.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Thursday, January 19, 2012

Perutusan Yang Perlu Di Aksikan

Pagi ini bertempat di BTPN Kelantan berlangsung Majlis Perutusan Tahun Baru 2012 oleh YABrs. Tuan Pengarah Pelajaran Kelantan. Perutusan ini disebarkan kepada semua 148 Pengetua dan 418 Guru Besar seluruh sekolah negeri Kelantan. Majlis yang dimulai dengan Lagu Negara Ku dan Bacaan Doa selamat ini dialuankan oleh Tuan Timbalan Pengarah Pelajaran Kelantan.

Menyambut kedatangan tahun baru dengan menbuat transformasi, masa,pemikiran,matlamat,tindakan,sikap, pencapaian serta yang lain yang berkaitan kearah meningkatkan pencapaian dan kecemrlangan dalam kehidupan. Lebih-lebih lagi sebagai orang penting dalam menjayakan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Antara Pengisian taklimat tahun bari ini ialah:

1. KPI Peperiksaan Awam: UPSR dan PMR 2011 serta rekod pencapaian lima tahun dari tahun 2007. Yang perlu menjadi fokus kepada semua pentadbir ialah bagaimana untuk mencapai ETR 2012, iaitu:
UPSR: Semua A: 18.00 %, Lulus ABC: 76.00% , GPN: 2.00
PMR: Semua A;11.24%, Lulus: 75.75%m GPN:2.50
2. Pencapaian Kokurikulum melibatkan Kelab & Persatuan serta Pasukan badan Beruniform di peringkat Negeri dan Kebangsaan serta antarabangsa.
3. Kejayaan MSSK Kelantan 2011
4. Fokus 2012 antaranya;
Memberi perhataian kepada pelaksanaan dasar KPM: KSSR, MBMMBI,PBS,Linus, 1M1S serta tindaikut keberkesanan pelaksanaan dan dokumentasi pelaporan

Dalam menentukan maju mundurnya kuantiti dan kualiti pendidikan , peranan pentadbir dan guru dalam pelaksanaan P & P jangan dikesampingkan. Back To Basic dengan;
1. Guru sentiasa berada dalam bilik darjah
- Pengetuan/Guru Besar dengan 70% masanya perlu berada di sekolah manakalan Guru perlu berada 80% masanya dalam bilik darjah.
- Aktiviti untuk guru dicadangkan pada Hari Jumaat, Sabtu atau Ahad ( sebagaimana pernah dilakukan sebelum ini)
- Memupuk kreativiti dan inovasi dalam P & P dan lebih mengutamakan Online
2. Menangani Disiplin Pelajar dengan kaedah close nonitering dan caring schools
3. Linus dan pencapaiannya- semua sekolah melalui PPD perlu merancang dan melaksanakan dengan baik agar capaian KPI yang dihasratkan akur.
4.
a)Pencapaian NKRA
SBT- dari 2 menjadi 4 buag sekolah tahun 2012
b)Pencapaian Band Sekolah 2011 Negeri Kelantan
Band 1 - 30
Band 2 - 183
Band 3 - 173
Band 4 - 19
Band 5 - 7
Band 6 - 3
Band 7 - 2

Selain fokus KPPM yang melibatkan KPI Akademik, tumpuan juga diberi kepada fokus ini iaitu:
- Membina Keupayaan Pentadbir/Guru mellaui program latihanm dalaman, pembacaan ooaching dan mentoring dalam memantapkan P & P.
- Pendemokrasian Kecemerlangan dengan metlamatnya meningkatakan kecemerlangan untuk semua murid melalui kreativiti dan inovasi guru dalam P & P, tiada kelas tanpa guru walaupun masa relief.
- Transformasi Pendidikan Vokasional keraha melahirkan warga dengan kemahiran yang mantap dalam bidang diceburi.
- Guru Penyayang dimana menjadi guru yang memenangi hati murid, mempedulikan murid dengan mengalukan kehadiran murid ke sekolah , khidmat nasihat mentor-mantee serta melalkukan P & P Penyayang dengan menghargai setiap murid.

Sekiranya itu yang mampu kita laksanaka, maka impak besar kecemerlangan akan dapat dirasainya nanti.. Insyaallah.

Sayugia dimaklumkan bahawa peranan JPN dan PPD hanyalah sebagai pemudahcara.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh