"Academic Reengineering"
Apabila membicarakan perkara ini, akan terlintas dibenak fikiran kita bahawa perlu ada perubahan dalam perancangan, tindakan serta penambahbaikan agar apa yang dihajat itu dicapai dengan jaya. Sebagai pengamal pendidikan "academic reengeneering" antara lainnya perlu diberi fokus kepada perkara berikut berdasarkan kehendak masa depan pelajar dan keperluan negara.
1. Tanpa latih tubi
Kita semua apabila memasuki Maktab Perguruan/Universiti dululah (kini dikenali IPTA/S), samatelahan pelajar terkini di IPT , pembelajaran mereka adalah "tanpa latih tubi" . Matrikulasi selepas tingkatan 5, tiada lagi amalan ini dibawa bersama. Pelajar perlu mencari sendiri "tambahan ilmu" setelah diberi dan dipandu oleh guru mereka.Tanpa kesungguhan berlumba untuk memperolehi ilmu, mereka akan ditinggalkan.
"academik reengineering" ini semesti perlu dibuat pada peringkat awal persekolahan mereka. Terkadang kita dikejutkan dengan .. awal tahun lagi ada cikgu dah uli dengan soalan peperiksaan, terutama kelas peperiksaan. Mereka melaksanakan P & P mengikut format peperiksaan bukan mengikut format kurikulum. Bukan nak kata format peperiksaan itu tak penting, ia masih kekal pentingnya, tetapi ia hanya untuk produks 'output'nya sahaja. Meninggalkan format kurikulum banyak memberi kesan kepada pembinaan modal insan seorang pelajar. Mengikut format kurikulum akan mejana 'out come' kerana ianya 'on going process'.Melaluinya intipati Falsafah Pendidikan Kebangsaan akan dapat diterjemahkan. Pelajar yang hebat dalam JERIS dapat dimunculkan.
2. Pembelajaran Tanpa Paksa
Selepas tingkatan 5, sama ada memasuki Tingkatan 6, Matrikulas maupun Diploma, mereka hanya diberi panduan oleh guru mereka mengenai tugas selanjutnya selepas mengikuti kelas. Pelajar ini akan cari sendiri melalui pelbagai sumber, jika pasif mereka tak akan dapat, maka mereka akan tercicir. Mereka akan belajar tanpa paksa, kesedaran perlu dipupuk untuk mereka bersaing secara positif dalam menajam dan menggilap minda fikiran mereka demi kejayaan didepan hari dalam dunia yang penuh berekacipta dan berinovasi ini.
"academic reengineering" ini perlu untuk tidak dilupakan di mana pembelajaran tanpa paksa dah bermula sejak awal persekolahan lagi.Jika guru berperanan dengan baik, pelajar akan dapat belajar dengan mudah serta penuh rela, dalam suka lagi menyeronokkan. Tak akan 'booring' memanjang, tak lagi tidur, tak lagi menggangu rakan. Sama bantu membantu dalam sesi pembelajaran.Tak akan poteng sekolah, bilik kelas, makmal dan sekolah dah melekat kat mereka.
3. Amalan Pengajaran Yang Tradisional
Setelah dapat keputusan SPM, pelajar akan menghala ke destinasi ilmu masing-masing. Memasuki Tingkatan 6, Matrikulasi maupun Diploma, mereka akan behadapan dengan guru yang lebih kreatif dan inovatif dalam kaedah penyampaian ilmu. Penggunaan BBM/ABM sama ada berasaskan ICT atau tidak, banyak menarik minat dalam pembelajaran pelajar. Jika hanya 'talk - chalk - talk', alamat tak kemanalah.
"academic reengineering" memerlukan kaedah baru untuk pemyampaian pengajaran guru. Guru tidak lagi berlengang dengan tangan kosong ke bilik darjah tetapi datang dengan BBM yang terbaik untuk memudahkan pengajaran mereka. Mereka telah membuat persediaan secara lengkap dengan lebih awal lagi. Guru Sains akan terus ke makmal / bilk sains untuk membimbing pelajar melakasanakan amali sains dimana Kemahiran Proses Sains, Kemahiran Manipulatif serta Sikap da Nilai murni dapat diterapan semasa P & P ini.
Lantas pada pandangan saya, 'academic reengineering' ini begitu penting untuk dilaksanakan oleh kita semua. Insayaallah pelajar akan datang nanti akan lebih berketrampilan bukan hanya dapat menguasai pengetahuan tetapi juga dapat mengaplikasi serta boleh membuat penaakulan.
Hebat Orangnya, Hebat Bangsanya, Hebat Negaranya serta sentiasa mendapat keredhaan ALLAH SWT.
No comments:
Post a Comment