.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Sunday, July 11, 2010

Bukan orang lain memperkasakan kita

Pada tanggal 8 Julai 2009, Mesyuarat Kabinet telah mengambil ketetapan bahawa pengajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris di semua sekolah akan tamat pada penghujung sesi persekolahan tahun 2011. Ini bermakna mulai tahun 2012 kedua-dua mata pelajaran tersebut akan diajar sepenuhnya dalam Bahasa Melayu di Tahun 4 dan Tingkatan 4.

Pendekatan berstrategik telah diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dengan memberi kursus kepada guru untuk memenuhi keperluan dalam usaha "Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris" ringkasnya MBMMBI. Antara objektif kursus ini ialah:

* Memantapkan lagi pengetahuan dan kemahiran guru-guru Sains dan Matematik Tahun 4 Dalam Bahasa Melayu di Sekolah Rendah
* Melahirkan guru-guru yang lebih kompenten dalam pedagogi.
* Melahirkan guru-guru yang lebih kreatif dan proaktif terhadap profesion perguruan
* Meningkatkan lagi pencapaian sains dan matematik ke tahap yang lebih cemerlang
* Memastikan guru-guru akan dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu dengan lebih berkesan

Dalam Konteks Sains, penekanan dalam memperkasakan pedagogi sains diharap memberi impaks maksimum dalam peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran guru-pelajar.Guru Sains amat perlu dan konsisten dalam :
* Menguasai prinsip pengajaran dan pembelajaran sains yang ditekankan dalam kurikulum sains sekolah rendah
* Mengaplikasikan pelbagai strategi, kaedah, pendekatan serta teknik pengakaran dan pembelajaran secara bersepadu menggunakan Bahasa Melayu.
* Merancang pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah selaras dengan hasrat Kurikulum Kebangsaan secara berkesan.
* Meningkatkan keberkesanan pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah.
* Memastikan hasil pembelajaran tercapai pada akhir sesi pengajaran

Memperhebatkan Kemahiran Berfikir dan Strategi Berfikir dikalangan Guru dan pelajar tentunya akan melahirkan insan yang kreatif dan kritis. Elemen penting yang perlu difahami dan dihayati dalam Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif serta Strategi Berfikir adalah sebagaimana berikut:

Kemahiran Berfikir Kritis
* Mencirikan
* membandingkan & membezakan
* mengumpulkan & mengelaskan
* Membuat urutan
* Menyusun mengikut keutamaan
* Menganalisis
* Mengesan kecondongan
* Menilai
* Membuat kesimpulan

Kemahiran Berfikir Kreatif
* Menjana idea
* Menghubungkaitkan
* Membuat inferens
* Meramalkan
* Membuat hipotesis
* Mensintesiskan
* Membuat gambaran mental
* Menganalogikan
* Mereka cipta

Strategi Berfikir
* Mengkonsepsikan
* Menyelesaikan masalah
* Membuat keputusan
* Menaakul

Belajar sains berbeza dengan belajar mata pelajaran bukan sains.. belajar sains bukan saja perlu mengusai ilmunya tetapi juga boleh menguasai kemahiran prosses sains dan kemahiran manipulatif disamping sikap saintifik dan nilai murninya.Hatta, Tuan sebagai guru sains perlu nemperkasakan mereka ..bukan tugas orang lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh