.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, December 31, 2011

2011 Berakhirnya SSM


Hari ini 31 Disember 2011 , Sabtu merupakan hari terakhir untuk tahun 2011. Dan susulan pengumuman bajet 7 Oktober 2011 lalu , maka SSM akan digantikan dengan satu skim baru penggajian yang dinamakan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bermula 2012 hingga 2020.

Bagi kalangan bertitle DG, tiada lagi nama DG 29, DG 41 dan lainnya tetapi diganti dengan DG1-1 dan seterusnya. Berubah skim berubah nama berubah mata gajinya.

Tetapi yang penting berubah itu juga perlu berlaku kepada penerima yang empunya diri agar lebih berdaya maju dan berdaya saing untuk mendapat pulangan yang setimpal berkhidmat untuk mereka yang memerlukan.

Ya tidak lain dan tak bukan ialah anak generasi kini yang memerlukan tunjuk ajar bimbimg bantu agar menjadi generasi mithali masa depan.

Walaupun SBPA yang hadir tetapi sikap acuh tak acuh masih menebal disanubari.. hasrat memajukan pendidikan anak bangsa tak akan kesampaian.


Always be pro active

Tuesday, December 27, 2011

Pembangunan Profesional Guru



Hawley & Valli (2007) summarizes a rather large body of research and expert opinion on the effectiveness of professional development in the form of 10 “design principles.” These principles can be used to develop a comprehensive approach to professional development for teachers and administrators or to evaluate existing programs and specific practices.

They call these design principles “learner centered” for two reasons: first, because professional development should be driven by the needs of students and by what teachers need to know and be able to do to address specific learning needs of their students. Second, professional development should reflect what we know about how people learn. This means that the content and delivery of professional development should address learners’ beliefs and prior knowledge, motivation, capacity for strategic processing, individual differences, and situation or context.

Principle 1: Professional development should be based on collaborative analyses of the differences between (a) actual student performance and (b) goals and standards for student learning

Principle 2: Professional development should be primarily school based and built into the day-to-day work of teaching.

Principle 3: Professional development should involve teachers in the identification of what they need to learn and in the development of the learning experiences in which they will be involved.

Principle 4: The content should reflect the best research on the given topic (e.g., how to enhance the literacy of adolescents).

Principle 5: The content of professional development should focus on what students are to learn and how to address the different problems students may have in learning that material.

Principle 6: Professional development should provide experiential opportunities to gain an understanding of and reflect on the research and theory underlying the knowledge and skills being learned.

Principle 7: The way teacher learning is facilitated should mirror the instructional approaches they are expected to master and allow teachers to experience the consequences of newly learned capabilities.

Principle 8: Professional development should be continuous and ongoing, involving follow-up and support for further learning, including support from sources external to the school that can provide necessary resources and new perspectives.

Principle 9: Professional development should be connected to a comprehensive change process focused on specific goals for improving student learning.

Principle 10: Evaluation of professional development should incorporate multiple sources of information on (a) outcomes for students and (b) the instruction and other processes that are involved in implementing the lessons learned.

Tentu boleh ya tuan ?
Lebih-lebih lagi di zaman WiFi ini.

Monday, December 26, 2011

Melahirkan Sifat Intergriti Diri


Untuk melahirkan sifat intergriti seseorang itu mestilah mengenali diri sendiri:

> orang pertama yang harus anda kenali adalah diri anda sendiri
> orang pertama sahabat baik anda adalah diri anda sendiri
> orang pertama yang menimbulkan masalah pada anda adalah diri anda sendiri
> orang pertama yang perlu diubah adalah diri anda sendiri

Maka berubahlah untuk menjadi insan terbaik dengan penuh taqwa kepada ALLAH SWT.. Berintergritilah kita semua menjadi role model generasi akan datang, bukan dipertikaikan dengan sebut bahasa yang teruk.

Sunday, December 25, 2011

Guru Hari Ini Untuk Generasi Akan Datang

Maka berkatalah Iman Al-Ghazali

" Seseorang guru yang hanya memikirkan mengajar sahaja tanpa memikirkan masa depan anak muridnya lebih baik jangan jadi guru "



Bersama kita ikhtibarkan.

Thursday, December 22, 2011

PMR 2011 Kelantan ada peningkatan



Seramai 34,271 pelajar mendapat gred A dalam semua mata pelajaran dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2011, berbanding 30,86 pelajar pada 2010, kata Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud.

Angka itu adalah peningkatan 0.75 peratus, katanya dalam sidang media mengumumkan keputusan PMR 2011 di Putrajaya hari ini.

Calon yang mendapat minimum D (tidak termasuk semua A) meningkat kepada 272,966 calon (61.88 peratus) berbanding 265,388 calon (60.39 peratus) pada 2010.

Abd Ghafar berkata pencapaian calon luar bandar yang mendapat gred A dalam semua mata pelajaran juga meningkat kepada 6,474 calon (4.28 peratus) berbanding 5,825 calon (3.81 peratus) pada tahun lalu, iaitu peningkatan 0.46 peratus.

Begitu juga dengan pencapaian pelajar bandar yang mendapat gred A dalam semua mata pelajaran terus meningkat 0.86 peratus, daripada 24,084 pelajar (8.86 peratus) pada 2010 kepada 26,189 pelajar(9.72 peratus) tahun ini.

Calon yang mendapat semua E menunjukkan trend penurunan -0.01 peratus bagi kedua-dua kategori iaitu daripada 249 calon (2010) kepada 216 calon (2011) bagi calon bandar dan daripada 132 calon (2010) kepada 121 calon 2011) bagi calon luar bandar.

"Nilai GPN calon bandar menurun sebanyak 0.04 mata berbanding calon luar bandar sebanyak 0.03 mata. Namun pada keseluruhannya, pencapaian calon bandar adalah lebih baik daripada calon luar bandar," katanya.
_________________________________________________________
Keputusan PMR 2011 bagi Negeri Kelantan menunjukkan peningkatan yang membanggakan dan TERBAIK setakat ini. Pencapaian ini diukur berdasarkan kepada Gred Purata Negeri, pertus kecemerlangan A, Pencapaian peratus lulus minimum D semua mata pelajaran dan prestasi beberapa mata pelajaran.

ANALISIS KEPUTUSAN PMR:
Gred Purata Negeri (GPN) Tahun 2011 ialah 2.61 iaitu bersamaan dengan tahun 2010. Gred Purata Negeri telah mengatasi Gred Purata Nasional (GPN=2.71) iaitu mengatasi 0.1. Terdapat 83 sekolah menunjukkan peningkatan atau sekurang-kurangnya mengekalkan GPS.
Bilangan calon yang memperoleh kecemerlangan semua A seramai 2,140 ATAU 7.37% tahun 2011 berbanding 2010 seramai 2,023 calon atau 6.76% (meningkat 0.61%)
Peningkatan pencapaian ini merupakan peratus kecemerlangan tertinggi dalam tempoh 6 tahun.
Dari segi peratus kelulusan mata pelajaran, terdapat 10 drp mata pelajaran yang ditawarkan menunjukkan peningkatan dan mengatasi peratus kelulusan mata pelajaran peringkat nasional tahun 2011.
PMR Kelantan
Peratus semua A - 7.37 (meningkat 0.61)
Peratus Lulus - 67.73 (meningkat 0.98)
Gred Purata Negeri - 2.61 (sama sengan 2010)
Gred Purata Sekolah Terbaik - 1.01 (SMSTMFP)

Gred Purata Nasional - 2.71

SENARAI 10 SEKOLAH PENCAPAIAN TERBAIK DARI SEGI GRED PURATA SEKOLAH (GPS)
SM (Sains) TG. Muhd. Faris Petra ( 1.01)
SMK Dato Perdana Bachok (1.04)
SM (Sains)Machang (1.04)
SM (Sains) Pasir Puteh (1.05)
SMK Kubang Bemban, Pasir Mas (1.11)
SMK Naim Lil-Banat, Kota Bharu (1.12)
SMK Ahmad Maher, Kota Bharu (1.12)
SMK(A) Tok Bachok (1.15)
SMK Bachok (1.17)
Maktab Sultan Ismail, Kota Bharu (1.18)
_______________________________________________________
PMR Wilayah Persekutuan
Gred Purata Negeri - 2.54

PMR Terengganu
Semua A - 7.8 peratus
Gred Purata Negeri - 2.57


Tahniah buat semua.

