.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, May 22, 2010

Bezanya Mata Pelajaran Sains..

Tuan sedia maklum bahawa telah jelas bezanya antara P & P Sains dengan P & P mata pelajaran lain. P & P normal, biasanya merangkumi aspek persediaan, penyampaian umum,teknik penyoalan, penglibatan murid, penggunaan bahasa oleh guru,penggunaan bahasa oleh murid, pemanfaatan sumber pendidikan,latihan dan tugasan,pengurusan kelas serta diakhiri dengan penutupan. Manakala P & P Sains, selain merangkumi segala aspek yang disebut diatas, ia memerlukan perkara berikut sebagai aspek penting melaksanakan P & P.

1. Guru mengembangkan Kemahiran Proses Sains:
a. memerhati (observing)
b. mengelas (classifying)
c. mengukur dengan menggunakan nombor (measuring using numbers)
d. membuat inferens (making inference)
e. meramal (predicting)
f. berkomunikasi (communicating)
g. menggunakan perhubungan ruang dan masa (using spatial and time relationship)
h. mentafsir maklumat ( interpreting information)
i. mendefinasi secara operasi ( defining operationaly)
j. mengawal pembolehubah (controlling variables)
k. membuat hipotesis ( making hypothesis)
l. mengeksperimen (experimenting)

2. Guru mengembangkan kemahiran manipulatif
a. mengguna dan mengendali peralatan sains,bahan dengan betul
b. mengendali spesimen dengan betul dan cermat
c. melakar spesimen, bahan dan peralatan makmal dengan tepat
d. membersihkan peralatan sains dengan betul
e. menyimpan peralatan sains dan bahan makmal dengan betul dan selamat

3. Guru memupuk sikap saintifik dan nilai murni

4. Guru memupuk strategik berfikir
a. mengkonsepsi
b. membuat keputusan
c. menyelesai masalah

5. Amali Sains (aktiviti,eksperimen,eksperimen antara muka berkomputer,demonstrasi dan simulasi amali ) dijalankan:
a. Guru membuat persediaan awal (seperti peralatan, bahan,tugasan)
b. Guru memberi arahan yang jelas untuk melaksanakan amali
c. Guru menengaskan aspek keselamatan
d. Murid mematuhi langkah keselamatan
e. Guru membimbing / menyelia pelaksanaan amali
f. Murid melaksanakan amali mengikut prosedur yang betul
g. Murid mencatat pemerhatian / hasil kerja amali
h. Murid membincang / merumus hasil kerja amali dalam kumpulan masing-masing
i. Ahli kumpulan saling berkerjasama
j. Guru membincangkan hasil kerja amali

Sekiranya Tuan melaksanakan semua perkara di atas semasa berlangsungnya P & P Sains , maka sesungguhnya Tuan seorang yang hebat. Terus laksanakan tugas murni ini. Terima kasih.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh