih khas oleh Bahagian berkenaan. Bengkel ini dijalankan di SMK Tanjung Mas, Pengkalan Chepa, disamping melibatkan guru-guru berkenaan, ianya melibatkan pelajar Sains Tingkatan 4 sekolah tersebut.
Banyak input yang berguna telah diperolehi oleh semua yang terlibat. Kami bertiga iaitu saya sendiri, En. Wan Ahamad Ibrahim dan En. Hussain Ab. Ghani telah diamanahkan bertugas sebagai urus setia sepanjang berlangsungnya program ini. Pegawai Bahagian berkenaan yang hadir ialah Dr. Mazniah Md Jaafar (Ketua Unit Akademik Menengah), En. Abu Hashim dan En. Salamaon.
Ucapan terima kasih kepada Pegawai kementerian yang sudi memilih Negeri Kelantan Darul Naim,negeri Cik Siti Wan Kembang,Tanah serendah sekebun bunga sebagai tempat untuk melaksanakan bengkel ini. Terima kasih kepada yang terlibat sama dalam menjayakan bengkel ini - Pengetua SMK Tanjung Mas (tempat dan kemudahan), KPP BTP Negeri Kelantan (rakaman video) serta pengetua yang membenarkan bas sekolah mereka diguna untuk pangangkutan guru dari tempat penginapan ke sekolah berkenaan di mana sesi perbengkelan berlangsung.Juga terima kasih kepada pelajar yang terlibat. Kata mereka.. bengkel ini menyeronokkan.
Ya.. jika guru seronok mengajar dengan pelajar seronok belajar, maka berjayalah matlamat P & P ini. Semua bergantung kepada kita sebagai guru. Sekian, terima kasih...WASSALAM
Pada 17-20 November 2008, pihak Unit Akademik Menengah, Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengadakan bengkel pemantapan P & P untuk guru-guru di bawah program Pusat Pembelajaran Sains (PPS). Seramai 80 orang guru dari Negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang telah menghadiri bengkel ini. Guru dari Kelantan terdiri dari guru SMK Chiku 2, Gua Musang dan SMK Kemahang, Tanah Merah.
Mata pelajaran yang terlibat ialah Biologi, Fizik dan Matematik. Mereka dipandu oleh Moderator yang dipilih khas oleh Bahagian berkenaan. Bengkel ini dijalankan di SMK Tanjung Mas, Pengkalan Chepa, disamping melibatkan guru-guru berkenaan, ianya melibatkan pelajar Sains Tingkatan 4 sekolah tersebut.
Banyak input yang berguna telah diperolehi oleh semua yang terlibat. Kami bertiga iaitu saya sendiri, En. Wan Ahamad Ibrahim dan En. Hussain Ab. Ghani telah diamanahkan bertugas sebagai urus setia sepanjang berlangsungnya program ini. Pegawai Bahagian berkenaan yang hadir ialah Dr. Mazniah Md Jaafar (Ketua Unit Akademik Menengah), En. Abu Hashim dan En. Salamaon.
Ucapan terima kasih kepada Pegawai kementerian yang sudi memilih Negeri Kelantan Darul Naim,negeri Cik Siti Wan Kembang,Tanah serendah sekebun bunga sebagai tempat untuk melaksanakan bengkel ini. Terima kasih kepada yang terlibat sama dalam menjayakan bengkel ini - Pengetua SMK Tanjung Mas (tempat dan kemudahan), KPP BTP Negeri Kelantan (rakaman video) serta pengetua yang membenarkan bas sekolah mereka diguna untuk pangangkutan guru dari tempat penginapan ke sekolah berkenaan di mana sesi perbengkelan berlangsung.Juga terima kasih kepada pelajar yang terlibat. Kata mereka.. bengkel ini menyeronokkan.
Ya.. jika guru seronok mengajar dengan pelajar seronok belajar, maka berjayalah matlamat P & P ini. Semua bergantung kepada kita sebagai guru. Sekian, terima kasih...WASSALAM
No comments:
Post a Comment