Buat teman, semua guru sains yang terlibat secara langsung dalam melaksana dan menjayakan P&P sains, di perturunkan di sini sebagai panduan untuk tuan suapaya kualiti P&P sains tercapai sebagaimana yang dihasratkan.
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS
A. PERSEDIAAN 1. Guru menyediakan Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT) dengan a. berdasarkan sukatan pelajaran / huraian pelajaran terkini b. merangkumi sepanjnag tahun persekolahan 2. Guru menyediakan Rancangan Pelajaran Harian (RPH): a. dengan mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.3/1999, iaitu mengandungi; i. objektif atau hasil pembelajaran yang boleh diukur ii. aktiviti iii. catatan penilaian kendiri/refleksi guru b. dengan mengambil kira tahap kebolehan murid 3. Guru bersedia dengan bahan P&P yang diperlukan 4. Murid bersedia: a. secara fizikal dan emosi untuk mengikuti pelajaran b. membawa bahan pembelajaran yang diperlukan c. menyiapkan kerja rumah / latihan / tugasan d. telah membuat rujukan B. PENYAMPIAN 5. Guru melaksanakan set induksi yang menarik perhatian / merangsang murid/menjurus ke arah kesediaan minda murid 6. Guru mengembangkan pelajaran daripada mudah kepada kompleks dan konkrit kepada abstrak 7. Guru menggunakan pendekatan berpusatkan murid 8. Guru melaksanakan aktiviti mengikut tahap kebolehan murid 9. Guru menggalalkan interaksi pelbagai hala 10. Guru mengaitkanpelajran dengan: a. pengetahuan sedia ada murid / pengalaman harian b. pelajaran lepas dan topik lain yang berkaitan 11. Kandungan pelajaran disampikan dengan tepat dan jelas 12. Guru menjalankan penilaian formatif dalam P&P 13. Guru melaksanakan aktiviti berikut: a. pengukuhan b. pemulihan c. pengayaan C. TEKNIK PENYOALAN 14. Guru mengemukakan soalan ke seluruh kelas 15. Guru mengemukakan soalan mengikut pelbagai aras kognitif 16. Guru memberi masa yang mencukupi untuk murid menjawab 17. Guru membimbing murid untuk mendapat jawapan 18. Guru mengemukakan soalan yang mencungkil pemikiran dan pemahaman murid 19. Guru memberi respons positif kepada jawapan murid D. PENGLIBATAN MURID 20. Murid memberi perhatian terhadap pelajaran 21. Murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran 22. Murid mengemukakan idea,soalan atau pendapat 23. Murid melaksanakan tugasan dengan bersungguh-sungguh 24. Murid mengamalkan strategi pembelajaran yang berkesan a. Pembelajaran Terarah Kendiri b. Pembelajaran Akses Kendiri c. Pembelajaran Penilaian Kendiri d. Pembelajaran Kadar Kendiri E. PENGGUNAAN BAHASA OLEH GURU 25. Guru melaksanakan pengajaran dalam Bahasa Inggeris dan atau Bahasa Melayu/Cina/Tamil a. dengan mematuhi Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.2/2010 26. Guru menggunakan bahasa penghantar yang mudah difahami 27. Guru menggunakan bahasa penghantar dengan tatabahasa yang betul 28. Guru menggunakan kosa kata yang tepat 29. Guru menyebut perkataan dengan betul 30. Guru fasih dengan bahasa yang digunakan 31. Guru menggalakkan murid memberi respons dalam bahasa yang mudah 32. Guru mengamalkan pengulangan perkataan, ungkapan dan ayat yang perlu dikuasai F. PENGGUNAAN BAHASA OLEH MURID 33. Murid boleh memberi respons dalam bahasa yang mudah 34. Murid boleh mengemukkan soalan dalam bahasa yang mudah 35. Murid boleh berinteraksi dalam aktiviti kumpulan / pembelajaran dengan menggunakan bahasa mudah 36. Murid fasih berbahasa G. PEMANFAATAN SUMBER PENDIDIKAN 37. Guru menggunakan sumber pendidikan ICT dengan optimum a. komputer b. projektor LCD c. perisian P&P d. TV 38. Guru menggunakan sumber pendidikan dengan optimum a. buku teks/buku amali/buku kerja/buku aktiviti b. papan tulis c. OHP d. carta/gambar/model e. buku glosari f. lain-lain (nyatakan) 39. Sumber pendidikan ICT digunakan dengan berkesan a. komputer b. projektor LCD c. perisian P&P d. TV 40. Sumber pendidikan digunakan dengan berkesan: a. buku teks/buku amali/buku kerja/buku aktviti b. papan tulis c. OHP d. carta/gambar/model e. buku glosari f. lain-lain (nyatakan) 41. Murid berinteraksi dengan a. komputer guru b. komputer murid c. imej yang dipaparkan pada skrin TV 42. Murid memanfaatkan dengan sumber pendidikan: a. buku teks/buku amali/buku kerja/buku aktiviti b. papan tulis c. OHP d. carta/gambar/model e. buku glosari f. lain-lain (nyatakan) H. LATIHAN DAN TUGASAN 43. Guru memberi latihan dan tugasan a. mengikut keupayaan dan kebolehan murid b. dipelbagaikan jenisnya 44. Guru memeriksa latihan dan tugasan a. dengan menggunakan kesilapan murid b. dalam tempoh dan kekerapan yang munasabah c. dengan memberi ulasan membina d. dengan memastikan murid membuat pembetulan 45. Murid melaksanakn kerja bertulis/tugasan yang berkualiti (kemaskini,kemas,teratur) I.PENGURUSAN KELAS 46. Guru mengurus kelas / makmal dengan a. memastikan wujud suasana yang kondusif untuk P&P (susunan perabot,kebersihan) b. memastikan kehadiran murid untuk mengikuti pelajaran c. memastikan kesediaan murid untuk mengikuti pelajaran d. mewujudkan dan memanfaatkan sudut mata pelajaran e. memastikan peraturan kelas/makmal dipatuhi 47. Guru memberi teguran yang bersesuaian terhadap perlakuan negatif murid 48. Guru memberi pelbagai pujian dan galakan secara lisanatau isyarat kepada perlakuan yang baik. 49. Guru menguruskan masa dengan cekap. J. PENUTUP 50.Guru membuat rumusan pelajaran dengan melibatkan urid 51. Guru membuat penutup kognitif 52. Guru membuat penutupan sosial 53. Guru memberi tugasan / kerja rumah 54. Hasil pembelajaran tercapai
Bersama merealisasikannya...Terima kasih.
Rujukan: Jemaah Nasir Sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia
No comments:
Post a Comment