.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Andai ku tahu...

Sentiasa muhasabah diri..aman hidup kita

Mum-Number One For Me

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Thursday, December 31, 2009

Siap siaga mencapai cita

Tinggal beberapa detik lagi akan tibalah Hari Jumaat di mana bermulalah tahun baru Mesihi 2010, yang telah meninggalkan tahun 2009 yang penuh dengan kenangan suka duka menjadi sejarah untuk diteladani.Kejayaan akan menjadi aspirasi untuk melaksanakan tanggungjawab dengan penuh jujur dan amanah manakala kelemahan akan terus diperbaiki untuk menuju kecemerlangan. Tiada kegagalan dalam bekerjaya cuma matlamat yang dihasratkan tidak dapat dicapai sepenuhnya.Oleh itu perancangan untuk berjaya adalah amat perlu dibuat dan dilaksanakan untuk mencapai segala matlamat tersebut.

Tahun 2010 adalah tahun yang penuh makna dalam merealisasikan dasar pendidikan.Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang bermula tahun 2006 akan berahir pada tahun ini. Dasar 60:40 pencapaian Sains dan Teknologi Negara juga perlu direalisasikan pada tahun ini. Juga begitu di peringkat JP Kelantan, Pelan Pembangunan Pendidikan Kelantan (3PK) yang bermula asasnya tahun 2006 juga akan berakhir pada tahun ini.Di dalamnya tercatat visi sebagaimana yang dipaparkan pada header blog ini iaitu "Cakna Pendidikan Kelantan Tersohor 2010".Masa yang dah tak sampai 365 hari ini penuh dengan cabaran.Cabaran agak getir untuk mencapai kejayaan.

Bermula langkah mengatur strategi dan olahan pendekatan semestinya semua yang terlibat dalam menterjemahkan kecemerlangan ini bersiap siaga dengan tumpuan dan komitmen daya juang yang tinggi, tanpanya kita hanya melihat kejayaan itu berada di atas kertas sahaja. Kejayaan hanya dapat dicapai sekiranya gembelingan tenaga dan buah fikiran, hatta wang ringgit dilaburkan untuk tujuan suci ini. Kejayaan anak bangsa akan menjadi kebanggaan kita semua.

Pada tanggal 3 Januari 2009, Hari Ahad, bermulalah sesi persekolahan tahun 2010. Guru datang dengan semangat yang berkobar-kobar untuk menabur jasa, pelajar datang dengan penuh bersedia untuk merebut sebanyak ilmu, manakala ibu bapa sibuk menghantar anak supaya anaknya menjadi anak yang berjasa kepada mereka.Menjadi anak yang terpelajar lagi terdidik menyejukkan hati.

Semestinya pihak pentadbir sekolah bersama guru dan kakitangan telah menyediakan segala keperluan dengan selengkapnya.Pejabat, Bilik Guru, Bilik Darjah, Bilik Mesyuarat, Bilik Buku Teks, Bilik Sukan,Kantin, Makmal Sains,Makmal Komputer, Bengkel Kemahiran Hidup,bilik ERT, Dewan, Dewan Makan, surau serta bilik lain yang berkaitan cukup lengkap dengan keperluannya seperti kerusi meja, papan tulis, lampu, alat tulis, bekalan air dan lain-lainnya. Juga tidak lupa tentang tandas bersih lagi berfungsi.

Semestinya juga pihak sekolah lebih bersedia untuk menerima pelajarnya yang datang dari pelbagai ragam manusia. Mendidik mereka menjadi insan bertaqwa, walaupun ada di kalangan mereka agak rendah tentang kebolehan akademiknya.Pelajar yang datang ini penuh semangatnya untuk menuntut ilmu, mereka telah menyediakan kelengkapan persekolahan mereka dalam cuti persekolahan akhir tahun 2009, begitu sibuk ibu bapa atau penjaga mereka menyediakan uniform sekolah, kasut stokin, pensil pen, beg dan seumpamanya.Banyak belanja dihabiskan. Justeru, semangat belajar oleh pelajar ini perlu dikekalkan sehingga ke penghujung tahun 2010. Peranan Guru amat penting dalam perkara ini, kerana ketidakcanaan guru dan sekolah dalam mengekalkan semagat belajar ini akan melunturkan harapan mereka, akhirnya gejala ponteng dan masalah displin akan berulang lagi.Jika tak percaya, peratus hadir sekolah pada hari pertama,minggu pertama ini akan capai 100 %.

Semestinya lagi, mulai hari pertama sesi persekolahan ini, P & P guru wajib dilaksanakan di mana Jadual Waktu Kelas, Jadual Waktu Persendirian,Sukatan Pelajaran,Rancangan Pelajaran,Buku Teks, Buku Rancangan Mengajar,Buku Jadual Kedatangan Murid, Penyata Kamjuan Murid, Kad Kesihatan Murid telah disediakan Guru melaksanakan P & P secara terancang akan mengelakkan bebanan kerja dan memudahkan pembelajaran pelajar. Mulai hari ini, guru perlu menumpukan tugasnya hanyalah untuk menjayakan P & P secara berkesan melalui pelbagai pedagogi dan kaedah, menyampai ilmu, memberi tugas kepada pelajar, menyemak hasil kerja pelajar, memupuk nilai murni disamping sentiasa momotivasikan pelajar ke arah mencapai kejayaan dalam hidup mereka nanti.