Wednesday, December 21, 2011

"Outcome" yang amat berbaloi...itulah yang sepatutnya


Bertolak dari rumah jam 6.30 pagi untuk mendapat penerbangan yang bermotokan Every One Can Fly ke LCCT . Sepatutnya bercadang untuk ke sana jam 9 atau 10 tetapi dah penuh tempatnya. Tiba jam 9.00 pagi di LCCT dan memandailah mengadakan aktiviti menunggu masa jam 2.30 petang untuk bermesyuarat Jawatankuasa Induk Pembangunan Staf (JIPS) Bil.3/2011 di Bilik Mesyuarat Utama KPM, Aras 6, Blok E8, Putrajaya.




Antara intipati ucapan YBhg Dato Seri KPPM:
* Jawatankuasa Induk Pembangunan Staf (JIPS) ini amat perlu diwujudkan disemua peringkat KPM, JPN, PPD dan Sekolah
* Peranan JIPS pada setiap peringkat ini tertumpu kepada Pelaksanaan Latihan Dalam Perkhidmatan untuk semua warga pendidik dan lainnya yang berada dibawah bumbung KPM. Latihan dan kursus amat penting bagi meningkatkan kompetensi kendiri dalam melaksanakan tugas. Bermula dari pengurusan tertinggi hingga kumpulan pelaksanan di Bahagian, Jabatan, PPD dan Sekolah .
* Terpenting bukan peringkat tertinggi yang menghasilkan program untuk diikuti oleh bahagian lain di JPN, PPD, Daerah dan sekolah tetapi yang penting melalui analisis keperluan dengan OUTCOME tertentu barulah program itu dibuat kemudiannya.Kecualilah bagi PROGRAM atau DASAR BARU KPM.
* Kebimbingan timbul apabila peruntukan yang diberikan tak sepadan dengan apa yang diperolehi oleh peserta semasa mengikuti LDP ini.Atau dengan katalainnya matlamat / objektif LDP yang dijalankan tidak capai. Sepatutnya belanja sikit dapat ilmu banyak bukan belanja banyak tetapi dapat ilmu sikit.
* LDP merupakan medium untuk "MEMBINA KAPASITI" manusianya.Analogi TOV dan ETR dalam pemerolehan ilmu untuk menjanakan manusia pakar dalam bidang tertentu lebih difokuskan.
Ini menghasilakn pegawai pakar dalam penyeliaan dan pengurusan serta guru yang hebat dalam P & P nya.
* "Tag line" semua pegawai di Bahagian, Negeri dan Daerah adalah menjadi seorang mentor untuk "coach" guru di sekolah dalam memperkasakan P & P.
* Kursus yang dianjurkan jangan melibatkan pertindihan antara Bahagian, Negeri dan daerah iaitu jangan melaksanakan kursus yang sama.. merugikan sumber (Manpower + Material)
* Kursus Schoolbase @ PPD base amat digalakkan kerana ia tidak akan menganggu P & P guru di sekolah. Guru wajib bersama pelajar menjayakan P&P.

Beberapa tips yang perlu kepada akuran pelaksana ialah:
1. Merancang secara komprehensif untuk menterjemahkan OUTCOME nya
2. Melibatkan segala sumber (Manpower+material) -elakkan membuat kursus yang SAMA
3. Melaksanakan dengan cara terbaik
4. Menilai keberkesanan kursus


Setiap latihan atau kursus hendaklah dimulai dengan OUTCOME bukan dengan PROGRAM. Saban tahun banyak program yang diulang siar dalam kursus LDP walaupun muka yang sama mengikutinya.Bermakna yang dibuat itu tak dihayati.

Sepatutnya cerita tahun lalu dan cerita tahun ini serta cerita tahun depan jelas berbeza. Takkanlah tahun ini buat kursus pengurusan panita, tahun depan buat pulak, walhal pesertanya dari muka yang sama.

Sekiranya ada kursus yang dibuat secara pakej, jangan hanya bilik penginapan Q, makan minum Q tetapi ilmu yang diperolehi juga Q.

Zaman kini ialah zaman peperangan idea.

Jumpa urusetia yang merupakan anak murid SMK Kamil kini di BPG. Balik anak murid SMK Mulong yang jemput dan hantar ke Stesyen Putrajaya untuk ke LCCT . Anak murid yang berjurus.

Sunday, December 18, 2011

Dunia Ku


Tiada siapa antara kita yang tak sukakan indah cantik
Dalam rumah indah
Luar rumah cantik
Kerana sememangnya dunia ini indah
Bertafakur sejenak akan hebatnya kejadian ini akan membawa kita kepada akhirnya siapa penciptanya?

Dan akan bertambah cantik indah ialah kita sendiri yang cantik diluar dan indah di dalam.

Sujud syukur kepada NYA.

Wednesday, December 14, 2011

Sukar ke untuk dapatkan data yang tepat dan cepat?


Tiada siapa yang boleh menafikan bahawa data yang tepat itu amat perlu kerana kepentingannya menguntungkan pihak yang berkenaan. Tanpa data yang tepat segala perancangan tidak akan menepati target yang ditetapkan. Malah merugikan disegi tenaga dan material. Maka tidak wajar seseorang mengumpul data seterusnya menganalisisnya tanpa memberi sebarang faedah jangka pendek maupun jangka panjang.

Data yang tidak tepat berpunca dari data yang diagak-agak tanpa merujuk sumber atau data dimunipulasikan sendiri demi menyelesaikan masalah semasa tanpa memikirkan kesannya untuk masa depan.Jangkaan untuk masa depan amat bersandar kepada data semasa yang tepat.

Untuk mendapatkan data yang tepat maka seseorang yang boleh dipercayai amat diperlukan. Intergriti amanahnya membuatkan orang ini sentiasa menyoal akan keabsahan data yang dikumpulkan olehnya.Tindakikut yang sepatutnya amat diperlukan.

Maka sewajarnya kita semua yang terlibat dalam mendapat mengumpul menganalisis data ini adalah sesorang yang berintergriti tinggi, bukan hanya sekadar melepas bantuk ditangga sahaja.

Bolek ke?.. dapatkan data yang tepat malah cepat!!!!
BOLEH SEKIRANYA KITA NAK BUAT

Monday, December 12, 2011

Kursus Pemantapan Pengurusan Kurikulum SPA


Kini semua warga SPA Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan berada di Demong Beach Resort, Besut, Terengganu mengikuti Kursus Pemantapan Pengurusan Kurikulum selama 4 hari 3 malam bermula pada hari Ahad, 11 Disember 2011.

Objektif utama ialah menilai kembali kerja buat dan status pencapaian kuat-lemah berasaskan apa yang dilaksanakan sepanjang tahun 2011 beserta apa yang sepatutnya dilakukan pada tahun 2012 nanti. Segala isu yang ditimbulkan akan menjadi titik tolak pelaksanaan tahun berikutnya.

Sebagaimana biasa perkara yang difokuskan adalah
1. Aspek Pengurusan Kurikulum
2. Aspek Pengajaran dan Pembelajaran
3. Aspek Dasar KPM
4. Aspek Bidang Keberhasilan Utama Negera ( NKRA)
5. Aspek Kecemerlangan Akademik

Dalam perkara Dasar KPM perkara melibatkan Trnsformasi Kurikulum meliputi MBMMBI dan KSSR diberikan keutamaan manakala dalam aspek NKRA lebih bertumpu kepada Prasekolah, LINUS, Sekolah Berprestasi Tinggu dan Bai'ah (terkandung jelas dalam SIP), Pendidikan Teknik Vokasional disamping inisiatif program khas termasuk PROTIM,KRK,I-Think dan sebagainya yang dicetuskan dari semasa ke semasa oleh pihak yang berkaitan di KPM.

Pada hari ketiga, penilaian balik ke atas Buku Perancangan Strategik, Sektor Pengurusan Akademik dibuat dengan memasukkan perkara baru serta refleksi balik kepada capaian sebelumnya. Perbincangan dalam 4 kumpulan begitu menyeronokkan kerana ada idea terkini lagi bernas dicetuskan sebelum diambil untuk penambahbaikan.Aktiviti dipermudahkan dengan bahan perancangan strategik SPA yang dibuat pada tahun 2011 dibekalkan dalam bentuk softcopy dan hardcopy.

Pembentangan dibuat pada sebelah petangnya dan esoknya, sesi Pembentukan JK Induk dan JK Pelaksana serta JK Data Pengurusaan Akademik (Data Dasar, Data pemantauan, Data Hasil, Data Berkala) rumusan dan penutup.

Antara JK yang dibincangkan:
* MBMMBI
* KSSR
* KSSM
* Perancangan Strategik
* Pengurusan Data
* Dokumentasi dan Bilik Sumber
* Perancangan Latihan dan kewangan

Disegi takwim perkara berikut di beri penekanan:
* Mesyuarat Kurikulum Negeri
* Mesyuarat Akademik JPN
* Mesyuarat Akademik JPN-PPD
* Mesyuarat Unit - (mengikut ketetapan unit masing-masing)

Begitu banyak analogi yang digunakan sebagai motivasi dikalangan kita semua, anataranya:

" Biar yang dikejar dapat, tetapi yang dikendung jangan tercicir"

" Fenomena Smart Phone dengan Gigi Palsu.. walaupun semahal mana gigi palsu , jika berada di luar pemakainya, orang tak akan mengambilnya tetapi bagi smart phone , pantang leka, nanti dikebas orang"

Begitulah sepatutnya apa yang kita hasilkan sentiasa orang berminat dan mengikutinya.
Terima kasih kepada semua pegawai dan juga Kumpulan Pelaksana Kurikulum yang hadir menjayakan kursus ini.

Banyak manfaatnya.

( Sepanjang berada di sini , hujan memanjang di musimnya, cuma hari selasa petang dan rabu, cuaca agak ok )

Saturday, December 10, 2011

Gerhana Bulan Penuh.. Kehebatan ALLAH SWT

Hari ini akan berlaku lagi untuk kali keduanya kejadian Fenomena Gerhana Bulan Penuh 10.12.2011 pada sekitar pukul 10.05 malam sehingga 10.57 malam, ianya berlangsung lebih kurang selama 48 minit. terdahulu pada pertama kali fenomena ini pada tahun ini berlaku iaitu pada 16.6.2011 pada pukul 1.25 pagi sehingga pukul 6.59 pagi.


Simulasi Gerhana Bulan Penuh 10 Disember 2011

Yang pastinya saya tidak akan melepaskan peluang ini untuk menyaksikan sendiri fenomena kejadian alam ciptaan ALLAH Yang Maha Esa dengan izinNYA memberi cuaca yang baik kerana sejak pagi tadi mendung memanjang dan kekadang hujan. Disamping itu kita sebagai umat islam disunatkan untuk menunaikan solat sunat khusuf iaitu solat sunat gerhana bulan secara berjemaah bersama khutbah gerhana sempena gerhana bulan penuh seperti yang dijangka.

Umat islam juga digalakan mengerjakan ibadat tersebut berdasarkan satu hadis diriwayatkan Imam Muslim yang antara lain menegaskan supaya mendirikan solat dan berdoa apabila melihat gerhana.


Fenomena Gerhana Bulan Penuh 10 Disember 2011

Bulan akan berada di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya (fasa gerhana penuh) pada jam 10.05 malam sehingga 10.57 malam.

Kemudian ia akan keluar sepenuhnya daripada bayang-bayang umbra pada jam 12.18 tengah malam.

Waktu setiap fasa gerhana boleh dirujuk seperti di bawah (kiraan Skymap Pro 8) :

Moon enters penumbra: 2011 Dec 10 19:31:37
Moon enters umbra: 2011 Dec 10 20:45:11
Start of totality: 2011 Dec 10 22:05:29
Maximum eclipse: 2011 Dec 10 22:31:36
End of totality: 2011 Dec 10 22:57:45
Moon leaves umbra: 2011 Dec 11 00:18:04
Moon leaves penumbra: 2011 Dec 11 01:31:30

Jumlah masa Bulan bergelap di dalam bayang-bayang bumi sepenuhnya ialah selama 52 min 16 saat.

Waktu di atas merupakan waktu tempatan (Malaysia). Ia adalah sama sahaja jika anda berada di Semenanjung, Sarawak atau Sabah. Cuma yang berbeza ialah ketinggian Bulan di langit. Semakin anda berada ke arah timur Malaysia, semakin tinggi kedudukan Bulan pada satu-satu fasa gerhana itu.

Harian-Metro-Online

(The Earth casts its shadow across the moon's surface during the lunar eclipse in Tokyo Saturday, Dec. 10, 2011. (AP Photo/Koji Sasahara)

Dan ini adalah fenomena berkenaan yang berlau pada 16 Jun 2011.



Bersama kita renungkan kerana kita semua adalah yang dijadikan.

Friday, December 9, 2011

Learn English Easily



I would like to share a new method to learn English, listen to English and read English…. do not translate.

1. Never Study A Single English Word
That’s right, do not memorize words. Native speakers do not learn English by remembering single words. Native speakers learn phrases.

2. Never Study Grammar
Right now. Stop. Put away your grammar books and textbooks. Grammar rules teach you to think about English, you want to speak automatically– without thinking!

3. Learn With Your Ears, Not Your Eyes
Spend most of your study time listening- that is the key to great speaking.

4. Slow, Deep Learning Is Best
Its not enough to know a definition. Its not enough to remember for a test. You must put the word deep into your brain. To speak English easily, you must repeat each lesson many times.

5. Use Point Of View Mini-Stories
You must learn grammar by listening to real English. The best way is to listen to the same story… told in different times (points of view): Past, Perfect, Present, Future. How do you do this? Easy! Find a story or article in the present tense. Then ask your native speaker tutor to write it again in the Past, with Perfect tenses, and in the Future. Finally, ask him to read and record these stories for you.

6. Only Use Real English Lessons & Materials
How do you learn Real English? It’s easy. Stop using textbooks. Instead, listen only to real English movies, TV shows, audio books, audio articles, stories, and talk radio shows. Use real English materials.

7. Listen and Answer Mini-Stories (not Listen and Repeat)
Because the teacher constantly and quickly asks easy questions, you don’t have time to think about grammar. You just immediately shout a couple of words– which teaches you to respond faster, and faster, and faster.

Source:
MBMMBI Says:
April 26th, 2010 at 1:38 am

Wednesday, December 7, 2011

English Skills-Effective Public Speaking 2011


Mula bertolak dari LCCT jam 8.50 malam, kini tiba dirumah jam 10.30 malam setelah berada di Putrajaya Shangri-La Hotel, Taman Putra Perdana , Presint 1, Putrajaya menghadiri Kursus Profesional English Skills-Effective Public Speaking Bagi Latihan Pegawai Kanan, Eksekutif Pelapis Dan Pegawai Kementerian Pelajaran Malaysia. ( Bertolak dari rumah jam 4.30 pagi ke airport Kota Bharu dan setelah tiba di KLIA terus mengambil teksi ke sana). Kursus ini bermula jam 8.00 telah dihadiri oleh semua tokoh-tokoh pendidikan di Kementerian dan Jabatan. Jika tanpa pengarah, setiap jabatan yang terlibat diwakili oleh pegawai kanannya masing-masing.

Pendaftar iaitu pegawai Urusetia BPG telah menepatkan saya dalam kumpulan 1 yang terdiri dari seramai 14 orang pegawai dengan dikendalikan oleh Juruluatih British Council, iaitu Miss Lina Marji.
Peserta Kumpulan 1 sedang mengikuti kursus

Pengisian kursus DAY Effective Public Speaking selain dari Course Aims dan Core Competencies,terdiri dari:

1.Introduction and Overview
Getting to know You,
Getting Started,
Strengths and weaknesses,
The diffrences between a speech and presentation,
Types of Public Speaking

2.Taking Conrol of your Materials
Step 1: Know your objectives
Step 2: Know your Audience
Step 3: Brainstorm your ideas
Step 4: Plan the content - Opening and Closing
Humor and stories
Structure and Organisation
Style

3.Taking Control of Yourself
Symptons of fear
Body Language
Vocal techniques
Using Key Word Notes

4.Final Practice Activity-Putting it all together
Action planning

Kursus ini tamat jam 5.00 petang dengan sesi pembahagian cebderamata kepada 3 Ju yang terlibat. ( Terdapat 3 kumpulan )

Antara peserta dalam kumpulan 1 ialah:
Pengarah BBT, Pengarah BPSH, Pengarah BPK,Pengarah BTP, Pengarah Selangor, Pengarah Wilayah Putrajaya, Timbalan Pegarah atau wakilnya yang merupakan pegawai kanan jabatan negeri masing-masing. Juga Dr. Sharifah Bee, kini Timbalan P.Pinang.

Juga sempat bertegur sapa dengan Pengarah EPRD, Pn. Dr. Faridah, Dr. Wan Alias (sepupu- dulu di LP kini di BPG), En. Hasidin, kini Timbalan Pengarah Johor, Dr. Muhd Taib, Timbalan Melaka.

Semasa rehat jam 1.00 thg, di restoran hotel, tak jangka dapat jumpa rakan lama yang kini berkhidmat di BTN jabatan Perdana Meneri di Putrajaya iaitu YM Raja Arif (Pengarah BTN Terengganu) dan Dato Shahlan Ismail.

Majlis Penutup

Majlis Penutup dengan cenderahati kepada 3 Jurulatih British Council oleh YABrs. Dr Khair selaku Timbalan KPPM yang juga turut menjadi peserta dalam program ini.


Berkesempatan bergambar dengan Miss Lina Marji Jurulatih Kumpulan 1

Balik ke hentian Putrajaya dengan menaiki kenderaan JPN Terengganu di mana YM Tengku Muhamad (kini KS Jaminan Kualiti) telah mewakili Pengarah Pelajaran Terengganu mengikuti kursus tersebut.

Begitu banyak manfaatnya.. selain mendapat ilmu dapat berjumpa mesra kepimpinan KPM dan sahabat lama.

Kerana semua ini adalah dengan izin ALLAH SWT.

Sunday, December 4, 2011

Kursus KSSR dan PBS Buat Tuan Guru Besar


Hari ini sempat bersama dengan 2 kumpulan Guru Besar yang kini mengikuti kursus KSSR dan PBS di Demong Beach Resort dan Bukit Keluang Beach Resort, kedua-duanya di Besut Terengganu. Bertolak jam 12.00 tengah hari dari JPN , tiba jam 2.30 petang di DBR bersama dengan Tuan PPD Kota Bharu bagi sesi perasmian di mana transformasi kurikulum merupakan 'touch point'nya. Peserta adalah dari kalangan GB dari PPD Kota Bharu 1 dan PPD Jeli.

Setelah selesai, bertolak ke BKBR dimana sesi KSSR DST dan Matematik dibentangkan buat GB dari PPD Pasir Puteh dan PPD Pasir Mas. Dipenghujung sesi hampir jam 5.15 petang telah diberi peluang untuk bercakap kepada semua sidang hadirin. Mengambil kesempatan menyampaikan ucapan tahniah kepada semua kepimpinan sekolah,orang nombor satu sekolah yang telah bersama melonjak kecemerlangan UPSR 2011 buat Negeri Kelantan yang kini mendapat kepujian dari pihak KPM.

Bertolak balik ke rumah jam 6.00 petang kerana amat perlu menyelesaikan beberapa tugasan yang berkaitan dengan penyediaan laporan untuk dipanjangkan ke KPM. Ucaputama untuk kumpulan BKBR akan disampaikan oleh YBrs. Ketua Sektor Pengurusan Akademik malam ini.

" Sekiranya komitmen dan keprihatinan semua GB dapat menterjemahkan kecemerlangan UPSR buat Negeri Kelantan maka tidak ada sebab kehendak dan hasrat KSSR tidak dapat diterjemahkan "

{Setiap kumpulan mengikuti kursus ini selama 2 hari satu malam}


The KSSR will replace the existing primary school integrated curriculum (KBSR), which was first introduced in 1983, and reviewed in 2003.
What does this all mean?

pupil centered
fun and interactive
less-exam orientation
project and activity based
creativity and innovation
communication
ICT literacy
holistic
critical thinking and reasoning skills
independant learning

"The new curriculum is based on six key areas — communication, spiritual attitude and values, humanitarianism, literacy in science and technology, physical and personal development — to produce holistic individuals."

KSSR aims to strengthen the command of Bahasa Malaysia and English among primary school pupils


Tahniah buat semua yang terlibat menjayakan kursus ini.. semakin bersuluh kefahaman mengenainya.

Saturday, December 3, 2011

Nilai Minimum +0.50 % , +3.00 % , -0.02% Mencabar

Kini dah berada di rumah setelah bersama di Putrajaya selama dua hari bermula hari Khamis 1/12/2011 dan berakhir, Jumaat 2/2/2011. Bertolak dari airport Kota Bharu, jam 6.50 pagi dan tiba di KLIA jam 8.00 pagi dan seterusnya di Putrajaya tepat jam 9.00 pagi dimana mesyuarat kurikulum dan akademik SPA bersama BPSH bermula. Mesyuarat dipengerusikan sendiri oleh YBhg. Dato Haji Mazlan, pengarahnya.

Perkara yang dibincangkan ialah analisis UPSR 2011 yang baru diumumkan menjelang cuti sesi akhir tahun 2011. Antara ucapan beliau ialah memberi tahniah kepada semua negeri kerana menunjukkan peningkatan baik dalam ujian tersebut. Setinggi tahniah kepada negeri keseluruhan terbaik iaitu negeri Kelantan.

Program intervensi yang dilaksanakan oleh JPN Kelantan bersama PPD dengan respons yang amat baik dari kepimpinan sekolah di negeri ini memberi impak berganda dalam mencapai target yang telah ditetapkan sebelum ini.

Negeri Kelantan, tambah beliau, telah menunjukkan prestasi terbaik untuk kecemerlangan A, keseluruhan ABC, Gred Purata Negeri disamping semua capaian mata pelajaran bagi Sekolah Kebangsaan meningkat, SJKC dan SJKT ada sedikit YOYO nya.

Majlis seterusnya dipengerusikan oleh YBrs. Dr, Rodiah memberi fokus kepada set target kebangsaan dan negeri untuk UPSR 2012 yang akan menjelang nanti.Keputusan majoriti kalangan ahli mesyuarat yang terdiri dari KSPA @ wakilnya mengambil ketetapan agar nilai minimum yang perlu dicapai untuk UPSR 2012 adalah:

Kecemerlangan A : + 0.50 %
Kelulusan ABC : +3.00 %
Gred Purata Kebangsaan / Negeri : - 0.02 %

demikian jugalah nilai minimum setiap mata pelajaran berdasarkan angka keramat twersebut.

Hari kedua mesyuarat , iaitu Jumaat bermula jam 9.00 pagi setelah malamnya berehat di Lotus Hotel Jalan Masjid India, Kuala Lumpur ( Mengikut cadangan En. Zulkepli, KPP Sains Kedah yang juga menginap di sana).

Fokus mesyuarat lebih kepada Memperkasakan SK di mana Kelantan telah diminta untuk berkongsi kejayaan dengan program intervensi yabng agak berimpak tinggi sehingga meletakkan Kelantan dtempat tersebut. Pihak BPSH memohon agar memaklumkan kepada ahli majlis tentang e-Cakna dan aplikasi HC di negeri ini.

Majlis tamat jam 12.45 tengah hari dan selepas itu 'mengisi masa' sendiri sebelum ke LCCT untuk mendapat penerbangan balik ke Kota Bharu. Berkebetulan bertemu dengan YBrs. Tuan Hj. Zainal Dirin, Timbalan Pengarah BPK yang balik bercuti ke Alor Star. Isu LINUS bagi Gua Musang hangat diperbincangkan.

Berlepas jam 9.00 malam bersama sahabat JPN dan PPD yang baru balik dari Langkawi setelah selesai bermwsyuarat dengan Unit NKRA Akademik mengenai SISc.

Maka itulah yang menjadi cabaran kini untuk merealisasikan peningkatan kecemerlangan di negeri ini. Sesungguhnya tanpa komitmen yang tinggi dari semua pihak, sukar untuk kita jayakan... terjemahkan X-Plus nescaya akan dapat hasilnya.

Catatan :
Cuaca di KL dan sekitarnya mendung, petang hujan lebat, hari Jumaat, Kajang ditenggelami banjir kilat di mana hampir 200 kereta tak dapat diselamtkan.

Friday, December 2, 2011

Tidur Beramal

Rasulullah SAW berpesan kepada Aisyah RA:

“ya Aishah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu:
1. Sebelum khatam Al-qur’an
2. Sebelum membuat para Nabi memberimu syafaat di hari akhir
3. sebelum para muslim meridhai kamu
4. sebelum kau melaksanakan haji dan umrah

Bertanya Aisyah:
“Ya rasulullah.. Bagaimana aku dapat melaksanakan 4 perkara seketika?”

Rasul tersenyum dan bersabda:
1. “Jika engkau tidur bacalah Al-ikhlas 3x seakan-akan kau menghatamkan Al- qur’an.”

2. “membaca selawat untuk ku dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafa’at di hari kiamat”.

3. “Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meridhai kamu.” Astagfirullahalazim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyum wa atuubu ilaih (3x)

4. Perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir, maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah”. Subhanallahi Walhamdulillaahi walaailaaha illallahu allahu akbar (3x)

Wallahualam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh