Pilih yang lebih baik dari yang baik-baik, kerana itulah kehendak naluri manusia. Begitu jugalah dalam aspek penambahbaikan kurikulum. Kurikulum yang lebih baik menjadi keutamaan dalam merealisasikan kehendak masa depan manusia yang berada dalam zamannya. Khalifah Umar pernah menasihatkan agar didiklah anak-anak mu untuk hidup di zamannya. Ya, zaman kita ini adalah untuk kita manakala zaman anak cucu cicit kita adalah untuk mereka, maka kitalah yang perlu menunjuk ajar mereka ini sebagai persediaan buat menghadapi hari depan mereka.
Sehubungan itu, Kementerian Pelajaran Malaysia melalui inisiatif setiap 5 tahun semakan, maka KSSR dihasilkan dari penambahbaikan KBSR. Inilah perbezaan antara kedua-duanya.
A. Asas Reka Bentuk Kurikulum
KBSR : Berasaskan 3 Bidang
i. Komunikasi
2. Manusia dan Alam Sekeliling
3. Perkembangan Diri Individu
KSSR : Berasaskan 6 Tunjang
1. Komunikasi
2. Kerohanian, Sikap dan Nilai
3. Kemanusiaan
4. Perkembangan fizikal dan estetika
5. Sains dan Teknologi
6. Keterampilan Diri
B. Bahan Kurikulum
KBSR : Suktan Pelajaran
KSSR : Dokumen Standard Kurikulum
C. Jenis Reka Bentuk Kurikulum
KBSR : Linear
KSSR : Modular
D. Organisasi Kurikulum
KBSR :
Tahap 1 ( Tahun 1,2 dan 3): Mata Pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan
Tahap 11 ( Tahun 4,5 dan 6): Mata Pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan
KSSR :
Tahap 1 ( Tahun 1,2 dan 3) : Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif
Tahap 11 ( Tahun 4,5 dan 6) : Mata Pelajaran Teras dan Elektif
E. Elemen
KBSR : Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif
KSSR : Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Makluma & Komunikasi (TMK) secara eksplisit
F. Fokus
KBSR : 3 M ( Menulis, Membaca dan Mengira )
KSSR : 4 M ( Menulis, Membaca, Mengira dan Menaakul
Kini sudah terang lagi bersuluh... bersama kita jayakan.
No comments:
Post a Comment