Khusus buat sahabat, guru sains, sebagaimana sedia maklum bahawa belajar sains adalah berbeza dengan belajar mata pelajaran lain kerana sains memerlukan amali.Oleh itu, bagi mata pelajaran sains, fizik, kimia dan biologi melakukan amali di makmal adalah "wajib" ke arah menghayati Kemahiran Proses Sains dan Kemahiran Manipulatif di samping penerapan nilai murni yang lain sama ada secara langsung atau tidak langsung. Peralatan bahan yang sedia ada digunakan dengan melibatkan kerjasama Pembantu Makmal. Pelajar membuat laporan amali dalam buku laporan amali dan guru mata peajaran perlulah menyemak dan menanda hasil kerja pelajar di bawah kawalan mereka.Insayaallah, pelajar sains yang baik akan dapat dihasilkan.

Di samping itu, sekolah perlulah sentiasa diceriakan dengan manusia dan persekitarannya. Suasana kondusif itu adalah produktif.

Bersama bertekad menjaya kecemerlangan untuk UPSR, PMR, SPM dan STPM tahun 2010. Tentunya nanti anda tersenyum bangga atas kejayaan mereka.

Teringat akan ucapan YABr. Tuan Pengarah Pelajaran Kelantan sempena sambutan Maal Hijrah 1431H Peringkat Jabatan pada 21 Disember 2009, dengan memfokuskan pengisian tahun 2010 ini kepada:
1. Gerakan Memperkasakan 3M dan LINUS
2. Meningkatkan Kualiti Kepimpinan Pengetua/Guru Besar
3. Meningkatkan peranan dan penglibatan kakitangan sokongan
4. Memperkasakan Latihan dan Pedagogi Guru Mata Pelajaran
5. Meningkatkan kuantiti dan kualiti Peperiksaan Awam
6. Menangani Masalah Displin pelajar

Tanpa cekal usaha , kejayaan tak sampai kemana.

Kepada Tuan, rakan seperjuangaan dan pengunjung blog ini, terima kasih atas kesudian mengunjunginya dan sekiranya terdapat kelemahan, insyaallah saya akan sentiasa update agar blog ini lebih kontemporari dan dipenuhi dengan bahan ilmu untuk manfaat bersama. Sebarang komen atau cadangan, amatlah saya alukan.

Langkah pertama kita pada 1 Januari 2010, hari ini, merupakan langkah menuju kejayaan dan kecemerlangan dalam kerjaya kita bersama.Siap siaga mencapai cita. Terima kasih dan Happy New Year 2010.

Sentiasa bugarkan azam..teruskan usaha




Bersama kita mengatur langkah menjejaki hari-hari mendatang ini dengan lebih berhati-hati dalam segala gerak kerja kita untuk mencapai kejayaan yang lebih cemerlang dan mendapat redha Allah.

Wednesday, December 30, 2009

Kesihatan kena jaga....


Jangan sekali-kali tengok saja pisang, ambil makan.
<Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang>
Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mood dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.
Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

PS: Ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!

Sebab itu saya suka makan pisang.. Tuan bagaimana ?, Suka tak?

Thursday, December 24, 2009

Tahniah anak ku..tahniah semuanya

24 Disember 2009
PMR: 28,188 Pelajar Peroleh Semua A

Tahniah buat Wan Nur Sahira, anak ke empat yang belajar di SMK Kota kerana menjadi salah seorang pelajar PMR yang telah berjaya memperolehi semua A (8A). Tahniah juga kepada yang lain dan ucapan terima kepada guru-guru yang membimbing dan mendidik.. Terima kasih Cikgu.

PUTRAJAYA: Seramai 28,188 pelajar memperolehi A bagi semua mata pelajaran dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun ini berbanding 26,378 bagi tahun sebelumnya.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom berkata, pencapaian cemerlang itu dengan A bagi setiap mata pelajaran telah meningkat sebanyak 0.41 peratus.

Menurutnya, seramai 281,781 calon PMR pada tahun ini memperolehi sekurang-kurangnya gred D bagi semua mata pelajaran berbanding 278,767 calon pada tahun lalu.

"Seramai 397 calon mendapat E untuk semua mata pelajaran berbanding 440 calon pada tahun lalu. Pada keseluruhannya, pencapaian calon PMR 2009 dalam 16 mata pelajaran adalah lebih baik daripada tahun sebelumnya.

"Nilai Gred Purata Nasional (GPN) pula meningkat dari 2.83 pada tahun 2008 kepada 2.78 (2009) tahun ini. Nilai GPN yang lebih kecil adalah lebih baik," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengumumkan analisis keputusan PMR 2009 di bilik mesyuarat Kementerian Pelajaran, hari ini.

Calon-calon PMR diukur daripada empat indikator iaitu, pencapaian cemerlang (semua A), pencapaian yang baik (minimum D), pencapaian sangat lemah (semua E) dan pencapaian keseluruhan Gred Purata Nasional(GPN).

Sementara itu, Alimuddin memberitahu, jurang perbezaan pencapaian antara calon bandar dan luar bandar pada keseluruhannya semakin rapat.

Jelasnya, nilai GPN calon bandar meningkat dari 2.72 kepada 2.68 manakala calon luar bandar dari 3.02 kepada 2.97.

"Bilangan calon bandar yang mendapat semua A meningkat daripada 7.86 peratus kepada 8.31 peratus manakala calon luar bandar meningkat dari 2.75 peratus kepada 3.09 peratus," ujarnya.

Bagi calon istimewa yang mengalami rabun serta pendengaran pula, Alimuddin berkata, seramai tujuh calon mendapat semua A.

Berhubung dari segi prestasi mata pelajaran, beliau menjelaskan kesemua mata pelajaran menunjukkan sama ada tiada perubahan atau meningkat sedikit kecuali mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Punjabi.

"Diukur dari Gred Purata Mata Pelajaran, Bahasa Melayu menurun dari 2.40 kepada 2.42, Bahasa Inggeris turun dari 3.21 kepada 3.25 dan Bahasa Punjabi turun dari 1.70 kepada 2.02," katanya.

Dalam pada itu, Alimuddin memberitahu, seramai 12 calon Sekolah Seni Malaysia memperolehi gred A bagi semua mata pelajaran teras yang diduduki dalam PMR tahun ini.

Kementerian Pelajaran buat julung kali memperkenalkan mata pelajaran Pendidikan Kesenian dalam PMR tahun ini.

Calon yang mengambil mata pelajaran tersebut mulai tingkatan satu pada tahun 2007 belajar di Sekolah Seni Johor Bahru dan Sekolah Seni Kuching.

Empat bidang kesenian yang ditawarkan ialah Tari, Muzik, Teater dan Seni Visual.

"Bidang teater menunjukkan pencapaian tertinggi dari segi peratusan bilangan memperoleh Band 4 (tertinggi), diikuti Muzik, Seni Visual dan Tari," katanya.

Sejumlah 475,182 calon yang menduduki PMR tahun ini. Daripada jumlah itu, 442,611 (93.1 peratus) adalah calon daripada sekolah di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran.

Manakala 4,150 pelajar (0.9 peratus) adalah calon Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), 13,234 (2.8 peratus) calon sekolah swasta, 13,561 calon sekolah agama tadbiran kerajaan negeri (2.9 peratus), 1,288 calon (0.2 peratus) sekolah agama rakyat dan 333calon (0.1 peratus) persendirian. Mstar/-

Wednesday, December 23, 2009

Desaku..



Begitu indahnya desa ku...

Tuesday, December 22, 2009

Demi kecemerlangan akademik..

Pada tarikh 14-16 Disember 2998 (Isnin -Rabu) bertempat di Hotel Herritage Ipoh, Perak telah berlangsung Mesyuarat JK Pelaksanaan Kurikulum Dan Akademik bersama Bersama Ketua Sektor Pengurusan Akademik JPN anjuran Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia. Saya telah diberi tanggungjawab mewakili Ketua Sektor Pengurusan Akademik JP Kelantan menghadiri mesyuarat ini. Bertolak ke Ipoh jam 9.00 pagi dengan menaiki Bas Transnasional dan tiba di Terminal Bas Medan Gopeng Ipoh, jam 5.00 petang dan seterusnya ke hotel. Menginap di Bilik no 333.

Jam 8.30 malam bermulalah mesyuarat dengan taklimat "house keeping" oleh wakil BPSH, Dr. Mazniyah Md Jaafar dengan diikuti oleh perbincangan kalangan semua KSPA negeri mengenai isu-isu akademik tahun 2010 berdasarkan refleksi pelaksanaan tahun 2009. Perbincangan dalam kumpulan ini di pengerusikan oleh Tuan KSPA Perak, Tn. Hj. Rozi Putih Ismail.Isu yang dibangkitkan ialah mengenai keperluan pertambahan pegawai di JPN /PPD untuk melaksanakan pendekatan baru KPM seperti LINUS dan MBMMBI.

Pada hari kedua, bermula jam 8.30 pagi diisikan dengan pembentangan perihalan akademik oleh pihak penganjur:
i. Analisis UPSR2008-2009 (Saya merujuk Kes Kelantan sahaja)
BM (Pemahaman) Kebangsaan 2008 :92.5% GPS 1.80 2009 : 91.1% GPS 1.88
Kelantan 2008 :91.8% GPS 1.96 2009 : 91.3% GPS 1.98
BM (Penulisan) Kebangsaan 2008 :86.7% GPS 1.84 2009 : 85.9% GPS 1.88
Kelantan 2008 :81.7% GPS 2.01 2009 : 91.3% GPS 2.09
Bahasa Ingeris Kebangsaan 2008 : 73.0% GPS 2.74 2009 : 72.2 % GPS 2.79
Kelantan 2008 : 82.4% GPS 2.49 2009 : 82.2 % GPS 2.49
Matematik Kebangsaan 2008 : 79.0% GPS 2.69 2009 : 81.8 % GPS 2.54
Kelantan 2008 : 82.0 % GPS 2.56 2009 : 84.9% GPS 2.38
Sains Kebangsaan 2008 : 81.1% GPS 2.67 2009 : 83.6 % GPS 2.79
Kelantan 2008 : 83.7 % GPS 2.56 2009 : 88.6 % GPS 2.26
ii.Sekolah Kebangsaan PERKASA
Terdapat sebanyak 750 buah SK dijadikan projek Sekolah Perkasa di mana 8 daripadanya dari Negeri Kelantan.. Ciri-ciri yang dilihat dalam fokus Sekolah Perkasa ini ialah:
-Pemimpin & guru terlatih serta berkualiti
-Iklim & budaya sekolah sihat
-Sistem sokongan kuat & mencukupi
-Infrastruktur lengkap & berkualiti
-Pencapaian akademik cemerlang
-Murid menguasai 3M
-Penawaran kurikulum berasaskan pelanggan
-Menawarkan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil
-Pelaksanaan kokurikulum berkesan
-Sahsiah murid cemerlang
-Beraspirasi nasional
Dapatan KPM menunjukkan Sekolah Perkasa dari Kelantan menjuarai prestasi akademik UPSR 2009 dengan capaian 91.43% Diikuti oleh Terengganu dengan capaian 88.93%.
iii.UPSR 2009 Skim Tuisyen Felda
Kecemerlangan 5A yang dicapai oleh 9 buah sekolah STF Kelantan amat memberansangkan:
Bilangan 5A mengikut tahun UPSR
2007 - 8.66 % : 2008 - 8.12 % 2009 - 10.06% ( No 2 selepas Terengganu 14.14 %)
(Bilangan SK STF seluruh Negara - 269 )
iv.Pusat Pembelajaran Sains (PPS)
PPS bermula dengan pengambilan Tingkatan 4 pelajar sains di sekolah di bawah FELDA pada tahun 2008 , ini bermakna mereka ini adalah generasi SPM pertama tahun 2009.Pusat untuk murid yang lulus sederhana bagi Matematik, Sains dan B.Inggeris dalam PMR mengikuti kelas aliran sains tulen di tingkatan empat.
PPS merupakan satu projek khas bagi membantu murid FELDA dan luar bandar (80:20) untuk mengikuti aliran sains tulen (2nd chance). Sekolah asrama harian Kemudahan makmal sains tulen Antara objektif penubuhan PPS ialah memberi fokus dalam Pembangunan modal insan iaitu:
a. Meningkatkan jumlah waris FELDA dan luar bandar mengikuti aliran sains bagi mengisi peluang-peluang pekerjaan contoh: pembangunan wilayah ekonomi pantai timur (ecer) 2012 ->ntuk memenuhi sasaran dasar 60:40 bagi tahun 2007:
N asional - 40.2%; Negeri2 pantai timur – 38% Sepatutnya: 45%;
Target 2009: 50% ke atas
b. Meningkatkan jumlah penyertaan murid luar bandar dalam sains dengan SASARAN: TAMBAHAN 1,500 ORANG DI 14 PUSAT
c. Meningkatkan pencapaian dalam sains dengan SASARAN PENCAPAIAN: 50-60% BERJAYA IKUTI KURSUS TAHAP DIPLOMA KE ATAS
Bilangan sekolah PPS Kelantan 2 *SMK Kemahang dan SMK Chiku 2 )dari 14 buah sekolah seluruh negara (10 bermula 2008 manakala 4 bermula tahun 2009 (Johor dan N. Sembilan). Pelan 10 perkara terlibat dalam menjayakan PPS ini :
1. Tuisyen PPS FELDA bermula di Tingkatan Empat bagi 6 mata pelajaran: Biology
Physics
Chemistry
Mathematics
Additional mathematics
Bahasa Inggeris
2. Pelaksanaan tuisyen: 2 jam x 6 mata pelajaran seminggu; untuk 32 minggu (8 bulan); Elaun guru tuisyen = RM40.00 sejam
3. "Prep-Class"
4. Program Pembangunan Sahsiah
5. Program Motivasi dan Latihan
6. Ceramah Kerjaya
7. Ceramah oleh IPT dan Politeknik
8. Penglibatan Agensi Luar dan Badan Korporat
9. Program Sekolah Angkat IPT
10. Pemantauan

Bilagan Pelajar
Tingkatan 4 (2009) SMK Chiku 2 : 68 orang 3 Kelas SMK Kemahang : 115 orang 4 Kelas
Tingkatan 5 (2009) SMK Chiku 2 : 108 orang 4 Kelas SMK Kemahang: 93 orang 4 Kelas

v. Pendekatan Lesson Study dalam meningkatkan mutu P & P guru
Ramai guru yang mengajar pelbagai mata pelajaran di sekolah terdiri daripada guru bukan opsyen dan guru baru yang kurang pengalaman. Ini akan memberi implikasi terhadap minat dan pencapaian murid dalam mata pelajaran berkenaan di peringkat peperiksaan sekolah dan awam. Guru-guru tersebut memerlukan khidmat bimbingan dalam proses pengajaran dan pembelajaran berkesan secara "hands on" Sehubungan itu,Guru bukan opsyen dan guru baru memerlukan satu kaedah penambahbaikan pengajaran yang sistematik secara berterusan merangkumi amalan dan kerjasama antara guru.Pendekatan Lesson Study melibatkan:
-pembangunan profesionalisme di mana guru bekerjasama dalam kumpulan kecil bagi membincangkan matlamat pengajaran dan pembelajaran, merancang pengajaran di bilik darjah sebenar yang dikenali sebagai pengajaran berasaskan kajian.
-memberi peluang untuk guru menangani masalah secara berkesan berkaitan proses pengajaran dan pembelajaran.
-dapat mewujudkan jaringan rakan sejawat/ suasana bertugas secara berpasukan yang dapat membantu dalam tugasan berkaitan mata pelajaran.
Bengkel Lesson Study Tujuan:
Meningkat kemahiran dan keupayaan guru mata pelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi akademik murid.Kaedah pelaksanaannya:
1. Guru menyediakan rancangan mengajar mengikut peruntukan masa pengajaran dan pembelajaran.
2. Guru mengajar dengan dicerap oleh rakan sejawat dan moderator terdiri daripada Guru Cemerlang atau guru berpengalaman.
3. Guru membuat refleksi tentang kekuatan dan kelemahan pengajarannya
4. Moderator dan rakan sejawat memberi maklum balas mengenai kekuatan dan kelemahan pengajaran guru.
5. Guru membuat penambahbaikan dalam rancangan mengajar berdasarkan cadangan dan maklum balas semasa refleksi.
6. Guru menjalin jaringan kerjasama dengan moderator dan rakan sejawat bagi meningkat kemahiran dan keupayaan proses pengajaran dan pembelajaran
vi Laporan Penyeliaan Pengurusan Akademik PPD Peringkat Kebangsaan 2009
Penyeliaan ini melibatkan semua PPD. di mana 5 aspek (74 item) penyeliaan merangkumi pengurusan:
1 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)
2 Mesyuarat yang diurusetiakan oleh PPD
3 Program-program Khas KPM
4 Penyeliaan Kurikulum di Sekolah dan
5 Program Peningkatan Akademik
Matlamat Penyeliaan ini adalah untuk memastikan pengurusan akademik yang berkesan dilaksanakan di PPD di mana objektif antara lainnya ialah:
(i) Memantapkan pentadbiran dan pengurusan akademik di PPD
(ii) Memastikan PPD menjalankan pemantauan ke sekolah
(iii) Memastikan dasar dan program KPM dilaksanakan
(iv) Mengenal pasti masalah pelaksanaan program akademik
(v) Memberi bimbingan dan khidmat bantu kepada PPD ke arah meningkatkan kemajuan prestasi akademik di sekolah
Penyeliaan akan dilaksanakan pada bulan Jun setiap tahun.

CADANGAN BAGI PENAMBAHBAIKAN PENGURUSAN AKADEMIK DI PPD
a. Penyeliaan
(i)PPD perlu merancang dan menyediakan jadual penyeliaan tahunan bagi semua pegawai akademik.
(ii)PPD perlu melaksanakan penyeliaan ke sekolah dengan lebih kerap.
(iii)Pegawai PPD perlu menyediakan laporan penyeliaan dan melaksanakan tindakan susulan.
(iv)KPM/JPN/PPD perlu mengadakan kursus / latihan yang berkaitan penyeliaan.
(v)KPM perlu menambah bilangan pegawai akademik PPD bagi tujuan pemantapan penyeliaan.
b.Program-program Khas KPM
(i) mematuhi SPI dan Surat Siaran dari KPM / JPN dalam melaksanakan program-program khas KPM.
(ii)menubuhkan jawatankuasa, mengadakan mesyuarat dan menyediakan minit mesyuarat bagi program-program khas KPM yang berkaitan.
(iii)menitikberatkan penyeliaan program-program khas KPM.
(iv)mengemaskinikan data dan maklumat.
(v)menyediakan laporan penyeliaan
c.Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) Semua PPD perlu:
(i) menubuhkan jawatankuasa, mengadakan mesyuarat dan menyediakan minit mesyuarat PIPP.
(ii)membuat pelan tindakan dan melaksanakannya
Penyeliaan Pengurusan Akademik PPD yang dilaksanakan bertujuan memantapan lagi pengurusan akademik di PPD dan juga di sekolah-sekolah. Penyeliaan dan pelaporan ini diharapkan dapat meningkatkan pengurusan akademik di PPD ke arah pencapaian MS ISO 9001:2008 dan Sistem Star Rating.
Dari dapatan KPM, Kelantan telah memenuhi semua ciri-ciri yang dikehendaki ..Tahniah kepada semua PPD semoga tahun 2010 lebih baik lagi.
vii. PROGRAM LITERASI DAN NUMERASI TAHAP I SEKOLAH RENDAH (LITERACY AND NUMERACY SCREENING (LINUS)
National Key Result Areas (NKRA’s) KPM telah menyasarkan bahawa semua murid yang tiada masalah pembelajaran berkeupayaan menguasai asas literasi dan numerasi selepas tiga tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012.
Mula dilaksanakan pada tahun 2010 yang melibatkan murid Tahun 1 di SR
Masalah murid (yang tiada masalah pembelajaran) yang masih belum menguasai kemahiran asas 3M dengan baik belum dapat diatasi sepenuhnya walaupun KPM telah melaksanakan pelbagai program pemulihan. Antaranya:
-Program KIA2M untuk murid Tahun 1 yang mula dilaksanakan pada tahun 2006.
-Program pemulihan untuk murid Tahun 2 dan 3 yang dikendalikan oleh guru pemulihan khas di sekolah masing-masing.
-PROTIM untuk murid Tahap 2.
-PROTIM selepas UPSR.
Program-program yang dilaksanakan di atas tidak gagal tetapi tidak dapat memenuhi kehendak NKRA .
LINUS ini merupakan program alternatif yang dirangka secara bersepadu untuk murid Tahap I yang tiada masalah pembelajaran tetapi tidak menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi (Literasi – Celik huruf Numerasi – Celik nombor)
Definasi operasi Literasi : Keupayaan untuk membaca, menulis dan memahami perkataan,ayat tunggal dan ayat majmuk yang mudah serta mengaplikasi pengetahuan tersebut daam pembelajaran serta komunikasi harian.
Definasi operasi Numerasi:Kebolehan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.
LINUS Programme
-Screening of Students (Year 1, Year 2 and Year 3)
-Development of Materials
-Enhancement of Teachers Pedagogical Skill
-Awareness Programmes for Schools and Community
-Monitoring, Supervision & Evaluation
-Establishment of FasiLINUS
Strategi Pelaksanaan LINUS di sekolah:
-Program LINUS ini wajib dilaksanakan di semua SK, SJKC, SJKT dan SABK.
-Terdapat 3 peringkat saringan untuk Tahun 1 , 2 dan 3:
- Saringan 1 (Mac)
- Saringan 2 (Jun)
- Saringan 3 (September)
-Semua murid Tahun 1 (2010) yang tiada masalah pembelajaran akan menduduki ujian LINUS Saringan 1.
-Dikendalikan oleh guru BM/Matematik/ pemulihan
-Modul P & P disediakan dalam BM, BI, BC dan BT
-Instrumen saringan dibina dalam dwi bahasa iaitu BM-BI, BC-BI, BT-BI
-Proses pelaksanaan diserahkan kepada PPD secara total (ownership)
-1 kumpulan ‘FasiLINUS’ (min 2 orang) akan ditempatkan di setiap PPD
Antaracabaran pelaksanaan LINUS:
-Kumpulan murid yang dikenal pasti ’under stimulus’ (Asli, Penan, pulau) dan data untuk kumpulan ini diambil kira dalam Program LINUS.
-Penerimaan dan sokongan oleh ibu bapa murid
-Pencapaian akhir 2012 – 100%
sesi hari kedua berakhir jam 4.00 petang dan malamnya rehat

Hari ketiga pula diisikan dengan pembentangan berikut:
i. STATUS PELAKSANAAN DASAR 60:40
Salah satu dari Sasaran Kerja Utama Kementerian Pendidikan Malaysia ialah mempertingkat enrolmen murid dalam aliran Sains dan Teknologi (S&T) kepada 60% menjelang tahun 2010 .Mulai tahun 1970 nisbah aliran Sains:Sastera ditetapkan kepada 3:2. Mesyuarat yang dipengerusikan Menteri Pendidikan pada 14 Sept 2000 telah menetapkan pelaksanaan dasar 60:40.
Definisi Aliran S & T :Pelajar yang mengambil sekurang-kurangnya kombinasi dua mata pelajaran dari kelompok elektif Sains dan Teknologi.Pelajar yang mengambil sekurangnya-kurangnya mata pelajaran Sains Tambahan (dari kelompok mata pelajaran elektif) dan Sains dari kelompok mata pelajaran teras.
Antara strategi untuk mencapai dasar 60:40 ialah:
-Menggalakkan murid yang memperolehi sekurang-kurangnya C dalam mata pelajaran Sains dan Matematik dalam PMR mengambil aliran S&T.
-Pihak sekolah diminta mempertimbang permohonan murid yang memperolehi gred D dalam Sains/Matematik PMR untuk mengikuti aliran S&T.
-Sekolah Berasrama Penuh (SBP) menawarkan aliran Sains dan Teknikal sahaja kepada pelajarnya kecuali 3 buah Sekolah Agama Berasrama Penuh.
-Kekosongan di SMTeknik seluruh negara diisi pada bulan April dan Mei.
-Pelaksanaan Program Penggalakan Sains dan Teknologi (PPST) di semua peringkat.
Enrolmen Murid Dalam Aliran S&T 2001 -2009
2001 : 34.19 %
2002 : 40.00 %
2003 : 43.18 %
2004 : 44.58 %
2005 : 45.56 %
2006 : 44.92 %
2007 : 40.20 %
2008 : 38.90 %
2009 : 40.39 %
Isu Pelaksanaan:
1.Definisi murid yang dikategorikan dalam aliran Sains Teknologi kurang jelas sehingga menimbulkan pelbagai intepretasi.
-Penawaran mata pelajaran elektif Sains seperti Sains Sukan, Sains Gunaan, Rekacipta, Sains Pertanian, Sains Tambahan sebagai pelengkap kepada Sains Teras tidak jelas kepada semua pentadbir
-Kedudukan mata pelajaran dalam bidang-bidang tertentu mengelirukan dan perlu diselaraskan
-Sains Sukan diletakkan di bawah kumpulan mata pelajaran Sains mengikut SPI bil 3/2009 berbanding SPI Bil 1/2002 Sains Sukan di bawah Kumpulan elektif Teknologi.
-Matematik Tambahan diletakkan di bawah Bidang Vokasional dan Teknik sedangkan ianya lebih sesuai di bawah Sains dan Matematik.
2. Halatuju makin kabur
-kegagalan menghebah dan menegaskan pelaksanaan dasar ini kepada semua pihak mengakibatkan momentum tidak dapat dikekalkan.
3. Kekurangan murid yang layak ke aliran Sains Teknologi
-Kemasukan ke aliran Sains Teknologi memerlukan kelulusan Sains - Matematik minima C-C dalam PMR
4. Sumber manusia
Pedagogi guru dalam P&P Sains kurang menarik. P&P secara kontekstual kurang dilaksanakan .P & P kebanyakan guru hanya berfokus kepada peperiksaan dan sesi amali semakin kurang dilaksanakan.Pembantu Makmal Sains dan PAR Makmal yang dilantik tidak ada latihan penyediaan bahan dan pengurusan makmal sains sebelum lantikan
Cadangan :
1. Menyeragamkan Definisi Pelajar Aliran Sains dan Teknologi
Mengeluarkan semula surat siaran berkaitan definisi aliran S&T
Menyeragamkan definisi S&T dengan Kem.Pengajian Tinggi
Mengambil kira subjek-subjek MPV/MPAV yang tertentu (ditentukan oleh BPTV/BPK)
2. Memberi wajaran markah amali sains (PEKA) dalam peratusan markah keseluruhan peperiksaan PMR.
3. Peperiksaan Amali Sains Tulen SPM diwujudkan semula menggantikan PEKA dan kertas 3
4. Sekolah SBP,SMT hendaklah 100 % penyertaan S & T manakala SMV 60:40,SMKA 70:30,Sekolah Perdana 80:20 dan Harian Biasa 40:60.
ii.PENARAFAN BINTANG MAKMAL SAINS SEKOLAH MENENGAH & BILIK SAINS SEKOLAH RENDAH
Pendidikan Sains menekankan kemahiran saintifik, kemahiran berfikir dan menghayati nilai murni. Aktiviti amali membolehkan murid menguasai kemahiran ini.
Penggunaan Makmal Sains kini masih pada tahap yang sederhana. Diharapkan dengan penganjuran pemberian bintang ini, kualiti pengurusan makmal dan pelaksanaan amali sains akan melalui proses penambahbaikan dan membantu murid mencapai kecemerlangan.
BPSH diminta oleh Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Makmal Sains yang dipengerusikan oleh TKPPM (Dasar) menyediakan instrumen penarafan bintang makmal/bilik sains.
Objetif:
-Memastikan Makmal Sains sekolah kemas, terurus dan kondusif untuk P&P Mempertingkatkan mutu pengurusan Makmal Sains dan keceriaan sekolah keseluruhannya.
-Meningkatkan langkah-langkah keselamatan dan menambah keselesaan kepada pengguna Makmal Sains.
-Meningkatkan penguasaan kemahiran saintifik, kemahiran berfikir dan memupuk nilai murni di kalangan murid.
-Melengkapkan Makmal Sains dengan alatan yang sesuai supaya pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan.
-Meningkatkan kemahiran guru Sains dan kakitangan makmal dalam pengurusan Makmal Sains yang lebih berkesan.
-Mengenal pasti sekolah-sekolah terbaik dalam pengurusan dan penggunaan Makmal Sains di peringkat negeri dan kebangsaan sebagai penanda arasan
Pelaksanaan:
-Semua sekolah menengah dan sekolah rendah di bawah KPM terlibat dalam penganugerahan ini.
-Penganugerahan bintang (1 hingga 5 bintang) merujuk kepada Instrumen Penarafan Kendiri Pengurusan Makmal Sains / Bilik Sains berdasarkan buku Panduan Pengurusan dan Keselamatan Makmal Sains, KPM.
-Dilaksanakan sekurang-kurangnya sekali setahun oleh pihak sekolah.
Instrumen meliputi:
a.ORGANISASI PENDIDIKAN SAINS )
b.INFRASTRUKTUR MAKMAL SAINS )
c.PERANAN GURU SAINS DAN KAKITANGAN MAKMAL ) 20 %
d.SUMBER KEWANGAN )
e.PEMBEKALAN, PROSEDUR PENGGANTIAN DAN PEMBELIAN )
f.PENYENGGARAAN STOK ) 15 %
g.KESELAMATAN MAKMAL SAINS ) 15 %
h.PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS ) 40 %
i.PENGENDALIAN BAHAN DAN PERALATAN SAINS )
j.PENYENGGARAAN MAKMAL SAINS )
k.PELUPUSAN DAN HAPUS KIRA BAHAN SERTA PERALATAN SAINS ) 10 %
Julat Purata Skor Penarafan Bintang
85 - 100 5 *
70 – 84 4 *
50 – 69 3 *
30 – 49 2 *
00 – 29 1 *
Adalah diharapkan dengan adanya penganugerahan bintang ini, semua pihak yang berkaitan akan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mencapai objektif yang telah ditetapkan ke arah kecemerlangan pengurusan dan keselamatan makmal sains
Pada jam 9.30 majlis penutup telah disempurnakan oleh YBhg. Dato Zulkifli Wazir, Pengarah BPSH di mana antara fokus ucapannya ialah jayakan agenda berikut walaupun terpaksa berikat perut kerana himpitan kewangan untuk tahun 2010:
1. Pra sekolah
2. LINUS
3. MBMMBI
4. Sekolah Prestasi Tinggi (GPS diutamakan)
5. New Deal (ganti Bai'ah) antara pengurus sekolah dengan PPD
Ia bertepatan dengan NKRA yang PM war-warkan.

Alhamdullilah, jam 10.30 pagi mesyuarat tamat dan saya berbanyak syukur ke hadrat Illahi kerana pada tarikh yang sama , En. Azhar Zahari, Pegawai Pendikan Swasta, JP Kelantan juga berada di sana dan mesyuarat swasta dengan KPM juga berakhir pada 16 Dis 2009. Saya tumpang berkereta balik ke rumah jika tidak jam 11.00 malam baru bertolak dengan bas dari ipoh ke Kota Bharu..alamak sampai subuh pagi Khamis.Ujian Allah, pada hari berkenaan , saya tak sihat badan dan batuk-batuk hingga tak keluar suara.. ambil cuti hari khamis untuk rehatkan badan yang agak penat.Semoga kita dapat manafaatkan apa yang dicatatkan di sini.. Terima kasih.

Friday, December 18, 2009

Syukur Alhamdullilah



Segala-galanya kerana MU..syukur Alhamdullah

Wednesday, December 16, 2009

BERHIJRAHLAH UNTUK BERTAMBAH BAIK DENGAN REDHA ALLAH


SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRAH 1431H

Janganlah kita lupa untuk membaca dan menghayati doa ini demi keberkatan hidup sepanjang tahun

DOA AKHIR TAHUN (Selapas Asar siang 30 Zulhijjah 1430H)

Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan laranganmu tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepadaku. Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat dari kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dariMu, ampunilah aku dan apa yang telah aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah, Ya Karim, Ya Zaljalali Wal Ikram.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam…Amin…

Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan, ‘Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada tahun ini dan Allah akan membinasakan aku pada saat itu juga. Dengan membaca doa ini Allah akan mengampunkan dosanya setahun.’

DOA TAHUN BARU (Selepas Maghrib Malam 1 Muharam 1431H)


Segala puji bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.

Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaMu perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalian kuncunya, tenteranya dan penolongnya. Aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.

Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam…Amin…

Sesiapa yang membaca doa ini maka akan berkata syaitan,’Telah amanlah anak Adam daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua malaikat untuk memeliharanya dari fitnah syaitan.’

Redha ALLAH berkat kita..wasallam

Tuesday, December 8, 2009

Lagu sohor dulu-dulu..



Kasih, sayang, cinta dan seumpamanya dijadikan ALLAH untuk bersama makhluknya..dengannya kehidupan menjadi aman dan ceria..

Monday, December 7, 2009

Manifestasi Headcount Itu Adalah Kasih Sayang

Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama FELDA telah mengadakan mesyuarat Program Headcount Dan Post-Mortem Bil.1/2009: Strategi Peningkatan Prestasi Akademik Pusat Pembelajaran Sains (PPS). Mesyuarat ini berlangsung pada 2-4 Disember 2009 (Rabu-Jumaat) bertempat di Sutera Inn Prima, Kota Bharu telah dihadiri oleh GPK(P), Penyelaras Tuisyen Sekolah dan Ketua Panatia Mata Pelajaran di bawah kawalan.

Mesyuarat yang dipemgerusikan oleh En. Abu Hashim Abdul Samad(BPSH) dipenuhi dengan pengisian khusus mengenai pelaksanaan dan pemantapan program Headcount dan Post-Mortem dengan dimoderasikan oleh pakar dalam pengurusan Headcount iatu YM Hjh Tg Azuan Tg Mohamed dengan dibantu oleh En. Suhaimi (PP JP Pahang) dan En. Mohamad Ariffin (PP JP Johor). Apa yang terkesan ialah penghayatan Headcount itu sebenarnya merupakan ciri kasih sayang sesama manusia. Guru cakna kepada muridnya boleh menyebabkan mutu penghidupan mereka nanti akan memberi kesan yang amat positif.

Turut serta ialah Penolong PPD Tanah Merah, En. Hussain Abd Ghani, Penolong PPD Gua Musang, En. Wan Badruddin Wan Omar, Penolong Pengarah JP Terengganu,En. Razali.

Menjadi harapan agar semua guru yang hadir mewakili sekolah PPS Kelantan, PPS Terengganu dan PPS Pahang serta semua sekolah yang bukan PPS dapat memantap dan menghayati pelaksanaan program ini demi mencapai kecemerlangan akademik dan sahsiah mereka. Kasih sayang memupuk kecemerlangan. Terima kasih cikgu.

Sunday, December 6, 2009

Mesyuarat Gabung Data SBT 2009

Mesyuarat ini berlangsung pada 1 hingga 3 Disember 2009 bertempat di Demong Beach Resort, Besut , Terengganu dengan dihadiri oleh 19 peserta dari kalangan pegawai JPN dan PPD yang terlibat.

Mesyuarat ini diadakan bagi penyediaan laporan untuk ke peringkat KPM yang akan berlangsung pada 7 - 9 Disember 2009 di Port Dickson, Negeri Sembilan.Antara sebab utama tidak hadir beberapa pegawai PPD ialah hujan lebat sepanjang 2 hari berturut-turut menyebabkan banjir di kawasan Kuala Krai, Gua Musang, Tanah Merah dan Jeli serta juga pertindihan program yang dianjurkan oleh PPD dan KPM pada masa yang sama.

Maklumat yang baru diterima ialah mulai tahun 2010 tiada lagi peruntukan Skim Bantuan Tuisyen. Untuk semua guru yang terlibat , teruskan usaha murni tuan untuk memajukan pendidikan anak bangsa walaupun tanpa elauan yang diperolehi sebelum ini.Semoga jasa tuan sentiasa diberi rahmat oleh ALLAH SWT..Sekian
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh