Contoh Rancangan Mengajar
Tema: Menyiasat Alam Kehidupan
Tempoh: 60 minit
Tahun: 4
Bidang Pembelajaran: Hidupan memerlukankeperluan asas
Objektif Pembelajaran: Memahami bahawa haiwan memerlukan keperluan asas
Hasil Pembelajaran: Pada akhir pembelajaran ini diharapkan murid dapat:
i) Mengenalpasti keperluan asas haiwan
ii) Memberikan sebab haiwan memerlukan makanan, air, udara dan tempat berlindung
Pendekatan P & P : Pembelajaran Masteri
Kaedah : Mengeksperimen
KPS: Berkomunikasi, Meramal,Menginferens, Mengeksperimen
, Membina hipotesis, Mengawal Pembolehubah
KMS: Menggunakan dan mengendalikan bahan dan peralatan sains, Mengendalikan eksperimen hidup betul dan cermat
BBM: Bekas,kasa dawai, kadbod, belalang, air, daud, pita pelekat, akuarium,ikan, tumbuhan air.
Perancangan P & P mengikut Urutan
1.
Fasa Pengajaran: Orientasi ( 5 minit)
Isi Kandungan: Menyatakan haiwan peliharaan murid
Aktiviti: Guru bersoal-jawab:
1. Siapakah yang melihara haiwan di rumah?
2. Apakah nama haiwan kesayangan kamu?
3. bagaimana kamu menjaga haiwan kesayangan kamu?
Catatan:
2.
Fasa Pengajaran: Pencetus Idea ( 15 minit)
Isi Kandungan: Keperluan asas haiwan
Aktiviti: Berdasarkan soalan-soalan tersebut, guru mengaitkan dengan keperluan asas haiwan. Contoh: Udara, air, makakan dan tempat berlindung
Soal-jawab:
1. Mengapakah kamu memberi haiwan peliharaan kamu makana?
2. Mengapakah kamu memberi haiwan kamu air?
3. Mengapakah kamu menyediakan haiwan peliharaan kamu tempat berlindung?
4. Apakah akan berlaku jika haiwan peliharaan kamu tidak mendapat udara, air, makanan dan tempat tinggal?
Catatan:
KPS:
1. Berkomunikasi
2. Meramal
3. Menginferens
KBKK:
1. Menghubungkaitkan
2. Mencirikan
3. Menginferens
Nilai Murni:
1. Minat dan bersifat ingin tahu tentag alam sekeliling
2. Mempunyai sifat tanggungjawab terhadap diri sendiri,orang lain dan alam sekitar
Tahap Kognitif:
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3.
Fasa Pengajaran: Pengstrukturan semula idea ( 25 minit)
Isi Kandungan: Mengenalpasti keperluan asas haiwan
1. Udara
2. Air
3. Makanan
4. Tempat Perlindungan
Aktiviti: Guru memberi arahan kepada kaedah menjalankan eksperimen:
1. Menjalankan eksperimen untuk mengkaji keperluan asas haiwan iaitu air, udara dan makanan
a. Murid memasukkan haiwan kecil seperti belalang ke dalam empat buah bekas
Stesen 1
Bekas A:
Menadungi makanan kering dan dirurup dengan jaring
Stesen 2
Bekas B:
Mengandungi air tanpa makanan dan ditutup dengan jaring
Stesen 3
Bekas C:
Mengandungi air dan makanan dan ditutup rapat supaya udara tidak boleh masuk
Stesen 4
Bekas D:
1. Mengandungi air,makanan dan ditutup dengan jaring
2. Murid diminta membina hipotesis menentukan pembolehubah, membuat pemerhatian serta cadangan dan akhirnya membuat kesimpulan tentang apa yang mereka dapati daripada eksperimen yang dijalankan (Murid menulis dalam lembaran kerja yang disediakan:
a) Lembaran Kerja
b) Borang pemerhatian
Catatan:
KPS:
1. Mengeksperimen
2. Mengawal pembolehubah
3. Membuat pemerhatian
KBKK
1. membanding dan membezakan keperluan asas hidupan
2. Menghubungkait
3. Menjana idea
4. Membina hipotesis
Nilai Murni:
1. Minat dan bersifat ingin tahu tentang alam sekeliling
2. Mempunyai sifat tanggungjawab terhadap diri sendiri,orang lain dan alam sekeliling
3. Baik hati dan penyayang
4. Mensyukuri nikmat yang dikurniakan Tuhan
Borang Pemerhatian
Lembaran kerja
4.
Fasa Pengajaran: Aplikasi idea ( 10 minit)
Isi Kandungan: Mengnalpasti keperluan asas haiwan:
1. Udara
2. Air
3. Makanan
4. Tempat berlindung
Aktiviti: Projek memelihara ikan secara kumpulan:
1. Murid menyediakan bahan-bahan yang diperlukan seperti:
a) Akuarium
b) pam Udara
c) makanan
d) Ikan
e) Tumbuhan air
f) Air bersih
Catatan:
Nilai Murni:
Menyayangi haiwan
Bekerjasama
Tahap Kognitif:
Pengetahuan
Aplikasi
5.
Fasa Pengajaran: Refleksi ( 5 minit)
Isi Kandungan: Peta minda berkaitan dengan keperluan asas haiwan
Aktiviti: Guru meminta murid melengkapkan peta minda berdasarkan pelajaran hari ini.
Catatan:
tahap Kognitif
Pengetahuan
Kefahaman
Pendekatan yang amat menarik..Tuan hebat menjayakannya.
No comments:
Post a Comment