.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Monday, January 16, 2012

Kopi : Minuman Kegemaran



Sejarah

Sejarah kopi dapat ditelusuri jejaknya dari sekitar abad ke-9, di dataran tinggi Eithopia. Dari sana lalu menyebar ke Mesir dan Yaman, dan kemudian pada abad limabelas menjangkau lebih luas ke Persia, Mesir, Turkie dan Afrika utara.Dari dunia Muslim, kopi menyebar ke Eropa.

Kopi sering dianggap sebagai minuman yang tidak baik untuk kesihatan walaupun tidak ada kajian yang dapat membuktikannya setakat ini. Antara puncanya adalah kerana kandungan kafein yang terdapat di dalam kopi. Kajian mendapati kandungan kafein di dalam kopi adalah sekitar 1% sahaja. Kafein pula akan menjadi lemah apabila bergabung dengan protein dari susu.

Kafein adalah senyawa alkaloid xantina berbentuk kristal dan berasa pahit yang bekerja sebagai obat perangsang psikoaktif dan diuretik ringan Kafeina ditemukan oleh seorang ahlikimia Jerman, Friedrich Ferdinand Runge, pada tahun 1819. Ia menciptakan istilah "kaffein" untuk merujuk pada senyawa kimia pada kopi.

Berdasarkan penelitian dari Oklahoma Medical Researh Foundation, secawan kopi tidak hanya menjadi minuman yang nikmat, namun juga punya banyak khasiat. Yang terbaru di antaranya kopi dapat mencegah serangan sklerosa berganda (multiple sclerosis) atau mati rasa pada tubuh seseorang pesakit. Penelitian ini telah disiarkan di media online National Academy of Sciences.


Jenis biji kopi

Ada dua spesies dari tanaman kopi; Arabika adalah kopi tradisional, dan dianggap paling enak rasanya, Robusta memiliki kafein yang lebih tinggi dapat dikembangakan dalam lingkungan di mana Arabika tidak akan tumbuh, dan membuatnya menjadi pengganti Arabika yang murah. Robusta biasanya tidak dinikmati sendiri, disebabkan rasanya yang pahit dan masam. Robusta kualiti tinggi biasanya digunakan dalam beberapa campuran espresso.

Antara khasiat meminum kopi adalah seperti berikut :

1. Mengembangkan salur darah. Kerana itulah minum kopi dapat menghilangkan mengantuk. Apabila salur darah mengembang, lebih banyak darah (beserta oksigen) yang dapat dihantar ke bahagian badan antaranya otak. Ia juga akan dapat menghalang pengumpulan toksid di dalam otak. Menghidu bau kopi sudah cukup menyegarkan.

2. Meningkatkan daya denyutan jantung dan nadi. Darah akan bergerak lebih lancar dan keupayaan bekerja akan meningkat. Minum kopi di waktu bekerja ternyata boleh membantu kita tetap segar dan berkonsentrasi. Penelitian menunjukkan atlit yang mengambil minuman yang mengandung cafein karbohidrat setelah berbasikal memiliki lebih banyak glikogen (energi) dalam ototnya bila dibandingkan dengan atlit yang tidak mengambil. Glikogen akan membantu kita lebih cepat dan aktif dalam sesi berikutnya.Hasil penyelidikan dari University of Scranton USA, University of Athens, Harvard School of Public Health & Keio University, Tokyo merumuskan kopi berupaya mengurangkan tekanan darah tinggi, menjadi anti oksida, membantu merawat kanser, sakit jantung, kencing manis dan strok.

3. Menjadikan usus lebih aktif. Ini akan membantu tubuh menyerap nutrient dengan lebih baik dan dapat mengurangkan kemungkinan sembelit.

4. Meransang kelenjar perut untuk membebaskan lebih banyak bahan penghadaman. Ini baik bagi membantu penghadaman makanan yang lebih sempurna lebih-lebih lagi makanan yang tidak dikunyah secara sempurna.

5. Melawan kegemukan. Orang yang sering minum kopi diketahui berat badannya lebih stabil selama 12 tahun dibandingkan dengan orang yang berhenti minum kopi.

6. Menghilangkan bau mulut. Kopi juga dapat menghilangkan bau mulut akibat gas makanan.

7. Mengurangi risiko penyakit. Menambah konsumsi kopi boleh menghindari kita dari risiko kanser hati. Dua cawan kopi sehari dan risiko kanser akan berkurang 43%. Wanita yang minum kopi risiko terkena serangan jantung berkurang 24%. Antioksidan yang terdapat dalam kopi diduga melindungi kita dari penyakit-penyakit itu. Kandungan kafein dan polipenhol dalam kopi melindungi tubuh melawan kanser payudara. Juga dapat mengurangi risiko terkena penyakit alzheimer dan dementia (hasil penelitian yang dilakukan di Finlandia dan Swedia. Jan 16, 2009)

8. Kualiti sperma yang jauh lebih sihat.Dari penelitian melalui ujikaji yang dilakukan, menghasilkan bahwa mereka yang mengambil kopi secara rutin setiap hari memiliki kualiti sperma yang jauh lebih sihat berbanding mereka yang tak mengambil kopi.Minum kopi dapat membuat sperma "berenang" lebih cepat dan mampu meningkatkan tahap kesuburan lelaki. Perkara ini diumumkan oleh ilmuan Brazil pada pertemuan American Society for Reproductive Medicine di San Antonio. Minuman ini juga diyakini dapat memberikan tenaga kepada sperma apabila ia diambil beberapa cawan dalam sehari. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Universiti Sao Puala, kopi akan meningkatkan daya pergerakan sperma yang akhirnya dapat meningkatkan potensi kehamilan pada pasangan. Bagaimanapun, fungsi kopi ini akan terganggu jika lelaki tersebut merokok.

9. Dapat mempengaruhi pendapat seseorang.Harus berurusan dengan orang yang sulit diajak kerjasama? ajaklah ia menikmati secawan kopi. Kafein akan membuat orang lebih terbuka.

10. Membantu daya ingat.Minum secawan kopi sebelum pertemuan penting dengan klien barangkali layak dicuba agar daya ingat dan otak lebih tajam. Tapi ternyata ada penelitian lain yang menyebutkan bahwa minum kopi dapat menyebabkan halusinasi, apabila terlalu banyak mengambilnya.

KOPI adalah sejenis minuman, biasanya dihidangkan panas, dan dipersiapkan dari biji dari tanaman kopi yang dipanggang. Saat ini kopi merupakan komoditi nomor dua yang paling banyak diperdagangkan setelah minyak petrol. Total 6.7 juta ton kopi dihasilkan dalam era waktu 1998-2000 saja. Diperkirakan pada tahun 2010, produksi kopi dunia akan mencapai 7 juta ton per tahun ( dari FAO). Kopi merupakan sumber utama kafein.

Minum kopi selepas makan telah menjadi budaya masyarakat Barat. Namun bagi orang Asia, ia sering dilihat dalam perspektif yang negatif walhal khasiatnya amat banyak. Jika anda masih bimbang, terdapat banyak kopi tanpa kafein di pasaran hari ini.

Terdapat riwayat menyatakan bahawa kopi adalah antara minuman kegemaran Baginda Nabi Muhammad s.a.w selain madu dan susu.

Bila berkesempatan masa biasanya secangkir kopi bersama sebungkus nasi berlauk ikan kembung dan kadang-kadang beserta dua biji telur separuh masak sempat dihabiskan bersama rakan di Kedai Pak Kob, Depan Toyota, Jalan Kuala Krai. Biasanya kos sarapan pagi ini RM3.70.

Wallahualam


( Kenangan lalu semasa masih bersekolah rendah, pokok kopi dihalaman rumah menjadi tempat ngukas.. kini pokok ini dah tiada lagi sehingga anak-anak muda dah tak kenal pokok kopi yang dulunya ditanam tumbuh di kampung yang permai ini. Kopi ori hasil tangan emak amatlah enak )

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh