1. Pendekatan Inkuri Penemuan
Pendekatan inkuri penemuan merupakan pendekatan yang mementingkan pembelajaran melalui pengalaman. Inkuri secara am bermaksud mencari maklumat, menyoal dan menyiasat sesuatu fenomena yang berlaku di sekeliling. Penemuan merupakan sifat utama inkuri.
Pembelajaran secara penemuan berlaku apabila konsep dan prinsip utama dikaji dan ditemui oleh murid sendiri. Murid melalui aktiviti eksperimen akan menyiasat sesuatu fenomena dan mencapai kesimpulan sendirri. Guru kemudian membimbing murid untuk memahami konsep sains melalui hasil inkuri penemuan tersebut. Kemahiran berfikir dan kemahiran saintifik dikembangkan semasa proses inkuri penemuan ini. Namum demikian perlu diingat bahawa pendekatan inkuri penemuan tidak sesuai diguakan dalam semua situasi pengakaran dan pembelajaran. Beberapa konsep dan prinsip lebih sesuai didedahkan secara langsung oleh guru atau melalui inkuri penemuan terbimbing.
2. Konstruktivisme
Konstruktivisme ialah satu fahaman yang mencadangkan bahawa murid belajar sesuatu deg\ngan cara membina sendiri pemahaman yang bermakna terhadap alam sekeliling mereka . Antara unsur penting dalam konstruktivisme adalah seperti berikut:
* Guru mengambil kira pengetahuan sedia ada murid
* Pembelajaran adalah hasil usaha murid itu sendiri
* Pembelajaran berlaku bila murid menghubungkan idea asal dengan idea baru bagi menstrukturkan semula idea mereka
* Murid berpeluang bekerjasama, berkongsi idea dan pengalaman serta membuat fefleksi
3. Pembelajaran Kontekstual
Pembelajaran kontekstual adalah pembelajaran yang dikaitkan dengan kehidupan harian murid. pendekatan kontekstual digunakan di mana murid belajar secara nebyiasat seperti dalam pendekatan inkuri penemuan. Dalam pembelajaran kontekstual, kaitan di antara bahan yang diajar dengan kehidupan harian dieksplisitkan. Dalam konteks ini, murid tidak belajar secara teori sahaja tetapi dapat menghayati kerelevenan pembelajaran saibs dengan kehidupan mereka.
4. Pembelajaran Masteri
Pembelajaran Masteri merupakan satu pendekatan yang memastikan semua murid menguasai objektif pembelajaran yang ditetapkan. Pendekatan ini berpegang kepada prinsip bahawa setiap murid mampu belajar jika diberi peluang. Peluang perlu diberi kepada murid untuk bvelajar mengikut kadarnya, tindakan pengayaan dan pemulihan perlu dijadikan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran.
5. Pendekatan Sains, Teknologi dan Masyarakat (STM)
Pembelajaran yang bermaksna akan berlaku jika murid dapat menghubungkaitkan apa yang dipelajari dengan kehidupan harian mereka. Pembelajaran bermakna berlaku dalam pendekatan seperti pembelajaran konstekstual dan Pendekatan Sains, Teknologi dan Masyarakat. Tema dan objektif pembelajaran yang berunsurkan STM diwujudkan dalam kurikulum ini. Pendekatan STM mengesyorkan pembelajaran sains melalui penyiasatan dan perbincangan berlandasrkan isu sains dan teknologi dalam masyarakat. Pengetahuan sains dan teknologi dipelajari bersama dengan aplikasi sains dan teknologi serta implikasi kepada masyarakat.
Sekiranya Tuan dapat menggunakan pendekatan ini, tentu hebat nanti P & P Tuan.
( Ini adalah sebahagian dari pendekatan P & P )
.................
................................................
....Hebatnya Pencipta..... -----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?
....Hebatnya Pencipta..... -----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?
Radio Islamik (Indonesia)
" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "
Suara Bacaan Yang Tetap Diingati
Berita Kepada Kawan
Pengorbanan
Logo KPM Kini
Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini
Monday, July 26, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
mYcALeNdEr
TUAN ADALAH SAHABAT SAYA
BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN
"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"
KLIK SIARAN PILIHAN ANDA
mY pLAYLIST
&&&&&&&&&&&&&
POP Yeh Yeh
Ungu
No comments:
Post a Comment