Pada tanggal 8 Julai 2009, Mesyuarat Kabinet telah mengambil ketetapan bahawa pengajaran mata pelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris di semua sekolah akan tamat pada penghujung sesi persekolahan tahun 2011. Ini bermakna mulai tahun 2012 kedua-dua mata pelajaran tersebut akan diajar sepenuhnya dalam Bahasa Melayu di Tahun 4 dan Tingkatan 4.
Pendekatan berstrategik telah diambil oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dengan memberi kursus kepada guru untuk memenuhi keperluan dalam usaha "Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris" ringkasnya MBMMBI. Antara objektif kursus ini ialah:
* Memantapkan lagi pengetahuan dan kemahiran guru-guru Sains dan Matematik Tahun 4 Dalam Bahasa Melayu di Sekolah Rendah
* Melahirkan guru-guru yang lebih kompenten dalam pedagogi.
* Melahirkan guru-guru yang lebih kreatif dan proaktif terhadap profesion perguruan
* Meningkatkan lagi pencapaian sains dan matematik ke tahap yang lebih cemerlang
* Memastikan guru-guru akan dapat menyampaikan pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu dengan lebih berkesan
Dalam Konteks Sains, penekanan dalam memperkasakan pedagogi sains diharap memberi impaks maksimum dalam peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran guru-pelajar.Guru Sains amat perlu dan konsisten dalam :
* Menguasai prinsip pengajaran dan pembelajaran sains yang ditekankan dalam kurikulum sains sekolah rendah
* Mengaplikasikan pelbagai strategi, kaedah, pendekatan serta teknik pengakaran dan pembelajaran secara bersepadu menggunakan Bahasa Melayu.
* Merancang pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah selaras dengan hasrat Kurikulum Kebangsaan secara berkesan.
* Meningkatkan keberkesanan pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran sains sekolah rendah.
* Memastikan hasil pembelajaran tercapai pada akhir sesi pengajaran
Memperhebatkan Kemahiran Berfikir dan Strategi Berfikir dikalangan Guru dan pelajar tentunya akan melahirkan insan yang kreatif dan kritis. Elemen penting yang perlu difahami dan dihayati dalam Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif serta Strategi Berfikir adalah sebagaimana berikut:
Kemahiran Berfikir Kritis
* Mencirikan
* membandingkan & membezakan
* mengumpulkan & mengelaskan
* Membuat urutan
* Menyusun mengikut keutamaan
* Menganalisis
* Mengesan kecondongan
* Menilai
* Membuat kesimpulan
Kemahiran Berfikir Kreatif
* Menjana idea
* Menghubungkaitkan
* Membuat inferens
* Meramalkan
* Membuat hipotesis
* Mensintesiskan
* Membuat gambaran mental
* Menganalogikan
* Mereka cipta
Strategi Berfikir
* Mengkonsepsikan
* Menyelesaikan masalah
* Membuat keputusan
* Menaakul
Belajar sains berbeza dengan belajar mata pelajaran bukan sains.. belajar sains bukan saja perlu mengusai ilmunya tetapi juga boleh menguasai kemahiran prosses sains dan kemahiran manipulatif disamping sikap saintifik dan nilai murninya.Hatta, Tuan sebagai guru sains perlu nemperkasakan mereka ..bukan tugas orang lain.
No comments:
Post a Comment