.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Tuesday, April 27, 2010

Saya tengok yang aneh dilangit malam



Malam tadi, kata lazimnya hari Isnin malam selasa, 26 April 2010, semasa memandu balik ke rumah sesudah shooping sikit di KB Mall dan menjemput anak tuisyen malam di SMK Kota, saya dan keluarga terlihat dilangit dengan satu keanehan yang belum pernah dilihat sebelum ini (seingat saya lah)..iaitu satu bulatan awan mengelilingi bulan, seperti bulan itu sebagai pusat sebuah bulatan. Bulatan dengan jejarinya hampir sama.

Tiba di rumah jam 10.30 malam, semua tertumpu pada kejadian ini. Dalam bulatan ini tiada awam langsung, sehingga menampaklan bintang yang berada jauh di atasnya, manakala diluar bulatan, semuanya diliputi awan agak tebal kerana sudah dua hari hujan seolah musim tengkujuh melanda. Dibawahnya pula, melalui bulatan ini ialah lima gumpulan awan berjalur macam benang yang agak panjang, tak berpecah. Agak lama juga kami memerhati fenomena ini. Kebetulan juga hampit jam 10.45 malam, sebuah pesawat terbang merentasi ruang udara di bawahnya, asap yang dikeluarkan oleh pembakaran injinnya juga berjalur tetapi dalam beberapa saat dihamburkan, ianya terus berpecah dan bertebaran. Walhal jalur yang lima itu masih kekal utuh dalam sela masa yang agak lama.

Dalam sains, ada istilah umbra dan penumbra,umbra kawasan terang manakala penumbra agak kabur ( suluhan lampu picit umpamanya). Bulan sebagai lampu alam ini sepatutnya setiap malam ada kelihatan umbra dan penumbra, tetapi kenapa malam ini sahaja yang berlaku.Tidak pada malam-malam yang lain walaupun hari tersebut juga hujan.

Pada jam 11.00 malam, jalur bebenang putih mula berpecah dan tak lama selepas itu, awam mula menutupi bulan.Tiada lagi bulatan dan tiada lagi jalur yang agak pelik ini. Kini saya sedang mencari kejadian fenomena ini dari aspek sains untuk cuba menjawab oersoalan yang dirimbulkan oleh anak-anak saya yang turut sama memerhati kejadian ini. Cuba juga untuk merakam gambar dengan kamera yang ada, tetapi kemera yang tak sesuai malam ini hanya menampakan tompok bulan saja, yang lain tak nampak langsung.

Mungkin Tuan juga melihat kejadian ini, jika ada maklumat boleh dikongsikan bersama. Walau bagaimanapun, sesuatu yang berlaku itu tak akan berlaku secara tersendiri, ada sebab dan akibatnya.. kerana itu menunjukkan kehebatan PENCIPTA nya. Bersamalah kita merenung dan bermuhasabah. semuanya dengan kehendak ALLAH. Hamba MU ini begitu kerdil dan lemah. SUBHANALLAH

Sunday, April 18, 2010

Menyempurnakan Akhlak



Adab membentuk peribadi dalam Islam
3 Jamadil Awal 1431H.
Ahmad Baei Jaafar

Setiap orang yang dilahirkan ke dunia ini dibekalkan dengan akhlak semula jadi. Mereka ada nilai kasih sayang, nilai pemurah, nilai simpati dan nilai kawan. Tetapi semua nilai ini belum sempurna selagi tidak diberi suntikan iman dan Islam.

Umat Islam pada zaman awal Islam mewarisi akhlak Arab Jahiliah dan Arab Badawi, namun Rasulullah s.a.w. berjaya mengubah mereka menjadi manusia yang paling sempurna. Sabda Rasulullah s.a.w.:

إِنَّمَا بُعِثْتُ ِلأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الاَخْلاَقِ

Maksudnya: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”

Rasulullah Berjaya membina akhlak mulia dalam kalangan para sahabat, malah Arab Badawi yang kasar juga dapat dibentuk supaya menjadi murni. Akhlak Rasulullah sendiri berjaya menarik minat orang lain untuk menerima Islam.

Wanita Yahudi yang sering memarahi Rasulullah dengan pelbagai tuduhan buruk, meletak halangan najis pada laluan Baginda, pada suatu hari jatuh sakit. Baginda yang menyedari laluannya tidak ada halangan najis dan sebagainya cuba bertanya orang ramai akan keadaan wanita itu.

“Wanita itu sakit,” jawab mereka.

Mendengar berita sakit itu, Baginda terus menziarahinya. Akhlak Baginda yang tidak ambil hati terhadap sikap wanita itu, menyebabkan wanita itu jatuh hati kepada Islam. Akhlak sebaik Rasulullah itulah yang harus kita warisi pada hari ini.

Akhlak Islam dibina dengan adab-adab yang baik. Adab dalam Islam mencantikkan setiap perjalanan hidup umat Islam dalam memenuhi aturan dan syariat. Orang Islam yang menghiasi diri dengan adab perilaku ataupun perbuatan yang bersopan.

Dalam pergaulan Islam menyediakan beberapa adab dan contoh seperti:

1
Adab sopan dalam bercakap
Tidak berbohong, mengumpat dan buat fitnah.

2
Adab hormat-menghormati sesama manusia
Orang besar mengasihi orang kecil dan orang kecil memuliakan yang besar

3
Adab berpakaian (Jilbab, Hijab, Niqab)
Menutup aurat

4
Adab dalam keluarga
Anak dengan ibu bapa dan adik beradik

5
Adab ketika berhadapan orang yang meninggal dunia
Membaca doa untuk kebaikan arwah dan keluarga

6
Adab memberi salam
Orang di atas kepada yang di bawah, orang kecil terhadap orang besar

7
Adab menepati janji
Masa dan tempat, meminta maaf jika gagal

8
Adab mengucapkan selawat ke atas Nabi
Menyebut dengan baik

9
Adab antara bukan mahram
Tidak berkhalwat dan menyentuh tubuh antara satu sama lain

Adab-adab itu boleh didapati dalam kitab-kitab akhlak Islam terutama yang ditulis oleh Imam al-Ghazali.

Kata ku... MENGAPA MANUSIA MASIH BEGITU BEBAL UNTUK MEMAHAMINYA APATAH LAGI UNTUK MENGAMAL DAN MENGHAYATINYA...fitnah adu domba khianat masih lagi menjadi budaya...Ya ALLAH jauhilah hamba MU ini dari perlakuan sedemikian.

Thursday, April 15, 2010

Antara Kejayaan Tuan







Assalamulaikum
Buat semua sahabat rakan guru,

Pada tanggal 14 April 2010, hari Rabu lalu, saya berkesempatan untuk hadir ke Temasya Sukan Tahunan SK Tiong, sekolah pertama saya juga anak-anak saya mencari ilmu di sini bersama guru-guru yang komited lagi berdedikasi. Begitu terujanya saya melihat penglibatan warga sekolah termasuk PIBG sekolah menjayakan kejohanan ini. Bermula dari pagi hingga ke penamatnya, tanpa penat lelah di bawah sinaran suria yang panas terik lagu memerikkan mata.

Tiba jam 5.30 petang untuk melihat kerenah anak-anak dalam menjayakan acara ini. Pelbagai acara dijalankan termasuk acara warga pendidik.. sorak sorai penyokong pasukan rumah menceriakan suasana... tiada nampak langsung keletihan di wajah mereka. Mereka berusaha bersaing untuk mencapai tempat pertama. Teringat nostalgia ini sewaktu belajar bersama rakan-rakan pada pertengahan tahun 60'an dulu. Panas terik dah jadi perkara biasa walaupun menghitamkan kulit.

Tak terduga, saya dijemput oleh YDP PIBG, En. Nor Azlan Ismail dan Tuan Guru Besar untuk menyampai medal dan hadiah kepada pelajar pemenang dalam acara lari berpasukan. Begitu gembira mereka dengan kerja berpasukan ini akhirnya membuah kejayaan. Itu semuanya kerana tujuk ajar guru mereka dengan potensi yang sedia ada pada mereka. Ibu bapa yang turut hadir begitu gembira dengan kejayaan anak-anak kesayangannya ini.

Ibu bapa begitu mengharapkan kita semua sebagai guru untuk mengasuh, mendidik menunjukajar anak-nak mereka untuk berjaya dalam pelajaran sebagaimana kejayaan Tuan membantu anak-anak mereka berjaya dalam sukan ini. Apabila mereka berjaya dalam aktiviti ini seharusnya mereka juga berjaya dalam bidang akademik..itu semuanya bergantung kepada kreativiti dan inovasi guru semasa proses P & P bersama mereka dalam bilik darjah. Pada bahu kita semua, kita memikul tugas berat untuk menjadikan anak-anak ini sebagai MODAL INSAN yang hebat dalam akademik, kokurikulum,sukan, sahsiah diri dengan beragama serta yang lainnya sebagai pengisian untuk kesimbungan perjuangan.

Juga pada bulan Mac yang lalu, saya sempat menghadiri Mesyuarat Agung PIBG di SMK Kota yang merupakan sekolah kedua saya untuk meneruskan pengajian di mana semua anak-anak juga menuntut di sini. Dalam majlis berkenaan turut diadakan penyampian sijil dan cenderahati kepada pelajar cemerlang STPM dan SPM tahun 2009.Bagi saya, belajar di mana-mana pun boleh mencapai kecemerlangan kerana semua guru di mana-mana sekolah adalah merupakan pendidik yang hebat. Alhamdullilah anak sulong kini menuntut di Ireland juga belajar di sini dengan SPMnya 11'A, anak ke dua dalam STPM 2009 dengan 4A 1B, anak ke tiga SPM tahun ini, anak ke empat PMR 2009 dengan 8'A kini terus belajar di sekolah ini . Itulah hasil usaha Tuan sebagai guru.

Sekalung budi dan tahniah kepada sahabat guru di SK Tiong dan SMK Kota. Juga tidak dilupakan kepada semua sahabat guru yang berada di seentero bumi Kelantan ini..JASA TUAN TETAP SAYA INGATI.

Kerana itulah.. ANTARA KEJAYAAN TUAN dengan izinNYA.
TERIMA KASIH..teruskan usaha murni ini dalam merealisasikan Cakna Pendidikan Kelantan Tersohor 2010..penyebabnya ialah kejayaan yang diperolehi oleh anak didik Tuan melalui tunjuk ajar Tuan.

Sunday, April 11, 2010

Jagalah kesihatan kita

DURIAN BELANDA ADALAH PENAWAR SEBENAR KANSER

26 Rabiulakhir 1431H,
Email :" Zamri Keciks

Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?

Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia , dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis , dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.

Hasil penyelidikan membuktikan “pohon ajaib” dan buahnya ini :

i) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.

ii) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
iii) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.

iv) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika . Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

1. Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar , Payu Dara , Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.

2. Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!

3. Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon “ajaib” ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini ? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masalah berkaitan hati dan rematik. Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !

Tapi… kisah Graviola hampir berakhir disini. Kenapa?

Dibawah undang-undang persekutuan, sumber bahan semulajadi untuk ubat adalah DILARANG dipatentkan.

Perusahaan menghadapi masalah besar dan mereka berusaha sedaya upaya dengan pembiayaan sangat besar untuk membuat klon tiruan dari Graviola ini agar ianya dapat dipatentkan sehingga dana yang dikeluarkan untuk penyelidikan dan ujian dapat dituntut dan bahkan mengaup keuntungan besar. Tapi usaha ini tidak berhasil kerana Graviola tidak berjaya diklon. Perusahaan gigit jari setelah mengeluarkan dana jutaan dolar untuk usaha penyelidikan mereka.

Ketika mimpi untuk mendapatkan keuntungan besar beransur-ansur pudar, kegiatan penyelidikan juga turut berhenti. Lebih parah lagi, perusahaan menutup projek ini dan memutuskan untuk TIDAK menerbitkan hasil penyelidikan ini.

Beruntunglah, ada salah seorang ilmuwan dari kumpulan penyelidik tidak sanggup melihat kekejaman ini terjadi. Dengan mengorbankan kerjayanya, dia menghubungi sebuah perusahaan yang biasa mengumpulkan bahan-bahan bersumberkan semulajadi dari hutan Amazon untuk penghasilan penawar.

Ketika para pakar penyelidik dari Institut Sains Kesihatan mendengar berita keajaiban Graviola, mereka mulai lakukan usaha penyelidikan. Hasilnya sangat mengejutkan. Graviola terbukti sebagai pohon pembunuh sel kanser yang berkesan.
The National Cancer Institute mulakan penyelidikan ilmiah yang pertama pada tahun 1976. Hasilnya membuktikan bahawa daun dan batang kayu Graviola mampu menyerang dan menghancurkan sel-sel jahat kanser. Sayangnya hasil ini hanya untuk keperluan dalaman dan tidak dihebahkan.

Sejak 1976, Graviola telah terbukti sebagai pembunuh sel kanser yang luar biasa pada ujikaji yang dilakukan oleh 20 makmal bebas yang berbeza.

Satu kajian yang dihasilkan oleh the Journal of Natural Products menyatakan bahawa kajian yang dilakukan oleh Catholic University di Korea Selatan, mendakwa bahawa salah satu unsur kimia yang terkandung di dalam Graviola, mampu memilih, membezakan dan membunuh sel kanser usus besar dengan 10,000 kali lebih kuat berbanding dengan Adriamycin dan terapi kemo!

Sebuah kajian di Purdue University pula membuktikan bahwa daun Graviola mampu membunuh sel kanser secara berkesan, terutama sel kanser: Prostat, Pankreas, dan Paru-paru.

Setelah hampir 7 tahun tidak ada berita mengenai Graviola, akhirnya berita keajaiban ini pecah juga, melalui informasi dari Lembaga-lembaga seperti disebutkan terdahulu.

Kisah lengkap tentang Graviola, dimana memperolehnya, dan bagaimana cara memanfaatkannya, dapat dijumpai dalam Beyond Chemotherapy: New Cancer Killers, Safe as Mother’s milk, sebagai bonus istimewa percuma terbitan Health Sciences Institute. Sekarang anda tahu manfaat durian belanda yang luar biasa ini. Rasanya manis-manis masam begitu menyegarkan. Buah yang 100% semulajadi tanpa sebarang kesan sampingan. Sebarkan maklumat berharga ini kepada keluarga, saudara, sahabat dan teman yang anda kasihi.

p.s.: Kepada Tuan yang budiman, mohon maklumkan kepada saya, di mana mudahnya untuk mendapatkan buah ini. Lama dah dok cari... Terima kasih

Alahai Gemuknya...



Teringat akan satu kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Menteri Kesihatan Malaysia baru-baru ini. Kenyataan bahawa kini terdapat ramai rakyat Malaysia yang digolongkan dalam situasi diri yang gemuk.. obesiti la tu. Faktor makan dan budaya makan yang tidak sepatutnya mengundang obes ini.Kata YB Menteri,pakar-pakar pemakanan dan doktor antarabangsa akan dipanggil untuk mengenalpasti beberapa pendekatan dalam menangani obes ini dari terus bertambah dari setahun ke setahun.



Disini diperturunkan obesiti mengikut jenisnya yang dipetik dari Sumber : Email SYuN / Yahoo Group
26 Rabiulakhir 1431H,11 April 2010
Jenis-jenis kegemukan

Kegemukan adalah dimana berat badan kita melebihi 20 peratus berat ideal. Ini berlaku disebabkan kalori yg masuk kedalam badan kita melebihi kalori yang diperlukan. Maka akan penyebabkan berlaku pengumpulan lemak dibahagian bahagian tertentu badan.

Kegemukan individu boleh dikategorikan kepada 3 jenis iaitu :

Gemuk Air

• Badan mengelambir dan lembik disebabkan oleh kandungan air yang tidak diperlukan berlebihan di dalam badan.
• Badan akan terasa cepat letih dan mengah apabila melakukan aktiviti harian.

Gemuk Angin

• Perut terasa sebu adakalanya sukar untuk membuang angin keluar.
• Mudah mendapat sakit kepala.

GEMUK AIR dan GEMUK ANGIN : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasai lengan tangan mengelambir dan lembik.

Gemuk Daging

• Badan berasa berat dan pejal.
• Mudah penat apabila melakukan tugas harlan.
• Proses penurunan agak lambat berbanding mereka yang gemuk air atau angin mi kerana lemak di dalam badan menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.
• Proses penurunan melalui perpeluhan dan mengikut pantang yang disarankan

GEMUK DAGING : Picit bahagian lengan tangan, anda akan merasa pejal dan padat.

Gemuk air dan Gemuk angin mudah untuk turun berat badan tetapi Gemuk Daging mengambil sedikit masa untuk turun. Gemuk Daging berpunca dari lemak yang berkumpul menjadi tepu dan bergumpal bersama daging.

OBES BADAN SENANG NAIK, PAYAH TURUN....

Bagaimana ya untuk menghindarkan gemuk ini...kata orang mudah saja jangan ikut kehendak selera..semua yang ditengoknya sedap belaka..semua nak dirasakannya.Jangan ikut, nanti tubuh kita merana, obesiti banyak mengundang derita.. kencing yang manis, darah yang tinggi serta lainnya. Makanlah secara sederhana dengan semua zat dapat dirasa..insayaallah slim rupa tampak tampan bergaya.

Bagi sahabat guru, obes itu amat perlu..tetapi obeskan markah pencapaian anak didik kita dalam bilik darjah. Biar skor A+, biar markah hampir atau 100 %.. hebat Tuan. Jika markah slim ..tak mengancam Tuan. Tetapi semestinya kita tak boleh lupa, proses yang sepatutnya dilakukan untuk mendapat skor obes ini adalah proses yang baik bukan melalui jalan mudah. Jika badan kita yang dah gemuk untuk di slim kan menggunakan jalan mudah "telan pil" maka kesan sampingan yang berpanjangan akan menjejaskan kesihatan kita akhirnya. Kita juga yang susah.

OBES MARKAH SUSAH NAIK, SENANG TURUN....

Akhir kalam bersama kita slimkan tubuh kita dan dengannya kita obeskan pencapaian dan kecemerlangan akademik anak watan kita.

Amalkan gaya hidup sihat.. jumpa lagi.

Friday, April 2, 2010

Tarikh 1 April 2010



Tahun 2010, pada hari semalam 1 April, Khamis merupakan tarikh bersejarah buat seluruh warga yang bernaung di bawah bumbung Jabatan Pelajaran Kelantan sama ada di JPN sendiri, PPD maupun di semua sekolah negeri ini.Pada tarikh berkenaan berlangsunglah apa yang dikatakan pertemuan dan perpisahan. Pertemuan adalah antara kami dengan insan yang pernah berkhidmat di JPN Kelantan, dari Putrajaya kembali balik bertugas sebagai Pengarah Pelajaran Kelantan yang baru manakala perpisahan adalah antara kami dengan insan yang tugas terakhirnya sebagai Pengarah Pelajaran Kelantan.

Semua dah mengenal kedua tokoh pendidikan ini.. yang datang ialah YABrs. Tuan Haji Hussain bin Awang manakala yang pergi ialah mantan YABrs. Tuan Haji Mohd Ghazali bin Ab Rahman ( Kini bergelar Dato' ...Sekalung Tahniah dari saya di atas pengurniaan Darjah Kebesaran ini.. yang menggambarkan pengiktirafan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja kepada bidang pendidikan di negeri Kelantan, Negeri Cik Siti Wan Kembang, Tanah Rendah Sekebun Bunga ini ). Pada tarikh ini juga, Jabatan Pelajaran Kelantan telah ada tokoh untuk memenuhi jawatan Timbalan Pengarah Pelajaran Kelantan, iaitu YBrs. Tuan Haji Zahari Daud. Tahniah untuk Tuan bertiga.

Pada sebelah paginya bertempat di Dewan SK Padang Garong 1, berlangsunglah majlis penyerahan tugas secara rasmi manakala sebelah malamnya bertempat di sebuah hotel di Kota Bharu telah berlangsung Majlis Budi Ditabur Jasa Di Kenang.Turut bersama memriahkan majlis ini ialah YBhg. Tan Sri KSU, Kementerian Pelajaran Malaysia.

Apa yang begitu tertarik hati saya ialah sajak yang tertera pada buku program majlis berkenaan iaitu " Kepada yang Datang... Kepada Yang Pergi" hasil nukilan mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, YBhg. Dato' A. Aziz Deraman.

Kepada yang datang
Ucap selamat kami sampaikan
dalam doa dan harapan
Bawalah wasiat turun temurun
Sejak asal kejadian kita dari syurga ke dunia
daripada Adam dan Hawa
Sejarah manusia dan para Rasul
Bagaikan musafir lalu dalam perjalanan
Menuju garis hari kemudian

Kitalah khalifah
Yang pergi dan yang datang
Syukur akan anugerahNYA
Kitalah yang hidup mengenali kehidupan
Upayanya memandang mendengar berkata-kata
Menyedut udara menghirup air
Dan tinggal selesa
Berfikir dan takwa meneguhkan hati
Mengumpul bekal dalam makna budi

Kepada yang pergi
Kepada Yang datang lihatlah
Kita pun tumbuh bagaikan pohon
Akarnya mencengkam bumi
Di Tanah kehidupan

Mengenali diri dan kenali NYA
Yang satu
Kerana itulah janji
Yang dipegang sejak dulu
Tugas adalah AMANAH
Laksana tanpa KARENAH
Taburkan jasa dengan HEMAH
Sempurnakan khidmat bagaikan IBADAH

Seperti mereka yang pergi
Bukti berbudi kepada bumi
Pohonnya merimbum jadi pelindung
Meninggalkan alam menjadi harum
Kita pun mengalir bagaikan sungai
Berikan irama pada rimba
sambil membersihkan batu-batu
Kerana itulah janji
Yang diopegang sejak dulu
Tugas adalah AMANAH
Laksana tanpa KARENAH
Taburlah bakti biar BARAKAH

Sempurnakan janji selama hayat
Seperti sungai yang mengalir
Menempuh berabad
Meninggalkan riak-riak jasa
Mengundang ikan-ikan kecil
Gembira berenang dengan damai di dasarnya

Kita pun tegak bagaikan gunung
Menjadi pasak bumi merdeka
Dijunjung tonggak tanah bertuah
Disinari mentari negara berdaulat
Dinaungi langit jati diri
Angin bangsa bermaruah
Disirami titisan hujan turun
Rahmat yang dipohon
Gununglah jadi pengikat bumi dan pohon

Tugas adalah amanah
Biar tegak tidak berubah
Seperti mereka yang pergi
Sekian lama menyemai bakti demi negara tercinta ibu pertiwi

Kepada yang pergi
Kepada yang datang
Dalam diri insan
Ada pohon ada sungai
Ada gunung bermain
AMANAH yang Maha Agung Rabbul Alamin

Yang perlu kita jaga sepanjang musim
Kepada yang pergi
Kepada yang datang
Kitalah kena membina
Gerbang kalimah syahadah
Jadikan anak kunci hayat
Bagi kita memasuki
Alam yang selamat
Guna mendengar berita gembira
Dan ambil peringatan

Kitalah dalam kalimat itu
Akan mewarnai kehidupan
Mengerjakan perintah
Dan Meninggalkan larangan
Dengan ikhlas dan yakin
Melakukan kebaikan
Tunduk kepada kemahuanNYA
Hingga ke ahir zaman

(13 November 1998)

Juga antara intipati ucapan oleh kedua-dua tokoh ini ialah meneruskan kerja sepasukan ke arah mencemerlangkan pencapaian pendidikan. Untuk itu, saya mewakili pegawai-pegawai Unit Sains Jabatan Pelajaran Kelantan bersama pegawai-pegawi Sains PPD dan semua guru-guru sains seluruh negeri sentiasa bersama Tuan untuk menjayakan hasrat suci ini.Semoga ALLAH memberkati...wassalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh