SKPM-Sekolah digubalkan untuk memandu sekolah meningkatkan kualiti pendidikan yang berlandaskan prinsip-prinsip berikut:
a) Sekolah berupaya dibangunkan ke tahap yang lebih tinggi secara teramcang berasaskan potensinya.
b) Sekolah bertanggungjawab memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
c) Kepimpinan sekolah memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha meningkatkan standard kualiti pendidikan
d) Kemenjadian murid dalam bidang akademik, kokurikulum dan pembangunan sahsiah adalah petunjuk utama kepada kejayaan sekolah menghasilkan pendidikan yang berkualiti tinggi.
e) Sekolah sebagai sebuah organisasi pendidikan ditadbir urus berpandukan teori dan amalan pengurusan berkesan.
f) Proses pendidikan di peringkat mikro hendaklah berteraskan teori pembelajaran, kaedah pengajaran berkesan, dan berpandukan pengalaman dan pandangan pakar dalam bidang pendidikan.
g) Perancangan dan proses membuat keputusan program-program pendidikan berasaskan maklumat dan fakta yang tepat.
h) bahawa program-program yang dianjurkan oleh Jabatan dan bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), Pejabat Pelajaran Bahagian (PPB) dan Pejabat Pelajaran Daerahsesungguhnya merupakan usaha-usaha yang selari dengan matlamat SKPM.
i) Sekolah berupaya menggunakan segala input yang diperuntukkan mengikut tatacara dan prosedur yang ditentukan.
Rujukan: SKPP Sains Sekolah Menengah JNS, KPM.
Perbezaan Rumpai dan Rumput Laut
2 days ago
No comments:
Post a Comment