Mulai 25 hb. Oktober ini, bermulalah apa yang dinamakan Kajian Lapangan mengenai TIMSS untuk tahun 2011. Kajian yang dijalankan oleh pegawai EPRD, KPM ini melibat 11 buah sekolah di negeri ini. Pemilihan sekolah dengan pelajar tingkatan 2 ini dibuat oleh pihak urus setia TIMSS yang berpusat di Boston University College,USA. Penilaian dalam putaran 4 tahun sekali ini melibatkan 63 buah negara bertujuan unuk menilai tahap penguasaan pelajar dalam bidang sains dan matemaik mengikut domain pengetahuan, aplikasi dan penaakulan.
Saya berkesempatan bersama dengan Dr. Sheela Nair melaksanakan kajian ini di SMK Putera Kota Bharu pada 26 hb Oktober, hari selasa mulai jam 8.30 pagi hingga 1.00 tengahhari. Dengan komitmen yang tinggi diri pihak sekolah bermula dengan program membiasakan TIMSS di kalangan pelajar terbabit selepas "dinatarkan" TIMSS ini kepada Pengetua dan Guru Kanan Sains Matematik pada 28 Sep.lalu sehinggalah pada tarikh ujian ini, begitu licin pelaksanaannya.
Di sekolah ini seramai 31 pelajar terlibat (sepatutnya 34 orang tetapi 3 pelajar telah berpindah sekolah, mereka ini tidak diambil kira lagi) dengan kehadiran 100 % (kehadiran minimum 90 %, jika kurang maka urusan "make up" perlu dibuat dengan pelajar yang seadanya)
Soalan yang dikemukankan berbeza diantara seorang pelajar dengan pelajar lain berdasarkan nombor buku (booklet number).Pelajar perlu menjawab semua dengan mencari jawapan terbaik jika ia objektif atau memberi jawapan bertulis sekiranya ia dalam bentuk sruktur ringkas. Soalan ini biasa dimulai dengan huraikan, jelaskan, terangkan. bagaimanakah serta lainnya yang menjurus kepada kemahiran berfikir beroientasikan penaakulan.
1 buku soalan terdiri dari 2 bahagian, bahagian 1 dan bahagian 2. Yang sempat saya tengok, bahagian 1, sebanayak 28 soalan matematik selama 45 minit, manakala bahagian 2 soalan sains sebanyak 58 soalan juga dalam masa 45 minit. Bahagian 1 dan bahagian 2 dipisahkan 15 minit untuk pelajar berehat. Selepas itu soal selidik pelajar dibuat dengan bimbingan guru mengenai apa yang berkait dengan pembelajaran pelajar. Soal selidik ini juga melibatkan pentadbir serta guru yang mengajar sains dan matematik tingkatan berkenaan.
Pada 27hb pula diberitakan YBrs.Timbalan Pengarah EPRD, Tuan Haji Roslan telah membuat pemantauan di SMK Zainab 2, Kota Baru. Semoga memberi kepuasan hati kepada beliau tentang pelaksanaan di negeri ini.
Pegawai Pemantau yang terlibat iaitu:
1. Dr. Shella Nair: 25 - 28 Oktober 2010(SML Mulong,SMK Putera, SMK Zainab 2, SMK Raja Sakti)
2. En. Shaharizan: 25 - 28 Oktober 2010 (SMK Kota Bharu. SMK Kangkong, SMK Sultan Yahya Petra 1,SMK Tengku Indera Petra 1)
3. Dr. Maimunah: 01 - 03 November 2010 (SMK Jelawat, SMK Meranti.SMK Tiang Chandi)
Dengan pegawai pengiring yang terdiri dari sahabat di JPN/PPD
Tn. Hj.Hilmi,Pn.Hjh. Zalina, Cik Halizah, Tn. Hj. Daud, En. Nasir,En. Wan Ahmad,Hj. Rahimi, En. Wan Badruddin, En. Razali, Che Zulkepli, En. Saharuddin,
Serta
Semua Pengetua, Guru Kanan Sains Matematik, Guru Sains, Guru Matemarik serta pelajar
Kajian ini tamat pada 03 November 2010
TERIMA KASIH BUAT SEMUA
Semoga kedudukkan TIMSS Negara akan bertambah baik.. Insyallah
p.s.: Singapura kekal memegang rekod juara
.................
................................................
....Hebatnya Pencipta..... -----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?
....Hebatnya Pencipta..... -----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?
Radio Islamik (Indonesia)
" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "
Suara Bacaan Yang Tetap Diingati
Berita Kepada Kawan
Pengorbanan
Logo KPM Kini
Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini
Wednesday, October 27, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
mYcALeNdEr
TUAN ADALAH SAHABAT SAYA
BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN
"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"
KLIK SIARAN PILIHAN ANDA
mY pLAYLIST
&&&&&&&&&&&&&
POP Yeh Yeh
Ungu
No comments:
Post a Comment