.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Friday, December 19, 2008

Menjana Kecemerlangan Melalui Kajian Tindakan

Assalamualaikum!

Kecemerlangan merupakan idaman bagi setiap insan dalam melakukan tugasan rutin seharian.Jika hasil meningkat dengan baik, ini bermakna perancangan yang dibuat merupakan perancangan yang baik. Tetapi ada kalanya perancangan yang baik itu tidak membuahkan hasil yang diharapkan. Ini merupakan ujian bagi kita yang melaksanakan tugasan yang diamanahkan. Sekiranya berlaku keadaan sebegini, kita tiadak seharusnya menyalahkan terus perancangan kita sebelum ini, tetapi kita hendaklah sentiasa proaktif membuat pengubahsuaian dan penambahbaikan perancangan tersebut dengan pendekatan yang sesuai bagi menyelesaikan sebarang masalah yang timbul. Insyaallah dengan kesabaran dan ketabahan kita, masalah itu dapat di selesaikan atau setidaknya dapat diminimumkan.

Kita sebagai guru sentiasa menghadapi masalah sedemikian sewaktu P & P. Kita amat mengharapkan agar pengajaran kita dapat dimanfaatkan oleh semua pelajar... sekali ajar semuanya dah faham...Tetapi realitinya, hanya sebahagian yang dapat memahami dalam masa yang agak singkat, tetapi sebahagian yang lain kurang memahami atau tidak memahami langsung apa yang diajar. Jika perkara ini berlaku, adakah kita akan meninggalkan mereka dengan tajuk itu ?.. Masuk tajuk baru, tajuk lama masih tak faham.. lama kelamaan pelajar ini akan menjadi bosan dan tidak akan berminat dengan mata pelajaran berkenaan. Pembelajaran dah tak banyak maknanya, akibatnya pencapaian akademik mereka tidak seberapa. Mengharapkan kecemerlangan, entah di mana.

Tugas kita ialah mengatasinya dengan inovasi P & P. Sentiasa membuat perancangan yang baik sesuai dengan kebolehan pelajar seterusnya bertindak, membuat pemerhatian serta mereflek. Seorang guru yang baik akan melaksanakan perkara berkenaan dalam sesi P & P mereka. Dan sebenarnya mereka telah menjalankan Kajian Tindakan ( Action Research ) tanpa mendokumentasikan apa yang mereka telah buat.

Kajian Tindakan secara mudahnya melakukan inovasi P & P mengikut tahap pencapaian pelajar agar semua pelajar dapat manfaatnya dalam setiap tajuk yang diajukan walaupun berbezakan aras kesukarannya. Kajian Tindakan dilakukan oleh guru mata pelajaran untuk kepentingan mereka sendiri. Kejayaan P & P adalah merupakan kejayaan mereka dan kejayaan anak murid mereka.

Sehubungan itu, pada 14-17 Disember 2008, Jabatan Pelajaran Kelantan telah menganjurkan Kursus Kajian Tindakan Peringkat Negeri yang dihadiri oleh seramai 48 orang guru. Guru yang terdiri dari pelbagai opsyen ini telah diberi kursus oleh seramai 7 orang JU Kajian Tindakan yang begitu berpengalaman.Adalah menjadi harapan, agar semua guru yang terlibat dapat mengaplikasikan dapatan kursus ini demi peningkatan kecemerlangan akademik mata pelajaran mereka dan seterusnya dapat dikongsikan bersama dengan rakan guru yang lain.

Marilah bersama membudayakan Kajian Tindakan.,,bukan untuk orang lain tetapi untuk diri kita sendiri.. Setiap hari, kita akan menghadap cermin hanya untuk melihat diri kita, untuk apa ?, untuk pastikan diri kita kelihatan cantik. Jika itu dapat kita lakukan, sudah semestinya kualiti pengajaran kita dapat dipertingkatkan... kerana itulah tugas utama kita sebagai seorang pendidik...

" ... hari ini lebih baik dari semalam, dan hari esok akan lebih baik dari hari ini.." Itulah namanya KEMAJUAN.

Sekian, Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh