.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Monday, July 29, 2013

Kini dah lain macam bunyinya dari Tun M

Pemimpin bersin pun ahli Umno tepuk tangan - Mahathir

Disusun semula dari Thechulan.blogspot.com, 29 Jul 2013

(Pertemuan Tun Dr Mahathir dengan ahli KelabCheDet - Thechulan.blogspot.com)

PUTRAJAYA: “Kalau pemimpin bersin pun ahli Umno tepuk tangan," kata Tun Dr Mahathir Mohamad  dalam satu sesi dialog bersama NGO KelabCheDet Sabtu lalu di pejabatnya.

“Mereka akan sokong tanpa bersoal jawap lagi apa sahaja yang dilakukan oleh pemimpin Umno walaupun yang dilakukan itu merosak kan parti,” tambahnya.

Bagi beliau, ahli Umno sudah tidak berkualiti lagi,apa tidaknya jika ramai orang yang berpendidikan tinggi dan berpelajaran dihalang masuk ke dalam Umno.

“Jika ketua bahagian itu guru besar misalnya dia akan cuba halang orang yang kedudukan taraf dan pangkat yang lebih tinggi dari masuk menjadi ahli kedalam bahagiannya, jika orang itu guru biasa baru lah diluluskan, begitu seterusnya cik gu pula enggan orang yang lebih berpendidikan dari nya untuk masuk, lama-lama yang ada orang yang tiada kualiti dan pendidikan, nak cari calon jadi menteri pun tak ada kerana yang sedia ada semuanya tidak berkelayakan.

“Orang-orang  yang dihalang masuk ini akan kemudiannya masuk ke dalam parti lawan dan bersaing dengan pemimpin Umno ini, itu sebabnya retired general, pensyarah semua masuk ke dalam parti lawan,” ujarnya.

“Dulu waktu saya jadi Presiden,  MT Umno berdebat sampai pukul 4 pagi, isu Musa Hitam didebatkan malah mereka berhujah sehingga saya akur dan keputusan yang berpihak kepada Musa Hitam dengan kehendak majlis mahu menghantar wakil memujuk Musa," katanya.

Bagi beliau, kerosakan Umno bermula dari waktu Pak Lah menjadi pemimpin Umno, dan kemudian Datuk Seri Najib gagal memperbetulkannya menjadikan keadaan bertambah buruk.

“Akibat perpecahan perpecahan Melayu orang Cina menjadi penentu kuasa malah kemungkinan kita akan dapat Perdana Menteri Melayu yang ikut telunjuk Cina, ini sudah pun berlaku sekarang.

“Lihat sahaja isu EC (Suruhanjaya Pilihan Raya) yang di serah kepada Parlimen, ini semua tanda tunduk kepada desakan kerana kedudukan kita tidak  begitu kuat begitu jugalah dengan ISA dan isu keselamatan, ini semua sebab pemimpin nak jaga hati lawan," katanya.

“DS Najib nak jadi 'BRAND' dan juga slogan '1Malaysia' kerana dia fikir nama Umno sudah tidak bagus lagi,” dakwa Mahathir.

Bagi  beliau, 1Malayisa tidak dijelaskan dengan betul, ia bermaksud lain pada pihak lain.

Pada orang Cina ia bermaksud semua sudah sama Melayu dan Cina, pada orang Melayu ia bermaksud tiada lagi sekolah Cina dan sebagainya.

“Keadaan bertambah buruk dengan memiliki penasihat yang tidak faham politik dan sensitiviti, tapi malangnya merekalah yang didengar oleh pemimpin,” getus Mahathir.

“Pemuda Umno sekarang  tidak semacam dulu,” ujar Tun Mahathir.

Ini amat ketara kerana Pemuda Umno ada agenda dan kepentingan sendiri dan bukan pemankin kepada penentu kuasa orang Melayu.

“Nak kira 700 undi pun makan masa 8 jam,” katanya lagi.

“Kita kini dalam keadaan yang cukup bahaya,” jelas Tun Mahathir. “Saya di datangi oleh pelbagai pihak dan pertubuhan Melayu yang mengadu mereka tidak selesa dengan pentadbiran DS Najib , malah ada diantaranya  mencadangkan DS Najib di langgar (dalam pemilihan parti),” tambahnya.

Tun Mahathir juga berkata banyak pihak yang berjumpa dengannya merasakan Melayu tersisih kerana DS Najib terlalu mahu menarik perhatian pihak yang tidak menyokongnya terutamanya orang Cina.

Malah mereka ini sangat di layan dengan istimewa berbanding dengan orang Melayu yang menyokongnya.

Walaupun DS Najib naik atas tiket Melayu tapi amat malang dia masih menumpu kepada bukan Melayu untuk dilayan, tambahnya.

Tentu sekali pemimpin Umno bukan jenis yang berkata benar kepada DS Najib akan keadaan dibawah kerana mereka seperti di kata bukan lagi ahli yang berkualiti selain hanya mahu mengampu dan memberi kabaran baik sahaja.

Tun Mahathir juga turut menyatakan bahawa apa yang kita ada harus berkongsi bersama mereka, tapi apa yang puak itu ada tidak pernah dikongsi bersama orang Melayu.

Kini GLC dan beberapa perkara lain harus ada peruntukan untuk orang bukan Melayu, sedang itu sahaja yang Melayu ada.

“Adakah sebarang kontrak orang Cina akan serah kepada Melayu?" tanya Tun Mahathir. 

“Orang Melayu yang dapat tender dan kontrak akhirnya akan sub kepada bukan Melayu juga tapi malangnya apa yang dapat kepada orang Cina tidak pernah dapat kepada orang Melayu," katanya.

Tun juga memberi contoh antara institusi milik bukan orang Melayu dan apa yang dibuka oleh orang Melayu untuk bukan Melayu sebagai contoh.

“Orang Melayu undi Najib bukan kerana suka kepadanya, tapi kerana takut kepada Anwar dan Lim Kit Siang dan apa yang akan dibawa oleh keduanya, lalu ketakutan mereka diterjemah kepada undi kepada Umno dan DS Najib,” kata Tun lagi.

“BR1M akan menjadi masalah jika satu ketika nanti rakyat sudah terbiasa dengan pemberian sebegini, dan keadaan akan jadi buruk apabila tidak lagi dapat memberinya,” kata Tun lagi.

“Saya Ultra Malay tapi orang Cina tahu dan kenal cara saya dan mereka undi saya, ada caranya untuk memikat hati mereka. Pendekatan DS Najib tidak betul dengan sentiasa menghulurkan wang, mereka akan ambil tetapi belum tentu mengundi,” kata Tun.

“Himpunan besar besaran tidak menentukan sokongan orang Cina,"  ujarnya.

Akhir sekali Tun berkata “Saya akan terus bersuara untuk bumiputera dan Melayu, jika mereka kata saya rasis, Ya saya akan kata saya rasis”.

Dalam sesi dialog ini nama-nama tertentu dengan kedudukan tertentu juga disebut oleh Tun, tetapi kerana bertaraf “sulit” dan terlalu sensitif, maka tidak perlu di perjelaskan di sini.

KelabCheDet juga telah diberitahu oleh  Tun tentang hal-hal keselamatan negara dan kedudukan politik individu Umno serta pendapatnya berkenaan tokoh-tokoh tertentu.

Pertemuan di akhiri dengan pesanan dan arahan tertentu yang mana pastinya NGO seperti KCD akan berusaha keras untuk merealisasikannya demi kepentingan Alif Ba Ta

Tuesday, July 23, 2013

Sendiri Menghina Sendiri Terhina

JAWI: Bekas peserta ratu cantik hina Islam
6:45PM Jul 23 2013  
Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menyifatkan, kenyataan bekas peserta Miss Malaysia World 2013 yang kecewa dengan fatwa mengharamkan orang Islam menyertai pertandingan ratu cantik, sebagai menghina Islam.

Dalam kenyataannya petang ini, JAWI merujuk kepada laporan Berita Harian hari ini, yang antaranya memetik reaksi dua daripada empat peserta Muslim pertandingan itu, iaitu Sara Amelia Muhammad Bernard (bawah) dan Wafa Johanne De Korte.

NONE"Berdasarkan laporan akhbar tersebut, peserta terbabit menyatakan kekecewaan mereka dengan fatwa yang mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik.

"Oleh itu kenyataan tersebut dianggap telah menghina Islam," menurut kenyataan jabatan agama Islam itu lagi.

Berita Harian hari ini melaporkan, empat peserta Islam pertandingan Miss Malaysia World 2013 yang digugurkan dan dihilangkan kelayakan dalam pertandingan itu tetap berkeras untuk bertanding di peringkat akhir pada 2 Ogos ini.

Menurut harian itu lagi, Sara Amelia, 20, berkata, dia kecewa dengan fatwa yang dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik.

Katanya, beliau sedar umat Islam tidak dibenarkan memasuki pertandingan ratu cantik, tetapi dimaklumkan penganjur bahawa ia dibenarkan kerana mereka tidak perlu memperagakan pakaian renang, sebaliknya hanya pakaian suka.

Kertas siasatan dibuka
Sementara Wafa Johanna, 19, pula dipetik sebagai berkata, beliau terharu melihat penganjur berusaha mempertahankan dan melihat potensi dalam diri mereka untuk mewakili orang Melayu dalam pertandingan itu.

Dia juga berkata berbesar hati untuk meneruskannya jika masih diberi peluang.

Penganjur pertandingan Datuk Anna Lim dilapor berkata, walaupun menarik balik penyertaan empat peserta Islam itu, pihaknya masih memberi peluang kepada mereka menyertai program itu.

anwar at jawi islamic centre 300708 02Berita Harian dalam laporan itu bagaimanapun tidak memetik pandangan dua lagi bekas peserta pertandingan itu -- Kathrina Rizuan, 23, dan Miera Sheikh, 19.

Fatwa yang diwartakan pada 8 Februari 1996 bawah Akta Pentadbiran Undang-undang Islam WIlayah Persekutuan 1993 memutuskan, menyertai, menganjurkan atau menyumbangkan apa-apa untuk pertandingan ratu cantik haram dan berdosa bagi orang Islam.

Sehubungan itu, JAWI hari ini berkata, bahagian penguatkuasaannya kini telah membuka kertas siasatan bawah Seksyen 7, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 559).

Menurut jabatan itu, sebagai agensi penguatkuasa agama, JAWI akan akan menjalankan siasatan lanjut sekiranya terdapat bukti serta keterangan yang mencukupi.

"Pendakwaan akan dibuat terhadap mereka yang terlibat di Mahkamah Syariah," katanya.

Sekiranya disabitkan kesalahan, mereka boleh dihukum denda tidak melebihi 3,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Thursday, July 18, 2013

Comet of the Century? Comet ISON Faces Risky Road

About 10,000 years ago, Comet ISON left our solar system's distant shell, a region known as the Oort cloud, and began streaking toward the sun. This November, the icy wanderer will reach the climax of its journey, potentially providing a stunning skywatching show here on Earth.

Comet ISON was discovered just last September by two Russian amateur astronomers. Scientists have since recognized ISON as a possible "comet of the century," but to live up to its promise, it will have to survive its dangerous perihelion, or closest approach to the sun.

ISON is what's known as a sungrazing comet. These suicidal objects have orbits that bring them within 850,000 miles (1.4 billion kilometers) of the sun, and scientists estimate that ISON's closest pass will be about 730,000 miles (1.2 million km) above the surface of Earth's star. [Photos of Comet ISON: A Potentially Great Comet]

Sometime this month or perhaps in August, ISON is set to cross what's called the frost line. At this boundary, which lies some 230 million to 280 million miles (370 to 450 million km) from the sun, our star's radiation will start taking its toll on the comet, driving off more of its water and making ISON appear brighter.

ISON's road will only get rockier from there. After the comet flies by Mars in October and then Mercury in mid-November, intensifying solar radiation will boil more material off ISON; pressure from solar particles could break the comet into pieces; tidal forces will create great gravitational stress; and one ill-timed solar storm could rip the comet's tail right off.

All eyes will be on ISON as it makes this perilous journey. The comet has already had its picture taken by NASA's Hubble Space Telescope and Swift spacecraft, and in the coming months, the agency has a slew of ISON observations planned for its solar telescopes in space and some instruments on the ground.

In September, NASA will even launch a comet-watching balloon almost 23 miles (37 km) above Earth's surface to capture images of ISON with minimal interference from the atmosphere.
If the sun is merciful to ISON when it whips around the star on Nov. 28 (Thanksgiving Day), the comet could light up the sky for weeks. In the Northern Hemisphere, it could be visible in the morning near the east-southeast horizon in early December. Later in the month, and into early January, the comet could be visible all night, according to NASA.

Even if ISON fizzles, tracking the comet's path and reaction to solar forces could shed light on the makeup of the early solar system, scientists say.

Sungrazing comets like ISON sometimes plunge into parts of the sun's fiery atmosphere where no spacecraft can go. Researchers can learn about the sun itself by watching how the comet and its tail interact with the solar atmosphere.

For example, Comet Lovejoy passed just 87,000 miles (140,000 km) above the solar surface in mid-December 2011. The strange wiggle of Lovejoy's tail as it dove through the sun's corona helped scientists map out the region's complex magnetic field.

Monday, July 15, 2013

Right to information will rout corruption

 
 
We were discussing Transparency International’s Global Corruption Barometer Survey 2013 which was released on July 9, in particular the revelations about corruption in Malaysia.
 
I pointed out that 79 per cent of the 1,000 Malaysians polled by Transparency International had said they would report any incident of corruption and 87 per cent had agreed that the ordinary citizen could play a role in stopping the spread of this malignant monster.
 
Also, I hastened to add, only three per cent had said they had paid a bribe to get something or other done over the past 12 months. That, I observed, is so much better than in many other nations.
 
Stabbing me with a sardonic look, he said: “Stop talking like a Barisan Nasional  man.”  I protested, but he continued: “The survey shows Malaysians are losing confidence in the government’s efforts to fight corruption. It shows that corruption has in fact increased.”
 
He pointed to the part of the report which said that on a scale of 0 to five, with five being “extremely corrupt”, the police scored 4.0, political parties 3.8 and civil servants 3.3.
 
Asked if corruption had increased, remained  the same or decreased over the past two years, 12 per cent of Malaysians said it had “increased a lot”, 27 per cent that it had “increased a little” , 47 per cent that it remained the same and only 14 per cent that it had “decreased a little”. No one said it had “decreased a lot”.
 
According to the report, 76 per cent of Malaysians say the police department is corrupt, 69 per cent say political parties are corrupt, 44 per cent say parliament and the legislature is most affected by corruption, 46 per cent say public officials and civil servants are corrupt, and 40 per cent say business is rife with corruption.
 
More worrying perhaps is that 35 per cent of Malaysians think the judiciary is corrupt and 10 per cent say the military is tainted by corruption.
 
“Can you see this? It is bad enough that the police department is seen as corrupt, even the judiciary is seen that way. And some Malaysians have said they had paid bribes to not only the police but also to the judiciary.
 
“If even the judiciary is compromised, we are in deep trouble. Can you see the ramifications of a large section of the population distrusting the judiciary? Already some people think the courts have become politicised,” said Arif.
 
I had to agree with Arif on this score. If people lose trust in institutions such as the police, courts and the military – institutions that society establishes to protect its members, institutions central to integrity and accountability and justice – that society is in trouble.
 
I said the government had indicated that it would take the report seriously. I suggested that we should give it some time, especially since former Transparency International Malaysia head Datuk Paul Low had been appointed as Minister in the Prime Minister’s Department.
 
Arif was sceptical. “This is not something new. Transparency International has been coming out with these reports for years. But what has the government done about it?”
 
Very true. In 2007, a similar report by the non-governmental organisation showed that only 47 per cent of Malaysians considered the government effective in the fight against corruption. In 2010, the figure was 49 per cent but in the latest report, it was a mere 31 per cent.
 
Then, too, police were ranked as the most corrupt, followed by political parties.
 
Together with the measures that the government says it is taking to combat corruption, it is time, I feel, for the introduction of a Right to Information Act.
 
About 95 nations already have such a law. It provides for the disclosure of information by public authorities and those who provide services to the government.
 
This would make the government more open, and transparency, we know, is the greatest enemy of corruption.
 
An informed citizenry will be better able to work with the public sector to reduce wastage in any form. Investors, too, will look at Malaysia more kindly because they will know that someone with discretionary powers will not be able to ride roughshod over them or demand kickbacks.
 
With greater transparency, there is likely to be an improvement in public sector service delivery, too.
 
With the availability of the Internet, it should not be too difficult for the government to share information about its plans and decisions – including projects and funding information -- with citizens, and to seek feedback.
 
Two states already have such laws. The Selangor state government passed the Freedom of Information Enactment (Selangor) 2010 in April 2011 and Penang passed a similar law in November 2011.
 
The question is whether the Federal Government is willing to pass such a law – for it will not only ensure greater transparency but also result in deeper scrutiny of its workings.
 
Any government which cares for good governance and which carries out its functions for the good of its citizens should not have a problem promulgating such a law.

Bahaya lagu ni

SAMSUNG GALAXY S3 MELETUP DALAM POKET SELUAR




Seorang remaja swiss melecur dibahagian peha apabila telefon pintar beliau Samsung Galaxy S3 meletup didalam poket.
Fanny Schlatter ,18, cedera apabila Samsung Galaxy S3 dikatakan meletup di dalam poket seluarnya. Dia mendakwa akan membuat aduan terhadap Samsung. Fanny schallater berkata “Tiba-tiba saya terdengar bunyi letupan – seperti mercun. ‘Kemudian saya perasan bau kimia pelik dan seluar kerja saya mula terbakar.’
Dia bergegas ke bilik mandi yang terdekat sebelum memandu ke hospital.
Cik schalleter menjelaskan:”Nasib baik rambut saya telah diikat dan mempunyai sweater yang sukar terbakar”.Beliau kini merancang untuk memfailkan aduan undang-undang terhadap pembuat telefon Korea.
Dalam satu kenyataan, jurucakap Samsung memberitahu ‘Apabila kami dapat produk tersebut, Pihak kami akan menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh untuk menentukan punca sebenar kejadian ini. “Kami ingin memberi jaminan kepada pelanggan kami bahawa kami sentiasa bekerja mengawal kualiti yang ketat dan standard keselamatan untuk memastikan kemudahan dan keselamatan pengguna.
Ini bukan kali pertama bateri telefon telah meletup. Di tempat lain, bateri telefon secara spontan terbakar dalam poket belakang seorang lelaki dalam sidang DEFCON hacking di Amerika Syarikat pada tahun 2010, dan pada tahun 2009, seorang lelaki terbunuh apabila telefon beliau meletup sehingga terputus arteri lehernya.
Bulan lalu, satu kebakaran di sebuah rumah Peterborough dianggap berpunca dari letupan sebuah bateri dari telefon bimbit. – Dailymail
 

Saturday, July 13, 2013

rAKAMAN uNDI



 
Buat pertama kalinya, pengurusan perjalanan pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut akan dirakam untuk dijadikan model rujukan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada masa depan.
  
Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pengendalian pengurusan PRK Kuala Besut setakat ini, bermula dari proses penamaan calon dilihat sebagai yang terbaik, berbanding PRK dan pilihan raya umum sebelum ini.
  
NONE"Kita sedaya upaya nak buat PRK ini model SPR sebab itu apa yang berlaku hari ini (penamaan calon) sehinggalah ke tempoh berkempen, penjumlahan undi dan pengisytiharaan keputusan nanti semua akan dirakam," katanya kepada pemberita selepas proses penamaan calon PRK Kuala Besut di Kompleks Rakan Muda Kampung Raja diKuala Besut hari ini.
  
Wan Ahmad berkata SPR akan menggunakan rakaman perjalanan semua proses sepanjang PRK Kuala Besut sebagai landasan serta latihan kepada pegawai pada masa akan datang.
  
"Mungkin kita akan edarkan kepada media supaya dapat tontonkan kepada rakyat mengenai perjalanan sebenar pilihan raya di negara ini agar mereka tahu dan tidak tertipu dengan mana-mana pihak yang cuba memancing undi," katanya.

Mengulas perjalanan proses penamaan calon hari ini, Wan Ahmad berkata secara keseluruhannya ia berjalan dengan baik dan lancar sambil tidak menolak kemungkinan ia disebabkan bulan Ramadan.
  
"Kita tengok penyokong kedua-dua parti yang hadir berkelakuan baik... kalau tidak (bulan puasa) kita boleh dengar bahasa atau cacian yang sangat kasar," katanya.
    
PRK Kuala Besut 24 Julai ini melibatkan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman dan calon PAS  Endot@Azlan Yusof.
  
PRK Kuala Besut diadakan berikutan kematian penyandangnya Dr A. Rahman Mokhtar daripada BN pada 26 Jun lepas akibat kanser paru-paru.
  
Mengenai larangan pemasangan replika pada kempen pilihan raya, Wan Ahmad berkata pada PRK Kuala Besut itu, polis memberi jaminan keselamatan kepada pegawai penguatkuasa kempen SPR dan akan merobohkan replika yang didirikan parti politik bertanding.

Beliau berkata pemasangan replika sebagai bahan kempen, menyalahi Seksyen 4 Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 kerana ia bukan sahaja bertujuan menarik minat dan menghantar mesej kepada pengundi, malah menyindir pihak
- Bernama

oH IPCMC

Kamilia: UK, Australia pun ada badan macam IPCMC
 
Apa yang menyalahi perlembagaan dengan penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) apabila badan pengawasan luar negara yang sama sudah dibentuk di United Kingdom (UK) dan Australia, soal bekas timbalan ketua Wanita Umno.

Datuk Kamilia Ibrahim, antara 15 anggota suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang mencadangkan penubuhan IPCMC pada 2005 berkata, UK mempunyai Suruhanjaya Bebas Aduan Polis (IPCC) dan New South Wales, Australia pula terdapat ombudsman untuk memantau pasukan itu.

Pengamal undang-undang itu juga berkata, begitu juga di Hong Kong dan Queensland.

"Di mana yang menyalahi perlembagaan dengan IPCMC kerana suruhanjaya sudah melawat negara-negara itu dan mengkaji pelaksanaannya sebelum mengeluarkan laporan dan cadangan.

"Kenapa tidak boleh dilaksanakan di sini sedangkan di sana boleh?

"Kenapa tidak boleh polis menyiasat diri mereka sendiri dalam kes kematian dalam lokap, salah guna kuasa atau rasuah?" soal Kamilia.

Tuesday, July 9, 2013

Sesungguhnya puasa ini amat banyak fadilatnya buat kita yang mengaku Islam

Oleh Hasbullah Awang Chik

Pemimpin bukan Islam DAP, Dr Ong Kian Ming (gambar) berazam untuk berpuasa sebulan pada Ramadan kali ini dan percaya produktivitinya meningkat kerana tidak perlu menghabiskan waktu untuk makan tengah hari.
 
Ahli Parlimen Serdang beragama Kristian itu mahu berpuasa sebagai solidariti kepada umat Islam di Malaysia, malah sudah berpuasa sejak tiga tahun walaupun tidak penuh.
 
"Menanti untuk berpuasa semasa Ramadan, pertama kali saya cuba untuk berpuasa penuh," tulis Ong melalui akaun Twitternya @imokman, malam tadi.
 
"Harapan saya, kali ini dapat berpuasa penuh seperti rakan Islam dengan mengambil sedikit makanan seperti buah-buahan pada sahur dan meneruskan perjuangan berpuasa sehingga ke Maghrib," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.
 
Beliau berkata, objektif puasanya sama seperti umat Islam lain iaitu untuk mengawal nafsu dan merasai susah-payah rakan Islam mengharungi puasa pada Ramadan.
 
"Saya tidak boleh menutup mulut mereka yang mendakwa sedemikian. Asalkan saya mempunyai niat baik dan pengundi di Serdang juga faham akan niat saya ini," katanya merujuk sesetengah pihak yang memperlekeh usahanya.
 
Bagi merai kemeriahan berbuka puasa, beliau bercadangmenghadiri beberapa majlis berbuka puasa termasuk bersama wakil rakyat lain di Parlimen.
 
"Hari pertama Ramadan, saya akan berbuka puasa di Parlimen bersama ahli parlimen lain dan pada minggu depan pula, saya mahu berbuka puasa bersama rakan-rakan beragama Islam.
 
"Saya juga bakal menyertai satu program keluarga angkat bagi merasai sendiri pengalaman keluarga Melayu menjalani ibadah puasa," katanya.
 
Pengumuman Ong menerima reaksi positif apabila ramai pengikut Twitternya mencadangkan hidangan sesuai untuk bersahur, selain mengundangnya berbuka puasa dan tidak kurang menyangka beliau  sudah memeluk Islam.
 
Umat Islam di Malaysia mula berpuasa Rabu ini setelah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad mengumumkan tarikh permulaan puasa ditetapkan pada Rabu ini.


BETUL KE KAJIAN INI ?

Percayakah anda tidur tanpa pakaian boleh menguruskan badan? Selain daripada menjaga pemakanan dan bersenam untuk mendapat bentuk badan yang diidamkan, ada lagi cara yang mampu membuat anda kurus tanpa melibatkan kos.

Menurut penulis buku "The Hormone Diet", Dr Natasha Turner, anda boleh mengurangkan berat badan sekiranya tidur dalam keadaan berbogel!

Jika anda tidur tanpa pakaian, tubuh anda seperti menekan butang 'reset' kepada hormon 'fat loss' dengan merembeskan hormon yang membina sel di dalam tulang, kulit dan otot dan menggalakkan penurunan berat badan. Keadaan tidak berbaju akan membuatkan anda merasa sejuk dan ini memudahkan proses rembesan tersebut.
BACA:Adakah tidur pakai bra membahayakan kesihatan?

Selain itu, tidur dalam keadaan tidak berpakaian boleh mengurangkan hormon kortisol penyebab stress dan memelihara tenaga dalam badan semasa tidur. Jika banyak hormon kortisol dirembeskan ketika tidur, anda akan merasa lapar dan membuatkan anda menikmati hidangan secara berlebihan.

Bukan itu sahaja, pakaian yang menghangatkan badan ketika tidur boleh mempengaruhi hormon pertumbuhan dan melatonin yang menyebabkan penuaan. Sekiranya anda tidur tanpa pakaian, kulit yang mempunyai cela senang dipulihkan kerana hormon pertumbuhan menjadi lebih aktif.

Thursday, July 4, 2013

WWWI - ADA YANG RUGI ADA YANG UNTUNG

WWW1: Utusan diarah bayar RM250,000 kepada Nizar



Nizar bersama peguam di mahkamah.

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan Utusan Melayu (M) Bhd.membayar ganti rugi sebanyak RM250,000 kepada Mantan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaluddin berhubung fitnah terhadapnya berkenaan isu pembidaan plat WWW1 yang berharga RM520,000.

Hakim, Datuk Rosnaini Saub turut mengarahkan ahkbar pro Umno itu membayar kos guaman sebanyak RM30,000.

Peguam Mohammad Nizar, Zamri Ibrahim berkata, plaintif iaitu pihaknya telah berjaya membuktikan wujudnya elemen-eleman asas fitnah didalam laporan berita bertarikh 31 Mei 2012 dan ianya terbukti merujuk kepada plaintif.

Beliau yang mewakili plaintif bersama seorang lagi peguam, Mohd Fitri Asmuni berkata, mahkamah tidak bersetuju dengan defendan (Utusan Melayu (M) Bhd.) yang merujuk kepada alasan penghakiman di dalam saman fitnah Nizar terhadap TV3 kerana ianya melibatkan pihak yang berbeza serta diputuskan oleh Mahkamah Tinggi yang bidang kuasanya setara dengan mahkamah ini.

Zamri berkata, defendan gagal dalam pembelaan justifikasinya apabila mahkamah memutuskan defendan tidak melaporkan berita, sebaliknya memutar belitkan kenyataan plaintif kononnya plaintif membuat komen terhdap Sultan Johor sedangkan plaintif tidak berbuat demikian.

Tambah beliau, defendan juga gagal dalam ulasan saksama apabila perkara yang dilaporkan adalah bukan merupakan komen tetapi suatu pernyataan dan defendan tidak bergantung kepada komen yang adil dan saksama.

“Plaintif menyatakan berkenaan pembelian nombor pendaftaran WWW1 pada harga yangg tinggi tetapi dalam laporan defendan menyatakan Sultan Johor salah guna wang rakyat.

“Ianya adalah amat jauh tersasar dari komen yang adil,” jelasnya.

Ujar beliau, defendan juga gagal dalam pembelaan perlindungan bersyarat walaupun berita itu berkepentingan awam tetapi defendan tidak membuat pengesahan terlebih dahulu daripada plaintif.

“Laporan itu jelas menyentuh paparan Twitter plaintif tetapi defendan tidak paparkan kandungan yang sebenar sebaliknya defendan menokok tambah dengan mengaitkan Sultan Johor sedangkan ianya tiada dalam Twitter plaintif,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Mohammad Nizar ketika dihubungi melahirkan rasa syukur dengan keputusan yang diputuskan oleh hakim itu.

“Ini bukan kali pertama kami (Pakatan Rakyat) menang, sebelum ini berpuluh-puluh saman kami menang, namun mereka (Utusan) tidak serik membuat fitnah.

“Saya bersyukur dengan keputusan ini dan terbukti segala dakwaan yang dilemparkan terhadap saya tentang kes ini (pembidaan plat WWW1) ternyata fitnah sama sekali,” jelasnya lagi.

Adun Changkat Jering itu sebelum ini membuat keputusan untuk menyaman akhbar lidah Umno tersebut selepas memfitnah beliau dengan mengatakan beliau menuduh Sultan Johor menggunakan wang rakyat untuk membida nombor kenderaan WWW1 berharga RM520 ribu di keluaran bertarikh 21 Mei 2012.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh